No te mjere zabrinjavaju trgovce koji tvrde da će im to samo stvoriti nove prepreke na jedinstvenom tržištu EU-a, piše Glas Slavonije.
Duhanski stil
Još prjie šest godina Svjetska je zdravstvena organizacija obećala borbu protiv pretilosti djece u 'duhanskom stilu'. Kampanja protiv cigareta, koja se sastojala od visokih poreza na duhanske proizvode, kao i od propisa o uporabi duhana i reklamiranju, dala je rezultate prilikom smanjenja broja pušača, te je pokazala kako bi to mogao biti i način za rješavanje problema pretilosti.
Brojne su europske zemlje počele provoditi restriktivne mjere u prodaji i marketingu hrane i pića kako bi provele zdravstvene politike. Danski 'porez na masnoće' bio je prvi takve vrste u svijetu. No u međuvremenu je ipak ukinut, i to zbog problema koje je stvarao u trgovini s Njemačkom.
Iako se ciljevi regulacije javnog zdravlja smatraju legitimnima, istovremeno se postavlja pitanje o granicama javne intervencije.
"Regulator ima istinski interes za javno zdravstvo. Stoga može ograničiti dostupnost proizvoda, povećati porez i ograničiti marketing i komunikaciju", izjavio je Lucas Boudet, generalni direktor Europske udruge za standardiziranje oglašavanja.
Ograničavanje izbora
S druge strane, poduzetnici su zabrinuti sužavanjem izbora potrošačima. "Nemoguće je da trgovci koji posluju diljem Europe znaju gdje je što zabranjeno i na koji su način ograničeni”, izjavila je tako Susanne Czech, glavna predstavnica europskih maloprodajnika (ERTT), trgovinske skupine koja okuplja izvršne direktore maloprodajnih divova kao što su Tesco, Lidl, Ikea i Marks & Spencer.
Trenutno se većina ograničenja u EU primjenjuju na alkoholne i duhanske proizvode, no sve se više šire i na druge, upozorava Czech, navodeći novi porez na šećer koji se uvodi u Španjolskoj te pristojbe za gazirana i zašećerena pića koje se ove godine uvode u Velikoj Britaniji. “Razumijemo da moraju postojati neka ograničenja u interesu javnog zdravlja i javnog reda. Ali želimo ponuditi izbor potrošačima”, rekla je Czech, koja je upozorila kako nacionalna ograničenja u vezi s prodajom i marketingom stvaraju nove prepreke jedinstvenom tržištu, što je jedan od temelja Europske unije.
"Te mjere stvaraju neravnoteže i prepreke jedinstvenom tržištu, ometajući unutarnju EU i međunarodnu trgovinu", izjavila je Florence Ranson, direktorica za komunikacije u FoodDrinkEurope.
Pandemija pretilosti
Ali definitivno postoji i potreba rješavanja pretjeranog rasta broje ljudi s pretjeranom količinom kila, što je Svjetska zdravstvena organizacija nazvala 'pandemijom pretilosti'.
Tako se već polovica građana EU smatra prekomjerno teškima, a kronične bolesti kao što su dijabetes tipa 2 i kardiovaskularne bolesti su u porastu, te prijete ugrožavanjem bolesnog gospodarstava EU-a velikim teretom na zdravstvene sustave.
Ali jako malo vlada u EU ima sveobuhvatnu strategiju za smanjenje pretilosti. A ako ništa ne bude učinjeno, osobito u borbi protiv pretilosti među mladima, zdravstveni će troškovi samo rasti.
Europska organizacija potrošača (BEUC) pozvala je prehrambene tvrtke da prestanu koristiti likove iz crtanih filmova kako bi promovirali nezdravu hranu za djecu.
Radi se o jednom od rastućih trendova u oglašavanju usmjerenog na djecu. Europska je komisija do sada je imala ambivalentnu poziciju glede ograničenja tržišnog natjecanja koja se primjenjuju na nezdravu hranu i piće, a osobito što se tiče poreza. Naime, dok porezi na šećer, masnoće ili sol izazivaju smanjenje potrošnje, oni također potiču potrošače da se opredjeljuju za jeftinije proizvode, koji su često i lošije kvalitete.