“Da, uspjeli smo,” začuo se glas na radiju ispunjen olakšanjem nakon iscrpljujuća 72 sata vožnje po jednoj od najudaljenijih i najpustijih regija na svijetu. Za jedno od dužih i ambicioznijih kopnenih putovanja u moderno doba, ovo je istinski veliki trenutak. Visok planinski prijevoj u Kini bio je danima blokiran snijegom, nepremostiv čak i za najsnažnija off-road vozila. Bez alternativnog puta, cilj – svjetla pozornice Salona automobila u Pekingu – polako je izmicao, a vrijeme prolazilo.
Stoga je ovo bio opravdani usklik olakšanja kada su četiri Land Rovera na svojem putovanju Journey of Discovery stupila na kinesko tlo i kada je turneja kroz 13 zemalja i kombinaciju urbanih i off-road destinacija – koje su pokazale fantastičnu raznolikost svijeta u kojem živimo – konačno došla u završnu dionicu. Ironično, jedna jedina stvar koja se ispriječila na putu u Kinu je upravo ona izravno povezana s prvom pričom ovog putovanja.
Nakon izlaska sa Salona automobila u Ženevi, prva postaja bila je dolina Aosta gdje se tim pridružio ekspertima a iz Pila resorta kako bi saznali tehniku zaštite staza od lavina. Tamo su, Ben Saunders, istraživač polarnih krajeva i kamerman Johno Veritiy koji je preživio lavinu – gledali eksploziju 20 kg ekspoloziva u savršeno kontroliranoj lavini kako uklanja prijeteću količinu snijegu prije nego što je postala opasna.
Bio je to dramatičan početak, a nakon vožnje po ledom okovanoj Austriji i obilaska europskih kulturnih središta Milana, Salzburga, Beča i Budimpešte – te vožnje s policijskom pratnjom preko Trga heroja (Heroes Square) – krenulo se na odvažnije dionice tako da je prvi vikend završio zastrašujuće nezaboravnim izletom u Černobil.
Više od 25 godina od najgore svjetske nuklearne katastrofe, ovo je prvo privatno vozilo kojem je dozvoljen ulazak u 30km zabranjenog područja i u Pripyat, grad duhova u kojem su ostale samo zgrade s kojih se oljuštila boja i vise stropovi, a u kojem je nekad živjelo 50.000 mladih profesionalaca i radnika, to je kratak opis uništenog života.
S ljudima koji se polako vraćaju natrag, postoji nada da bi grad mogao ponovno disati – ali to je priča koja se stalno ponavlja, u različitim situacijama, duž ove čitave intrigantne rute.
Ukrajinski gradovi L’Viv, Kiev i Odessa bili su slijedeći na putu na kojem se našao farmaceutski muzej ljekarija i pomada u Hogwarts stilu, muzej mikro minijatura s maketom zlatnog broda manjom od nokta i sastavljenom od 400 i stube - Odessa Steps - gdje je kasna odluka posade da izbjegne oštećivanje poznatog mjesta spriječila planirani silazak.
Potom su se kotači zakotrljalii u bivše sklonište za podmornice, uklesano duboko u planinu pored Crnog mora u Balaklavi. Tako krucijalan dio arsenala iz Hladnog rata, čitav grad, izbrisan je s karte više od 35 godina, a vožnja kroz zavojite tunele oblikovane tako da preusmjere slučajne eksplozije iz nuklearnih projektila nekoć spremljenih unutra, otkriva priče tajnog starog svijeta koji je sada zamijenjen luksuznim jahtama usidrenim u luci.
Na putu za Moskvu, mileći snijegom prekrivenim putem, Mikhail Krasinets plijenio je pažnju otkrivajući djeliće sovjetske automobilske povijesti kroz svoju nevjerojatnu zbirku od 300 automobila, dok su moderni Discovery off-roaderi vozili uz starog sovjetskog kolegu.
