Kad je davne 1982. Harrison Ford u Blade Runneru poletio u "spinneru" odnosno letećem automobilu bila je to daleka budućnost, znanstvena fantastika. Četrdesetak godina kasnije budućnost je stigla. U budućnost su prvi uletjeli Kinezi, a u sljedeće dvije godine, od Japana pa sve do Dubaija, Londona i Pariza trebali bi početi voziti odnosno bolje rečeno letjeti taksiji.
"Do 2026. ćemo imati mnogo probnih letova i probnih ruta. Onda ćemo educirati širu javnost, pustiti ih da svjedoče ovom novom tipu zrakoplova kako leti sve dok to ne postane vrlo normalno", obećava XIE JIA, dopredsjednik kineskog AutoFlight-a
Tehnološka utrka za let automobilom krenula je u cijelom svijetu. Start up-ovi razvijaju prototipe, neki su dobili i zeleno svjetlo za probne letove, svi se nadaju da će biti prvi. Osim onih koji bi se jednog dana trebali u njima voziti.
"Sad bi mi trebali biti ludi i uzet to. Mislite da će to biti opasno? Ja se bojim iako ne mora biti opasno. Znači nećete u leteći taksi? Ni slučajno", kaže Ružica iz Zagreba.
"U državi poput Hrvatske bi dobro razmislio. Prvo bi dobro vidio koja kompanija vozi taj taksi. Kako je dobila odobrenje ta firma. Da pušta takve taksije u promet", sumnjičav je Ivan.
"Ti nisi tako skeptična? Ne ne, ja bih to probala. Zašto ne. Pa moderno je to sve", otvorena je Lucija iz Zagreba.
Iako se u tehnologiju ulažu milijarde, pitanje je kada će ona postati široko dostupna. Stručnjaci skeptični, ako taksiji uskoro polete, bit će to samo za ekstremno bogate.
"Cestovni promet se pokušava učiniti karbonski neutralnim, tako se i ovaj zrakoplovni promet isto pokušava pronaći alternativa ovome što imamo danas. Međutim teško je to izvedivo iz razloga da su takva vozila puno skuplja nego što bi bila ova koja voze po cesti i samim time je ograničen doseg i primjena takvih vozila", oprezan je Kristijan Tićak iz Auto motor i sport
I dok se nebeska utrka zahuktava, ništa manje dinamično nije ni na tlu. Tko će biti prvi i ovdje je borba. Prvi robo taxi Elon Musk najavljuje za 8. kolovoza., a Mate Rimac svoj prototip planira predstaviti u lipnju. I u slučaju robotaxija i letećih taksija problem je sigurnost i doseg baterija. Prvi kineski leteći taksi može prijeći jedva 30 kilometara uz brzinu od 130 km/h.
"Legislativno i tehnički je to u ovom i nekom sljedećem trenutku teško izvedivo", rezolutno zaključuje Tićak.
A što o svemu kažu oni kojima bi zbog leteće konkurencije mogao pasti posao? Osim na tlu, borba za klijente uskoro će se voditi i u zraku. Taksisti koji su i inače blagonaklono gledaju na svaku konkurenciju – u ovom su slučaju vrlo skeptični.
"Pa evo recite mi vi sad kako bi bilo da letite. Ja ne bih naš letio! Pa eto, mnogo ljudi ne bi letjelo" kaže zagrebački taksist Mario.
"Ne znam, ne znam, to su leteći tanjuri. Svemir", dodaje taksist Zdenko.
Ipak ima i onih koji smatraju da ideji treba dati šansu…
"Vrlo interesantno, je li to moguće uistinu ne znam. Moguće je vjerojatno s obzirom na velike gradove, velike gužve. Megalopolise tipa Peking, Tokija i Šangaj da je moguće", otvoren je iskusni taksist Ivan.
A kad nemoguće postane mogućim onda i želje postaju svemirske.
"Ne bi bilo loše da ovako po Zagrebu lete taksiji, odvedu vas gdje god treba? Da me odveze u Drniš. Vi biste do Drniša? Da vidim kako mi se pršut suši kod sinovca", zaključuje Marko iz Zagreba.
U utrku za leteće taksije uključio se i Aleksandar Vučić koji najavljuje da će Srbijom letjeti do 2027. Ako je itko možda sumnjao u Kineze ili Elona Muska sada može biti siguran da je budućnost pred vratima.