Tehnološki divovi toliko zarađuju da im kriza jednostavno nije naudila, dapače ostavila im je prostora da i dalje napreduju, kupuju, spajaju se i razvijaju biznis. Glavu uglavnom razbijaju kako uložiti gotovinu kojom raspolažu. Sve je na njihovoj strani, tržište, razvoj tehnologije, inovacije, oni diktiraju i usmjeravaju trendove.
Pritom za nove akvizicije plaćaju sve većim iznosima, milijuni sve češće prerastaju u milijarde. Tehnološkom sektoru sve polazi za rukom, tako bi se na prvu, laički, dalo zaključiti. U prilog tomu govori i nedavna nevjerojatna Facebookova kupnja. Podsjetimo, WhatsApp, servis za dopisivanje, uspio se prodati za enormnih 19 milijardi dolara. Posljednja dva tjedna Mark Zuckerberg, prvi čovjek i suosnivač Facebooka, trudi se objasniti da nije preplatio akviziciju. Jer eliminirao je konkurenciju i dobio još veći krug korisnika. Istina, nije sve platio u gotovini, “samo” četiri milijarde pa se može i špekulirati o tome je li 15 milijardi Facebookovih dionica, koje su u cijeni, doista toliko vrijedno.
Zbunjeni su i analitičari, Facebookova akvizicija najveća je u tehnosektoru u posljednjem desetljeću i s obzirom na broj milijardi koje su mrvicu niže negoli hrvatski proračun, zapanjile su ih. I dok oni analiziraju, Zuckerberg već promišlja što će novo kupiti. Trenutačno mu je u fokusu tvrtka koja proizvodi dronove, odnosno bespilotne letjelice.
Šopingomanija
U posljednjih sedam godina Facebook je kupio 40 tvrtki. Pogledamo li što su sve najjače svjetske tehnokompanije pokupovale u posljednjih 15 godina, fascinacija se samo povećava. Google, Yahoo, Amazon, Apple, Facebook, Microsoft, Twitter trošili su prosječno 15 milijardi dolara godišnje na kupnju “svega i svačega”. U svijetu tehnologije to su hardver, softver, mediji, mobilne tehnologije, oglašavanje, e-trgovanje.
Kroz kupnju velikih daju se odrediti trendovi, ali i kako vladaju pojedini šefovi tvrtki, kakve su im poslovne strategije. Primjerice, legendarni Steve Jobs, osnivač Applea, akvizicije je proglasio “neuspjehom inovacija”, stoga je Apple dugo vremena imao sušno razdoblje. No njegov nasljednik Tim Cook upravlja drugim stilom te se Apple ubacio na listu šopingholičara premda je posljednji potez ipak bila kupnja vlastitih dionica za gomilu gotovine kojom raspolažu. Marissa Mayer, čelnica Yahooa, također je od dolaska na vlast pokrenula šoping-maniju.
Nekoć je bilo jednostavno, Microsoft je prodavao softver, Google i Yahoo bili su tražilice, Facebook i Twitter njegovali su društvene mreže, Apple je radio računala i mobitele... Sada svi imaju sve i bitke se vode na svim frontama i u svim segmentima, sve je povezano i tržišni kolač sve je širi i kompleksniji.
Svi tehnolideri ovih divovskih tvrtki počeli su kao sitni Davidi, uzburkali tržište i postali Golijati. Ukratko je njihov put ovako izgledao: imali su viziju, ludi san. Počinjali su u garaži, studentskim izbama. Odjednom je posao krenuo, postali su trend, moderna privlačna tvrtka. Svi žele raditi za njih, i to entuzijastično. Ubrzo se pružaju nove prilike za razvoj, tržište raste, a s njima i apetiti. Startupi postaju korporacije. Dogodilo se to Gatesu s Microsoftom, Zuckerbergu s Fejsom, Jobsu s Appleom, Bezosu s Amazonom, Pageu i Brinu s Googleom. Istovremeno u avanturu poduzetništva kreću neki novi klinci. Osnivaju tvrtke i razvijaju ideje koje bi možda, da su krenuli pet godina kasnije, razvili i veliki šefovi tehnokompanija i što im tada preostaje? Kupnja!
Zastrašujući scenarij
Jer ono čega se panično boje jest scenarij “odrasteš, usporiš i umreš”. Stoga, smatraju tehnolideri, valja svako toliko ubrizgati svježu krv, u njihovu slučaju to su akvizicije, tako se održavaju mladima i poletnima. Usto oni žele najbolje i nemaju baš vremena razvijati svoje dok tržište nemilosrdno usvaja sve inovacije. Kupi ili umri deviza je koje se drže svi tehnodivovi. Konkurencija je zastrašujuća, brzina razvoja tehnologije još strašnija. U igri ostaju samo najagilniji.
Lani je trend bila kupnja društvenih mreža, mobilnog sektora i hardverskih tvrtki, pala je popularnost pretraživanja, medija i oglašavanja. Google je, primjerice, u 2013. kupio 19 tvrtki za ukupno 2,5 milijardi dolara. Ukupno od 2001. Google je kupio 145 kompanija. Najskuplja je bila kupnja Motorole za 12,5 milijardi dolara u 2012., koju je nedavno prodao Lenovu za 3 milijarde dolara. U Googleove akvizicije ubraja se i Nest za 3,2 milijarde dolara, Doubleclick za 3,1 milijardu, YouTube za 1,65 milijardi dolara.
Apple je pak lani najviše platio za izraelsku tvrtku PrimeSense za 3D senzore – 345 milijuna dolara. Ukupno je Apple prošle godine kupio 12 tvrtki, a u posljednjih 15 godina 44 kompanija pripalo je Appleu. Amazon je pak lani kupio Kiva Systems, tvrtku iz sektora robotike, za 775 milijuna dolara. Yahoo je samo za Tumblr potrošio 1,1 milijardu dolara, Overture su platili 1,83 milijarde, a Broadcast.com 5 milijardi dolara. Prije WhatsAppa, Facebookova najveća akvizicija bio je Instagram za milijardu dolara.