Što nas čeka na automobilskom tržištu nakon ulaska u EU?

S ulaskom u Europsku uniju u Hrvatskoj stupa na snagu novi Zakon o posebnom porezu na motorna vozila. Njime će se promijeniti i sustav trošarina.

29.6.2013.
9:50
VOYO logo

Hrvatski sabor u siječnju 2013. donio je Zakon o posebnom porezu na motorna vozila. Riječ je o tzv. "ekološkom porezu" kako su ga nazvali u medijima po kojemu će se od 1. srpnja ove godine oporezivanje automobila vezati uz zaštitu okoliša i emisiji ugljičnog dioksida (CO2), što znači da će primjena novog Zakona imati različiti utjecaj na pojedine modele različitih marki.

Podsjetimo ovom prilikom da uvođenje novog Zakona nije išlo glatko. Dok su vladajući u Saboru opravdavali ovaj Zakon činjenicom da je stara zakonska regulativa bila diskriminatorna i u suprotnosti s člankom 110. Ugovora o funkcioniranju Europske unije te su donođenje novog Zakona opravdavali pokušajem da se destimulira kupovanje automobila s visokom emisijom CO2 te poticanje kupovanja kvalitetnih novih vozila, oporba je isticala da je jako malo automobila koji emitiraju manje od 120 grama CO2 po kilometru te da je novi Zakon "harač i porez na porez" te će samo biti na teret građanima u ionako teškoj gospodarskoj situaciji. Bilo kako bilo, točne posljedice primjene novog Zakona tek će se vidjeti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koja vozila poskupljuju, a koja pojeftinjuju?

Posebni porez formiran je na osnovu nabavne vrijednosti vozila i emisije CO2. Ukratko, to znači da se Zakonom u pravilu propisuje niža cijena za automobile koji ispuštaju nižu razinu ugljičnog dioksida, a viša za one koji više zagađuju okolinu.

Automobili koji emitiraju manje od 120 grama CO2 po kilometru značajno će pojeftiniti, oni koji emitiraju između 120 i 130 grama po kilometru ostat će na gotovo istoj cijeni, a oni s emisijom CO2 iznad 130 grama po kilometru će značajno poskupjeti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nešto jednostavnije rečeno, mali gradski automobili s malim motorima će pojeftiniti, no cjenovno će se približiti dizelski i benzinski motori kad benzinski motor premašuje granicu o emisiji CO2, a dizelski motor je ispod nje.

Ako se budete željeli počastiti luksuznijim automobilom, primjerice nekom luksuznom limuzinom ili terencem s raskošnim V6 ili V8 motorom, trebali ste misliti prije. Upravo taj segment vozila poskupljuje od 1. srpnja. Primjerice Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6 vrijedan 420.390 kuna će zahvaljujući emisiji CO2 od nemalih 184 g/km nakon 1. srpnja poskupiti čak 50.299 kuna.

S druge pak strane, Toyota Yaris 1,33 benzin (123 g/km CO2) Luna koji je dosad stajao 87.500 kuna će odsad biti jeftiniji za 5.800 kuna. Avensis u srednoj klasi s dvolitrenim dizelskim motorom bit će čak 30.000 kuna jeftiniji (168.000 kuna).

Dakle, ako kupujete automobil koji ispušta uglavnom do granice od 130 g/km CO2, pričekajte nove cjenike koje pripremaju prodavači automobila na hrvatskom tržištu. Za vozila iznad te granice vrijeme je isteklo, dok će električna vozila u potpunosti biti oslobođena plaćanja posebnog poreza.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Procvat tržišta rabljenih vozila

Što se tiče tržišta rabljenim vozilima, ulazak Hrvatske u EU sasvim izvjesno će doživjeti procvat, pa ča i unatoč trenutačnoj gospodarskoj krizi. Naime, novim Zakonom se napušta dosadašnji drugačiji tretman novih i rabljenih motornih vozila (koja su plaćala posebni porez uvećan za 50%, odnosno 100% ovisno o obujmu motora u kubičnim centimetrima).

To bi trebalo otvoriti put prema jeftinijem uvozu rabljenih automobila iz inozemstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog toga hrvatsko tržište može očekivati povećanje broja uvoznih rabljenih automobila mlađih godišta po vrlo konkurentnim cijenama. Izbor će u svakom slučaju biti veći, a pred domaće kupce će se postaviti nova dvojba: kupiti novi ili rabljeni automobil?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo