Fascinantno putovanje za milijun eura

Na 50-dnevnom putovanju Journey of Discovery iz Birminghama u Peking, karavana od četiri Land Rovera prešla je više od 8.

2.5.2012.
13:27
VOYO logo

“Da, uspjeli smo,” začuo se glas na radiju ispunjen olakšanjem nakon iscrpljujuća 72 sata vožnje po jednoj od najudaljenijih i najpustijih regija na svijetu. Za jedno od dužih i ambicioznijih kopnenih putovanja u moderno doba, ovo je istinski veliki trenutak. Visok planinski prijevoj u Kini bio je danima blokiran snijegom, nepremostiv čak i za najsnažnija off-road vozila. Bez alternativnog puta, cilj – svjetla pozornice Salona automobila u Pekingu – polako je izmicao, a vrijeme prolazilo.

Stoga je ovo bio opravdani usklik olakšanja kada su četiri Land Rovera na svojem putovanju Journey of Discovery stupila na kinesko tlo i kada je turneja kroz 13 zemalja i kombinaciju urbanih i off-road destinacija – koje su pokazale fantastičnu raznolikost svijeta u kojem živimo – konačno došla u završnu dionicu. Ironično, jedna jedina stvar koja se ispriječila na putu u Kinu je upravo ona izravno povezana s prvom pričom ovog putovanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon izlaska sa Salona automobila u Ženevi, prva postaja bila je dolina Aosta gdje se tim pridružio ekspertima a iz Pila resorta kako bi saznali tehniku zaštite staza od lavina. Tamo su, Ben Saunders, istraživač polarnih krajeva i kamerman Johno Veritiy koji je preživio lavinu – gledali eksploziju 20 kg ekspoloziva u savršeno kontroliranoj lavini kako uklanja prijeteću količinu snijegu prije nego što je postala opasna.

Bio je to dramatičan početak, a nakon vožnje po ledom okovanoj Austriji i obilaska europskih kulturnih središta Milana, Salzburga, Beča i Budimpešte – te vožnje s policijskom pratnjom preko Trga heroja (Heroes Square) – krenulo se na odvažnije dionice tako da je prvi vikend završio zastrašujuće nezaboravnim izletom u Černobil.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Više od 25 godina od najgore svjetske nuklearne katastrofe, ovo je prvo privatno vozilo kojem je dozvoljen ulazak u 30km zabranjenog područja i u Pripyat, grad duhova u kojem su ostale samo zgrade s kojih se oljuštila boja i vise stropovi, a u kojem je nekad živjelo 50.000 mladih profesionalaca i radnika, to je kratak opis uništenog života.

S ljudima koji se polako vraćaju natrag, postoji nada da bi grad mogao ponovno disati – ali to je priča koja se stalno ponavlja, u različitim situacijama, duž ove čitave intrigantne rute.

Ukrajinski gradovi L’Viv, Kiev i Odessa bili su slijedeći na putu na kojem se našao farmaceutski muzej ljekarija i pomada u Hogwarts stilu, muzej mikro minijatura s maketom zlatnog broda manjom od nokta i sastavljenom od 400 i stube - Odessa Steps - gdje je kasna odluka posade da izbjegne oštećivanje poznatog mjesta spriječila planirani silazak.

Potom su se kotači zakotrljalii u bivše sklonište za podmornice, uklesano duboko u planinu pored Crnog mora u Balaklavi. Tako krucijalan dio arsenala iz Hladnog rata, čitav grad, izbrisan je s karte više od 35 godina, a vožnja kroz zavojite tunele oblikovane tako da preusmjere slučajne eksplozije iz nuklearnih projektila nekoć spremljenih unutra, otkriva priče tajnog starog svijeta koji je sada zamijenjen luksuznim jahtama usidrenim u luci.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na putu za Moskvu, mileći snijegom prekrivenim putem, Mikhail Krasinets plijenio je pažnju otkrivajući djeliće sovjetske automobilske povijesti kroz svoju nevjerojatnu zbirku od 300 automobila, dok su moderni Discovery off-roaderi vozili uz starog sovjetskog kolegu.

U samoj Moskvi, nakon ekskluzivnog posjeta Kremlju uslijedio je obilazak grada s bivšim plesačem Boljšoj baleta prije nego što je putovanje prema iščekivanim “Stanovima” zaokruženo posjetom moćnom kipu Majke Rusije u Volgogradu – koji će uskoro biti na filmu pod svojim starim imenom Staljingrad.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Od tamo, putovanje je skrenulo prema divljini, a auto ceste su se pretvorile u puteve pune rupa; gradske ulice zamijenila su udaljena i napuštena mjesta; granični prijelazi produživali su se u noć, a temperature koje su bilo ionako niske većinu putovanja, sunovratile su se u još niže.

Srećući putem rijetke kombinacije deva i teških kamiona, vozila su prešla velike udaljenosti zaustavljajući se samo na kamionskim stajalištima na kojima se čistila svježa riba i ponovno prodavala što je nerijetko bilo lakše dobiti nego toliko dragocjeno gorivo za nastavak putovanja.

Konačno, ekipa je došla do Aralskog jezera gdje napušteni i zahrđali brodova zasjeli na gargantuansko dno mora uslijed kroničnog smanjenja pritoka od prije 50 godina.

I još jednom, u priči o obnovi i oporavku, lokalno stanovništvo sada lovi ribu u malim ponovno navodnjenim jezercima, njihov ulov se koristi za nastanjivanje novih područja kako bi se ponovno uspostavio uništeni eko sustav.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Posve suprotno, kulturni dragulj, muzej Savitsky u Nukusu, smješten duboko u uzbekistanskoj pustinji, pruža priliku da se upozna zbirka 90.000 avantgardnih sovjetskih umjetničkih djela sačuvanih od uništenja tijekom godina skrivanja od KGB-a.

Odavde, islamska arhitektura pruža se skroz do Puta svile i Puta začina prema Kini, a “gospodar začina” iz Bukhare - Mirfayz – čija obitelj trguje u istom gradu već generacijama – dijeli zdrave čajeve i predstavlja uzbekistansku najpoznatiju pop zvijezdu – Karen – dajući komadić jedinstvnog iskustva Tashkenta na proputovanju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako je temperatura rasla, a sušne visoravni prerasle u travnjake i snijegom prekrivene planine, ceste su dobile duboke tragove i bio je pravi izazov voziti prema jezeru Issyk Kul gdje se nalaze stare sovjetske toplice u Cholpon-Ati, nekad zatvorenog tipa, a danas poput Ibize s gotovo kliničkim iskustvom što je daleko od tipičnih zapadnjačkih mjesta.

I tako krećući se prema jugu, nakon više od 6.000 milja, pojavila se zapreka na posljednjem graničnom prijelazu.

3.752 m dugačak prijevoj Torugart Pass umalo je na isti način zarobio karavanu baš kao i prvu Land Rover ekspediciju 1956.godine koja je tada bila prisiljena promijeniti smjer prema Singapuru, tako da je došlo kao olakšanje kada se stiglo do Turpana, prve glavne postaje u Kini, i krenulo u obilazak stare kineske vinarije koja ubrzano napreduje na novom tržištu čije su želje sve veće.

Ali to govori nešto i o nevjerojatnoj veličini Kine – o sve uspješnijem narodu i tržištu i za Land Rover – u kojoj ostaje gotovo 2.000 milja ispunjenih pričom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dine Taklamakan pustinje bile su kao igralište s kineskim najpustolovnijim off-road klubom prije nego je Kineski Zid otvorio jasan put prema Pekingu, kroz najveći kineski pješčani skijaški centar i neobičan rafting na Žutoj rijeci.

A kada su kotači milijuntog Land Rover Discoveryja stupili na asfalt zloglasnog trga Tiananmen, misija je završila. Bez ogrebotina, ali prekriveni blatom iz avanture, ovo putovanje - jedan od milijun - je gotovo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo