Za ovu su 'djelatnost' smanjivanja broja prijeđenih kilometara na brojaču, poručuju iz HAK-a, potrebna mala početna ulaganja, imovinska je korist od nje velika, a posljedice gotovo da i ne postoje. Naime, hrvatski propisi za ovo varanje još ne predviđaju adekvatnu kaznu, pa izigrani kupci pravdu mogu tražiti samo u dugim i neizvjesnim privatnim tužbama.
Budući da su moderni automobili puni elektronike, a ne mehaničkih instrumenata, vraćanje kilometraže na brojaču postalo je pitanje hakiranja softvera. Prema neslužbenim podacima, prodavatelj će 'stručno' hakiranje platiti tristotinjak kuna, a sigurno će vratiti 'ulaganje' pri prodaji, piše Novi list.
"Na internetskim forumima se bez prikrivanja razmjenjuju podaci o tvrtkama i pojedincima koji to rade, raspituje se o cijenama, a dobar dio vozača je, ako ništa drugo, barem čuo ili zna nekoga tko je na taj način prodao automobil. Pojava je očito pustila duboko korijenje, a zakonodavac se ponaša kao da ne postoji. Do službenih podataka o kojim je štetnim iznosima riječ i koliki je postotak rabljenih vozila na našem tržištu s falsificiranim brojčanicima, nije moguće doći. Prema MUP-ovoj statistici, takvi podaci uopće ne postoje jer ovo djelo izrijekom nije opisano ni u jednom članku Kaznenog zakona ili bilo kojeg drugog zakona, teško ga je otkriti, a onda i dokazati", napominju iz HAK-a.
U HAK-u zato savjetuju da prilikom kupovine rabljenog vozila tepotvrdu Centra za vozila Hrvatske i analizirate podatke, te da servisnu knjižicu provjerite u ovlaštenom servisu te zatražite dijagnostičku obradu.
Slična situacija vlada i u drugim zemljama, pa npr. u Njemačkoj policija procjenjuje kako je svako treće rabljeno vozilo prodano s lažnim brojem prijeđenih kilometara.
Vezani članci:
arti-201202010197006 arti-201112130345006