Kolumna Ive Anića /

Počinje nemilosrdan lov na neodlučne

Image
Foto: Pixsell

Ne zaboravimo, nalazimo se upravo i trenutno u ubrzanoj kampanji za parlamentarne izbore, kampanji, a to su shvatili vladajući, koja će se voditi najviše na društvenim mrežama

19.5.2020.
15:30
Pixsell
VOYO logo

Zamislite da netko zna sve o vama?

Kakva su vaša politička opredjeljenja ili stavovi, što mislite o ljudskim pravima, a što o društvenim zbivanjima. Zamislite da netko zna koliko ste religiozni i kakva su vaša uvjerenja, koje vijesti ili kolumne najčešće čitate i dijelite, kakav je vaš stav o abortusu, cijepljenju, fašizmu, sekularizmu? Zamislite da uopće zanima bilo koga, osim vaših prijatelja dakako, koliko ste društveno aktivni, kakvi su vam hobiji, navike, volite li svoj posao i imate li kakav aktivistički nerv? I sada zamislite da ste sve to o sebi, sve informacije o svojoj osobnosti, dali dobrovoljno i javno. Da se bilo tko, u bilo kojem trenutku, iz bilo kojih razloga, može služiti njima slažući vaš psihološki profil u svrhu manipuliranja istim. I ne samo o vama već o svim vašim prijateljima koji ste povezali, umrežili i koji po sistemu „like“ ili „share“ bilo čega što ste objavili ulaze u istu matricu psihološkog eksperimenta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U ožujku 2018. parlament Velike Britanije bavio se skandalom DCMS Fake News Inquiry koji će se pokazati puno većim negoli se to u prvi moment činilo. Wylie Christopher, zviždač kompanije Cambridge Analytica iznosi zastrašujuće dokaze o dvjema kampanjama, onoj o izlasku Velike Britanije iz EU, popularnom Brexitu, i  kampanji Donalda Trumpa iz 2016. U obje kampanje spominje se jedno ime - Brittany Kaiser, direktorice business developmenta Cambridge Analytice - te se sugerira kako su radnje koje je ona odobrila izravno utjecale na ishod izbora, drugim riječima, bazično su bile ilegalne.

Image
kolumna ive anića /

SDP-ova kurtoazija prema desnici ili "Dobro došli u Hrvatsku 1933."

Image
kolumna ive anića /

SDP-ova kurtoazija prema desnici ili "Dobro došli u Hrvatsku 1933."

Pandorina kutija ljudskih prava 

Brittany Kaiser tako postaje ključnom osobom, ali i svjedokinjom naknadno, jednog od najvećih skandala današnjice koji je vezan za ilegalno korištenje podataka informatičkih tvrtki Google, Facebook, Amazon i Tesla. Paul Hilder, politički novinar, prvi je posumnjao da u cijeloj kampanji za Brexit nešto ne valja i prvi je posumnjao u famoznu analitiku, a njegovo istraživanje otvorit će pandorinu kutiju pitanja o informacijama koje su dostupne i ljudskim pravima u našem stoljeću. Naime, Hilderovo „Zašto?“, zašto su Britanci odjednom toliko protiv izlaska iz EU pokazalo se pitanjem izbora uopće i manipulacije istima, i svi tragovi vodili su prema Cambridge Analytici Alexandera Nixa, koji u studenom vrbuje Brittany Kaiser, Facebook voditeljicu kampanje Baracka Obame i postavlja ju na mjesto voditeljice Trumpove kampanje. Cambridge Analytica osmišljena je kao agencija koja sudjeluje u izborima kao suport, analiziranjem, podacima i kategorijama koji su nužni za uspjeh na modernim demokratskim parlamentarnim izborima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No pokazalo se kako su analiziranje i podaci zapravo bili usmjereni na one kategorije ljudi koje se može „malo pogurati“ na izbore, ili čak promijeniti i njihov izbor sam, njihov stav i političko opredjeljenje. Identifikacija onih koje se može „pogurati“ provodila se za potrebe Trumpove kampanje u projektu "Alamo“ koji je kao supervisor nadgledala - Brittany Kaiser.

