U tijeku je konferencija za medije Sindikata strojovođa Hrvatske. Sindikati su najavili da će na presici "predočiti jasne i neoborive dokaze o neispravnosti i nefunkcionalnosti sigurnosno-signalnih uređaja između kolodvora Okučani i Novska u vrijeme vožnje vlaka u kojem su poginule tri osobe, a što je suprotno neistinitim tvrdnjama iznesenim u medijima od strane člana Uprave HŽ Infrastrukture i inspektora Agencije za istraživanje nesreća."
"Moramo prvo izraziti sućut obiteljima poginulih i izraziti brzo ozdravljenje ovima koji su ozlijeđeni. Dosta izjava se pojavljuje u medijima koje ne prikazuju stvarno stanje onoga što je u hrvatskim željeznicama pogotovo kad je riječ o infrastrukturi", rekao je Nenad Mrgan, predsjednik sindikata.
"Oko tri-četiri kilometra oko Okučana postoji smanjena brzina zbog stanja infrastrukture. Znak koji upućuje strojovođu na smanjenu brzinu. Da biste prošli pored žutog signala treba stisnuti jednu tipku, a da biste prošli pored crvenog imate vožnju po nalogu", pojasnio je Dalibor Petković, dopredsjednik sindikata.
"Da su signali bili ispravni – teretni vlak je zaustavljen iz nekog razloga – putnički vlak izlazi na zeleno iz Okučana, prolazi vožnju, prolazi žuti signal, da preleti slučajno signal i crveno, kreće automatsko kočenje", kazao je te nastavio: "Ovo je neoborivi zapis što se dogodilo, a to je uređaj koji se nalazi u svakom vlaku. Stvarna situacija je ovakva: to je kvar signalizacije i to je registrirano na uređaju. Teretni vlak izašao je na nalog iz Okučana jer već šest dana ne radi signalizacija. Procedura kaže da ako vlak ide i prijeti nesreća, mora se isključiti napon, imali su vremena za to. Zašto nije pokrenuta procedura 'zaustavite sve vlakove'? Zašto nije upućen poziv strojovođi RDU-om? Proći crveno 100 na sat je kao da dođete na semafor, s desne strane vidite šleper ali vi idete – to je suicid.
Strojovođa je upravljao vlakom po proceduri kolodvorski razmak' jer je vozio 100 km na sat a dozvoljeno je 120 km na sat, posluživao je 'vožnja po nalogu'. Zašto je vlak otpremljen na prugu na kojoj se nalazi drugi vlak a svi su signali u kvaru", kazao je pa dodao da policiji zamjera što nije našla nalog da strojovođa prođe na crveno. Tvrdi da je strojovođa imao nalog da prođe crveno. Strojovođa je bio naveden da vozi po kolodvorskom razmaku i da smije prolaziti crvene signale", zaključio je.
'Bojimo se da je tu moguće svašta'
Istaknuo je da u Okučanima vlakovi već pet dana izlaze i ulaze na crveno.
"Netko je morao vidjeti da vlak stoji, i da je drugi vlak prošao. Tu još ima osam minuta za reakciju. Ne želimo sugerirati da je itko kriv. Ono čega se bojimo je da će ekipa iz HŽ infrastrukture, koja se već prvi dana razbacivala izjavama da je signalizacija bila ispravna, bojimo se da je tu moguće svašta. Istražno odvjetništvo nisu stručnjaci za željeznicu, morat će ih savjetovati netko iz željeznice. Mi samo želimo ukazati da to ne mogu biti ljudi koji su davali ovakve izjave", upozoravaju u Sindikatu. Ne isključuju mogućnost da je sustav, koji je skupo plaćen, pokazivao da je sve uredu iako tako nije bilo.
"Istraga se očito pokušava usmjeriti u pravcu da je krivac isključivo onaj tko se ne možete braniti. Ako imate skupe uređaje i modernu prugu po kojoj mi moramo kilaviti 70 na sat, probajte vi pretpostaviti što se zataškava", kažu u Sindikatu dajući naslutiti da je do nesreće moglo doći radi skupo plaćene, ali loše infrastrukture i uređaja.
'Uzrok nesreće je neispravna signalizacija'
Sindikati tvrde da lokomotiva teretnog vlaka nije bila u kvaru. "Strojovođa kada silazi s lokomotive, obavezan se javiti prometniku da silazi s vozila", napominju u sindikatu.
"Radi se o strojovođi koji je 2009. dobio otkaz zbog krađe nafte. Sud ga je vratio, uprava, tadašnji direktor, ga nije htio vratiti u sustav, sud ga vrati natrag i 11 godina kasnije je pravomoćno izgubio spor. Zašto je on baš zaustavio vlak u blizini svoje kuće? Zašto ljudi izjavljuju da su iz tog vlaka izašli 40 - 50 migranata? Tu treba, barem u tom slučaju, usmjeriti istragu. Ja osobno sumnjam da nije problem bio u vlaku nego u nekim drugim radnjama. To je čovjek koji je trajno izgubio zdravstvenu sposobnost, a ona kada se jednom izgubi ne može se više ponovo dobiti. Kako je on to dobio? Netko to zna", kaže jedan od članova Sindikata.
Na pitanje novinara, tko je prema mišljenju Sindikata odgovoran za nesreću, odgovaraju: "Ima odgovornosti strojovođe. Ali je li dobio kakvu informaciju 'Može, vozi dalje', to ne znamo. Nikoga ne želimo optuživati, kad se nešto dogodi na željeznici uglavnom bude splet da svatko negdje pogriješi. Strojovođa je imao po nalogu dozvolu da prolazi kroz crveno svjetlo. Policija će utvrditi zašto je došlo do nesreće. Teretni vlak je doprinio nesreći zato što je stao, ali on ne može biti uzrok nesreće. Uzrok nesreće je neispravna signalizacija", rekli su u Sindikatu.
Podsjetimo, u željezničkoj nesreći koja se u petak navečer dogodila kod Novske u mjestu Raić poginule su tri, a ozlijeđeno je 11 osoba. Poginula su dvojica radnika HŽ-a i maloljetnik.