Krenimo od predsjednika Sjedinjenih Država Joea Bidena koji se vozi u ‘Zvijeri’ kako nazivaju njegov Cadillac One. Riječ je modelu kojeg je naslijedio od svog prethodnika Donalda Trumpa. S razlogom ga nazivaju "najsigurnijim automobilom na svijetu". Napravio ga je General Motors, a njegovi prozori imaju pet slojeva stakla i polikarbonata, koji mogu izdržati najveće metke. “Lim” je debeo 12 cm i izrađen je od vojnog oklopa. Vrata su debela 20 cm. Spremnik goriva je zaštićen pjenom za sprječavanje eksplozije. Postoji i ekološki sustav za zaštitu od kemijskih i plinskih napada. Dolazi s opskrbom kisika i bankom krvi za hitne slučajeve predsjednikove krvne grupe. Gume su ojačane kevlarom i ne mogu se oštetiti projektilima ili eksplozijama. Automobil nije samo dizajniran za obranu, već je opremljen i oružjem, uključujući puške s pumpom, bacače suzavca i bacanja nafte, poput onog u crtićima. Da, tu je i kamera za noćno gledanje. Težak gotovo 10 tona, a pokreće ga 6.6-litreni, V8 dizel motor s 214 KS. Možda je okretan i brz poput zgrade, ali je i siguran kao zgrada.
U čemu se sve voze svjetski lideri? Većina ih bira jednu marku, a i mi Hrvati konja za trku imamo
Bidenov ruski kolega, Vladimir Putin, se također vozi u automobilu domaće proizvodnje. Riječ je o modelu Aurus Senat kojeg često nazivaju “ruskim Rolls-Royceom”. Nakon što se godinama vozio u Mercedesu, Putin se vratio tradiciji jer su se i prijašnji komunistički predsjednici vozili u ZIL-u. Rusi baš i ne otkrivaju detalje o predsjedničkoj limuzini, no ono što je poznato jest da ga pokreće bi-turbo benzinski 4.4 V8 motor, snage 590 KS, koji se kombinira s elektromotorom od 46 kW, a iza kojeg stoji Porsche. Blindirani Aurus Senat bit će otporan na napade iz zraka, bojne otrove, a potpuno je hermetički zatvoren i otporan na potapanja. Osim što će biti u stanju primiti udarce, moći će ih i uzvratiti, no nije otkriveno kako.
Kineski predsjednik Xi Jinping na raspolaganju ima predsjedničku limuzinu kineske proizvodnje, Hongqi N501. Podaci nisu objavljeni u javnosti, no prema nekim natpisima limuzina ima V8 motor sa 400 konjskih snaga, automatski mjenjač i s jednim rezervoarom goriva može prijeći više od 800 km. Hongqi, prevedeno na hrvatski - crvena zastava, je jedan od brendova FAW grupacije u državnom vlasništvu, a predsjednička limuzina je napravljena na šasiji Audija A6L. Kakvim se obrambenim sustavom služi, javnosti nažalost nije poznato.
Predsjednik Francuske Emmanuel Macron isto se odlučio za automobil domaće proizvodnje. Francuzi su previše ponosan narod da bi dopustili da se njihov državni poglavar vozi u automobilu iz druge zemlje. Tako je od proglašenja 5. Republike, modele DS i SM, a zatim DS 5 i DS 7 CROSSBACK, koristilo sedam predsjednika. Trenutni model nosi naziv DS 7 CROSSBACK ÉLYSÉE, a ima 300 konjskih snaga koje daje plug-in hibridni pogonski agregat s pogonom na sva četiri kotača. Blindirani ÉLYSÉE izdužen je za 20 centimetara kako bi postao radni stroj, poput mobilnog ureda. Stražnja klupa zamijenjena je s dva pojedinačna sjedala koje razdvaja naslon za laktove ekskluzivne alkantara obloge. Izvana se ÉLYSÉE ističe plavim i crvenim trepćućim svjetlima sprijeda, držačima zastava, “RF” oznakama na poklopcu motora, prednjim vratima i prtljažniku, kao i svojim posebnim 20-inčnim kotačima i antenom za predsjednikove specijalni telekomunikacijski sustav. Podsjetimo DS je marka luksuznih automobila proizašla iz Citroena, što znači da udobnosti predsjedniku neće nedostajati.
I britanski premijer Boris Johnson kupuje domaće. Tako je njegova krstarica luksuzni Jaguar XJ LWB Sentinel. Procjenjuje se da košta oko 300.000 funti, a ima niz sigurnosnih značajki, uključujući čeličnu ploču od 13 mm otpornu na eksploziju ispod karoserije, kabine obložene titanom i kevlarom, oklopne prozore s kaljenim polikarbonatnim staklom otpornim na metke i gume koje mogu voziti i probušene. Jaguar je opremljen i samostalnim dovodom kisika, kako bi zaštitili premijera i druge putnike od kemijskog ili biološkog napada. Automobil ima 5,0-litreni benzinski motor s kompresorom koji proizvodi 503 KS i maksimalnom brzinom od 195 km/h, a "stotku" dostiže za 9,4 sekundi. Dodajmo da su britanski premijeri oduvijek preferirali domaće automobile pa se tako u njihovoj garaži znao naći i poneki Rover.
Najviše stila, očekivano, ima talijanski predsjednik Sergio Mattarella. Tako je nedavnu novu inauguraciju proslavio vozeći se ulicama Rima u legendarnom automobilu - Lancia Flaminia 335. Riječ je o povijesnom modelu koji je poznati dizajner PininFarina izradio između 1960. i 1961. godine u četiri primjerka plave boje, s karoserijom Landaulet cabriolet. Lancia je restaurirana 2001. te je korištena za službene ceremonije kao što je proslava dana dolaska Republike u Italiji i inauguracija novog predsjednika. Predsjednička limuzina opremljena je 2,5-litrenim V6 benzinskim motorom koji razvija 102 KS. Uz dvije Flaminije, predsjednik Republike može računati i na Maserati Quattroporte u “institucionalno plavoj boji” s crnom unutrašnjosti u koži Pieno Fiore i nekoliko specifičnih modifikacija, počevši od oklopa. Njega pak Mattarella koristi za dulja putovanja jer ga pokreće twin-turbo V8 motor od 530 KS.
Novo njemački kancelar Olaf Scholz također podržava domaće proizvođače. Još od mandata Konrada Adenauera početkom 1950-ih njemački su kancelari bili odani "trokrakoj zvijezdi". Riječ je o blindiranoj limuzini, a puno joj je ime Mercedes-Benz S 680 GUARD 4MATIC te je za njenu izradu potrebno do 50 dana. S 680 GUARD zadovoljava najvišu razinu sigurnosti i posebno je otporan na eksplozivna punjenja, kao i na balističke rakete. S 680 GUARD prošao je brojna testiranja koja su uključivala i 300 hitaca iz automatske puške, kao i 12 kilograma plastičnog eksploziva koje je detonirano pokraj njega prije nego što je dobio pečat sigurnosti VR10. Ovaj 'bedem na kotačima' ima pogon na sve kotače, a pokreće ga poznati šest-litreni V12 benzinski motor koji daje 612 KS. Zbog težine veće od četiri tone, najveća je brzina elektronički ograničena na 190 km/h. Stakla su presvučena neprobojnom folijom debljine deset centimetara, a sustav mu omogućava da čak i s neispravnim gumama može prijeći do 30 kilometara kako bi izašao iz potencijalno opasne zone. Osnovna cijena je 457.100 eura plus porez, a Mercedes nudi poseban tečaj vozačima kako bi lakše upravljali ovim strojem. Potrošnja? Mercedes tvrdi da je prosjek 19,5 litara na 100 kilometara, ali što je to za kancelara.
Istu Mercedesovu limuzinu koristi i turski predsjednik Recep Tayyip Erdogan. Turski lider je imao stariji model, ali se prošle godine odlučio počastiti novim modelom kakav koristi i Scholz. Taj je potez izazvao burnu reakciju u javnosti kojoj nije najbolje sjela ova rasipnost u vrijeme kada turska lira sve više tone, a siromaštvo sada pogađa veliki dio stanovništva u zemlji. Oporbeni zastupnici čak su i pokazali račun za Mercedesovu blindiranu limuzinu. Cijena Mercedesa S-600 Guard? Ravno 474.950 eura. Dodajmo da njemačku proizvodnju podržavaju i indijski premijer Narendra Modi, ali i sjevernokorejski vođa Kim Jong-un, no oni koriste stariju verziju kakva je na slici.
A njemačke proizvođače podržava i Hrvatska. Tako premijer Andrej Plenković i predsjednik Zoran Milanović imaju pravo na blindirane službene limuzine u vrijednosti šest milijuna kuna koje imaju nosače za strojnice i senzore za suzavac. Riječ je, naravno, o Mercedesu S 600 Guard koji su nabavljeni sredinom 2018. godine za potrebe prijevoza štićenih osoba zbog predsjedanja Europskom unijom. Ovaj automobil, otporan na metke i bombe pokreće snažni 6,0-litrenim V12 motorom koji razvija 525 konjskih snaga i 830 Nm okretnog momenta. I nije lagan, dok standardni automobil kreće od 2,2 tone težina S600 Guarda penje se na čak tri tone. Najveća brzina ovog automobila je 210 km/h, što i nije impresivno, ali na umu treba imati svu tu težinu koju nosi. Karoserija ima zaštitni čelik integriran između konstrukcije i unutarnje kože, a tu je i debelo staklo presvučeno polikarbonatom iznutra. Zatim je tu oklop koji prvi put pokriva cijelo podvozje, pružajući zaštitu od podzemnih eksplozija. Ovjes S600 poboljšan je kako bi podnio i povećanu težinu; zračne opruge sprijeda su ojačane, dok se na stražnjoj osovini koriste dodatne čelične opruge. Prigušivači su aktivni, a Mercedes je stavio veće kočnice od standardne S-klase. Guard također koristi run-flat gume sa sustavom praćenja, koje omogućuju vožnju do 30 kilometara nakon uništenja. Dodajmo da premijer i predsjednik jako rijetko koriste ove Mercedese, te se oni uglavnom koriste za prijevoz stranih državnika koji posjećuju Hrvatsku.
Nakon što smo "razotkrili" što vozi naš premijer i njegovi ministri u slobodno vrijeme. Na red su došli i svjetski moćnici. Naravno, nije poznato što lideri svjetskih sila voze u privatno vrijeme. Iako smo ruskog predsjednika imali prilike vidjeti u Ladi Nivi, sumnjamo da je ime Vladimir Vladimirovič Putin upisano u prometnoj dozvoli. Vođe najmoćnijih zemalja svijeta uglavnom se voze u blindiranim limuzinama, a neke od njih ne služe samo za obranu već mogu i same napasti. Većina vođa bira limuzine domaće proizvodnje, a oni koji nemaju takvu biraju uglavnom - Mercedes