Facebook je tako postao platforma za eksperiment, društvena mreža na kojoj se „zna sve o svakom“, i to se  analitikom trebalo iskoristiti. Bilijuni podataka, milijuni ljudi i njihovih navika podijeljeno je u kategorije: u one koji su već vrbovani, uglavnom desno orijentirani, u one „nepopravljive“ koji su bili isključivo lijevo ili demokratski orijentirani, i najviše na one treće, one koji su neopredijeljeni. Analitički konglomerati shvatili su koja opcija donosi izbore, dakle ona treća, i da je ta opcija, taj bazen neopredijeljenih, onih koji se gnušaju politike, onih koji ne namjeravaju na izbore, zapravo i najveća biračka masa ljudi.

I njih se trebalo na neki način pogurati

Stvar se pokazala u principu jednostavna. Iz Trumpova stožera dobivena su sredstva za dovoljno ljudstva koje će mjesecima analizirati sve o vama, u koji profil i izbornu strukturu pripadate, prvu, drugu ili treću. Selekcijom, npr. vas kao neopredijeljenih, počela je jedna od najvećih manipulacija u modernoj povijesti. U slučaju am. saveznih država Michigan, Wisconsin, Pennsylvania i tradicionalno demokratske Floride, utjecalo se na „neopredijeljene“ svakodnevno, i to na način da su ih bombardirali analitičari Cambridge Analytice lažnim vijestima, lažnim stranicama i objavama - o terorističkim organizacijama i migrantima.

Stupanj aktivnosti tih ciljanih skupina na Facebooku povećao se uoči izbora za golemih pedeset posto, što je značilo da je plan uspio. Strah, paranoja, lažne vijesti, lažni portali koji su imali ekskluzivu, lažna silovanja i ubojstva koje su "počinili" migranti, na koncu su doveli do histerije koja se širila društvenim mrežama i do uvjerljive pobjede Donalda Trumpa upravo u tim državama koje su oduvijek bile izrazito demokratski naklonjene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Analiza se, i u slučaju konzervativnog Brexita, i u slučaju projekta ''Donald Trump'', pokazala uspješnom. Ciljane skupine u kratko su vrijeme promijenile svoje stavove o slobodi, demokraciji i ljudskim pravima kao i stavove o tome da neće ili ne žele na izbore. Svakodnevnim bombardiranjem lažnim vijestima i ugrozama na njihovim Facebook profilima, njihov stav o izborima je promijenjen, i oni su izašli dati svoj glas Trumpu, jedinoj osobi koja će ih "zaštititi od migranata koji siluju" i koja će "podignuti zid na granici s Meksikom".

Sumnjive stranice

Vaši statusi, vaše messenger poruke, vaši profilni i životni prijatelji, njihovi svjetonazori, politička opredjeljenja, vaši i njihovi lajkovi, sve ste vi to odobrili i omogućili pri pristupu mreži svih mreža, potvrdivši sve to jednim klikom na ponuđenu opciju pristupa koju nikada niste niti pročitali. Zanimljivo u cijeloj priči jest kako vi njima niste zanimljivi kao glasač, već kao osoba, odnosno kako tu istu osobu promijeniti, kako je uvjeriti da su, recimo, migranti ponovno najveća opasnost, veća i od koronavirusa, kako se Srbi ubrzano naoružavaju i kako nikada nisu zaboravili svoje aspiracije prema potezu Karlobag – Virovitica. Sada govorim, naravno, hipotetski, no nisu li vam sumnjive stranice ovih dana koje vrište bombastičnim naslovima, teorijama zavjere, cijepljenjima i G5 mreži koja će vam, ako ne izađete na izbore i ne kažete odlučno ''ne'', isisati mozak, čipirati vas i pretvoriti u ljude guštere?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ne zaboravimo, nalazimo se upravo i trenutno u ubrzanoj kampanji za parlamentarne izbore, kampanji, a to su shvatili vladajući, koja će se voditi najviše na društvenim mrežama. Moderne kampanje vode se na tim platformama već odavno, a u našem današnjem slučaju, slučaju koronazabrane okupljanja, ta će kampanja biti do sada neviđenih razmjera upravo na društvenim mrežama, i siguran sam, da će unatoč Marku Zuckenbergu i cijeni koju je morao platiti, unatoč skandalu s Cambridge Analyticom koji je promijenio svijet u kojem živimo, mnogi u Hrvatskoj pokušati napraviti isto za potrebe ove kampanje.

Pokušat će utjecati na vas, neodlučne.