U samoj Moskvi, nakon ekskluzivnog posjeta Kremlju uslijedio je obilazak grada s bivšim plesačem Boljšoj baleta prije nego što je putovanje prema iščekivanim “Stanovima” zaokruženo posjetom moćnom kipu Majke Rusije u Volgogradu – koji će uskoro biti na filmu pod svojim starim imenom Staljingrad.
Od tamo, putovanje je skrenulo prema divljini, a auto ceste su se pretvorile u puteve pune rupa; gradske ulice zamijenila su udaljena i napuštena mjesta; granični prijelazi produživali su se u noć, a temperature koje su bilo ionako niske većinu putovanja, sunovratile su se u još niže.
Srećući putem rijetke kombinacije deva i teških kamiona, vozila su prešla velike udaljenosti zaustavljajući se samo na kamionskim stajalištima na kojima se čistila svježa riba i ponovno prodavala što je nerijetko bilo lakše dobiti nego toliko dragocjeno gorivo za nastavak putovanja.
Konačno, ekipa je došla do Aralskog jezera gdje napušteni i zahrđali brodova zasjeli na gargantuansko dno mora uslijed kroničnog smanjenja pritoka od prije 50 godina.
I još jednom, u priči o obnovi i oporavku, lokalno stanovništvo sada lovi ribu u malim ponovno navodnjenim jezercima, njihov ulov se koristi za nastanjivanje novih područja kako bi se ponovno uspostavio uništeni eko sustav.
Posve suprotno, kulturni dragulj, muzej Savitsky u Nukusu, smješten duboko u uzbekistanskoj pustinji, pruža priliku da se upozna zbirka 90.000 avantgardnih sovjetskih umjetničkih djela sačuvanih od uništenja tijekom godina skrivanja od KGB-a.
Odavde, islamska arhitektura pruža se skroz do Puta svile i Puta začina prema Kini, a “gospodar začina” iz Bukhare - Mirfayz – čija obitelj trguje u istom gradu već generacijama – dijeli zdrave čajeve i predstavlja uzbekistansku najpoznatiju pop zvijezdu – Karen – dajući komadić jedinstvnog iskustva Tashkenta na proputovanju.
Kako je temperatura rasla, a sušne visoravni prerasle u travnjake i snijegom prekrivene planine, ceste su dobile duboke tragove i bio je pravi izazov voziti prema jezeru Issyk Kul gdje se nalaze stare sovjetske toplice u Cholpon-Ati, nekad zatvorenog tipa, a danas poput Ibize s gotovo kliničkim iskustvom što je daleko od tipičnih zapadnjačkih mjesta.
I tako krećući se prema jugu, nakon više od 6.000 milja, pojavila se zapreka na posljednjem graničnom prijelazu.
3.752 m dugačak prijevoj Torugart Pass umalo je na isti način zarobio karavanu baš kao i prvu Land Rover ekspediciju 1956.godine koja je tada bila prisiljena promijeniti smjer prema Singapuru, tako da je došlo kao olakšanje kada se stiglo do Turpana, prve glavne postaje u Kini, i krenulo u obilazak stare kineske vinarije koja ubrzano napreduje na novom tržištu čije su želje sve veće.
Ali to govori nešto i o nevjerojatnoj veličini Kine – o sve uspješnijem narodu i tržištu i za Land Rover – u kojoj ostaje gotovo 2.000 milja ispunjenih pričom.
Dine Taklamakan pustinje bile su kao igralište s kineskim najpustolovnijim off-road klubom prije nego je Kineski Zid otvorio jasan put prema Pekingu, kroz najveći kineski pješčani skijaški centar i neobičan rafting na Žutoj rijeci.
A kada su kotači milijuntog Land Rover Discoveryja stupili na asfalt zloglasnog trga Tiananmen, misija je završila. Bez ogrebotina, ali prekriveni blatom iz avanture, ovo putovanje - jedan od milijun - je gotovo.