Futurist Lars Thomsen smatra da su električni automobili primjer "destruktivne tehnologije", što će benzinske automobile ostaviti u prošlosti već početkom 2016. godine, a to je mnogo ranije nego što predviđa većina drugih analitičara.
Thomsen je izlaganje imao na 25. Međunarodnoj konferenciji AVL "Engine & Environment" u Grazu u Austriji, čiji dio možete pogledati u priloženom videu.
Govor je na njemačkom jeziku:
//www.youtube.com/embed/JHUzfw24oCk?rel=0
Thomsen u govoru tvrdi da su električni automobili u dovoljnoj mjeri "disruptivna tehnologija", koja će u konačnici dovesti do brzih promjena u ponašanju potrošača na tržištu automobila.
On uzima finsku kompaniju Nokiju kao upozoravajući primjer, uz napomenu da je prije manje od 10 godina Nokia dominirala na svjetskom tržištu mobilnih telefona.
Usporedba mobilne i automobilske industrije
U lipnju 2007. godine Apple je objavio svoju prvu generaciju iPhonea, što je bio potpuno novi potez kompanije koja je do tada već tri desetljeća bila posvećena osobnim računalima i prijenosnim glazbenim uređajima.
iPhone je bio vrlo radikalno promišljanje onoga što bi telefon trebao biti i kako bi zapravo trebao raditi. Kako se kasnije pokazalo, Apple je imao na umu malo računalo koje će biti neprestano spojeno na internet, kojim će se upravljati preko zaslona osjetljivog na dodir i koje će omogućiti glasovne pozive. Tim "malim računalom" Apple je uspio u potpunosti poništiti tržišnu viziju onoga što bi "mobilni telefon" trebao biti. Bio je to revolucionarni korak.
Osim toga, na početku je postojala samo šačica oduševljenih kupaca koji su bili uzbuđeni zbog ulaska Applea na tržište mobilne industrije, industrije koja je bila teška, s niskim marginama i koja znatno ovisi o volumenu i cijenama konkurencije.
Godinu dana kasnije, pojavila se prva verzija Android operativnog sustava za mobitele.
Pet godina kasnije, većina čitatelja našeg portala zna koji je ishod – telefoni s operativnim sustavom Android ili Appleovim sustavom iOS dominiraju mobilnim tržištima u razvijenom svijetu, dok je Nokia pala tako nisko da je njezino mobilno poslovanje prodano Microsoftu.
Iako su ciklusi proizvoda, troškova i veličine globalnog tržišta vozila i globalnog tržišta mobilnih telefona vrlo različiti, Thomsen misli da bi električni automobili, koji sada uzbuđuju samo prve kupce i entuzijaste, mogli potaknuti slične promjene na tržištu automobila.
Tesla električni automobil bi mogao biti kritična točka, kaže, jer pokazuje da je potpuno novi model ne samo moguć, nego i da je to nešto što će mnogi kupci rado prihvatiti.
Budućnost je vožnja na baterije
Skrenuo je pozornost i na poduži popis proizvođača televizora na globalnoj razini koji su ostali bez posla kad su televizori s katodnim cijevima ustupili mjesto "flat" televizorima, odnosno televizorima s ravnim ekranima.
Spomenuo je i kompaniju Kodak, koja je izumila digitalnu fotografiju, ali koja, nažalost, nije uspjela profitirati od toga, pa je proglasila stečaj povukavši za sobom na desetke tisuća radnih mjesta u svom rodnom gradu na sjeveru države New York, kao i u ostatku svijeta.
Je li danas automobilska industrija u sličnoj situaciji? Cijene baterija će pasti, kaže Thomsen, a javna infrastruktura za punjenje tih baterija će se i dalje razvijati.
"Već 2016. godine", kaže ovaj futurist, "masovno će se smanjiti potražnja za vozilima koje pokreću motori s unutarnjim izgaranjem. Do 2018. godine urušit će se čak i potražnja za hibridnim automobilima."
U tom scenariju, primjećuje on, pravila vlada o smanjenju emisije ugljičnog dioksida će postati beznačajna budući da će vozila s nultom emisijom koja voze na baterije biti sve više.
Je li Thomsen previše optimističan ili bi se ovaj radikalni scenarij ipak mogao dogoditi, tek ćemo vidjeti.