Da je tome tako i da nisam usamljen u bojaznima kako će i na koji način funkcionirati ova kampanja nadahnuta tradicionalnom glupošću Hrvata koji vjeruju u sve što im se servira, pokazao mi je i nedavni status Petra Škorića, predsjednika splitskoga HDZ-a, a koji je promptno izbrisan čim su ga se portali dokopali. Sjećate se? Na svom službenom statusu Petar Škorić je napisao kako zabranjuje Facebooku ili Facebook organizacijama da se koriste njegovim fotografijama, informacijama, porukama ili objavama. Petar Škorić upozorio je sve, bilo koga, dakle, svakoga tko se misli igrati njegovim mudrolijama na Facebooku, kako iste službeno zabranjuje puštati sa svog profila, kopirati, distribuirati, ili poduzimati bilo koju akciju protiv njega na temelju tih informacija.

Poznato?

Dakako da vam je poznato. Upravo tim stvarima bavila se Cambridge Analytica, a vjerujem kako se tim modelom legalno ili ilegalno namjeravaju služiti mnogi u ovoj kampanji koja će po svemu sudeći biti kratka i prljava. "Sadržaj mog profila je privatna informacija", zaključio je Škorić, "a samo kršenje privatnosti i korištenje na bilo koji način tim podacima može biti kažnjeno po zakonu ( ucc 1-308-1 1 308 -103.)." Tim uglavnom polupismenim statusom, karakterističnim za njega, Škorić nam je svima poručio jednu stvar, a ona je kako se u ovu kampanju ulazi ozbiljno i kako se na njen ishod ozbiljno računa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što je, dakle, raditi neodlučnima?

Neodlučni čine najveće biračko tijelo u Hrvatskoj. Neodlučnih, tj. indiferentnih je u našoj zemlji, po svim parametrima i po svim statistikama više od onih odlučnih, i od onih koji znaju za koga će i iz kojeg razloga glasati. Oni koji znaju, ni vladajućima, a bogami ni oporbi nisu zanimljivi. Oni će glasati jednako, pa makar im kao onomad Milanović ulazio u šatore i ljubio se s njima. I vladajućima i oporbi u ovim vremenima prije izbora interesantni ste vi, neodlučni. Svi vi koji se politike gnušate i mrzite je iz dna duše, svi vi koji živite relativno dobro i nije vas briga za nas ostale, svi vi koji ste "niti vamo–niti tamo", "piškit ću-kakit ću", što bi rekao naš narod. Vi ste, vjerovali vi meni ili ne, njihova ciljana skupina, i na vama će se u ovom razdoblju izvoditi eksperiment zvan: provjera vaše gluposti.

Zamislite svijet u kojem će Miroslav Škoro biti premijer ili Željko Pervan ministar kulture, a Stevo Culej ministar gospodarstva? Zamislite svijet u kojem će Krstićević i Peternel, nakon kratkog kursa kako se treba prekrižiti, kupovati ratne avione, a ne respiratore? Zamislite svijet u kojem će Velimir Bujanec biti glavni urednik televizije, a biskup Košić ministar obrazovanja? Takav svijet vi, neodlučni, možete dopustiti, i takav svijet možemo ostaviti svojoj djeci, da odrastaju u njemu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kojekakvi ljudi i s kojekakvim ciljevima ovaj će mjesec i onaj koji dolazi, provjeravati vašu inteligenciju, vašu sklonost histeriji i količinu vaše gluposti. Ako stvarno mislite da će komunisti čim dođu na vlast ubijati i silovati vaše žene i nedužnu djecu, a naše branitelje zatvarati, ili recimo, držite da je vrijedno izaći na izbore jer će se povampirene ustaše napokon razračunati s vama, jugonostalgičarom, tada barem provjerite pozadinu onoga što čitate, otvarate ili dijelite. Kakva je to stranica, tko je napravio i u koju svrhu, provjerite na relevantnim portalima je li stvarno taj i taj političar rekao to što je rekao, provjerite triput ako treba tu istu rečenicu i vidite nije li izvučena iz kakvog konteksta, izađite na ulicu da svojim očima vidite te migrante što ubijaju i siluju, budite skeptični prema svemu što čujete ili pročitate jer, vjerujte mi, ako niste skeptični, postat ćete jako brzo septički indoktrinirani, a tada ste idealni da ostvarite - njihov cilj.

Da se uspješno vama manipulira.

Zar mislite da ova naša politička kukavelj kojoj je Donald Trump idol to nije u stanju pokušati?

Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču