Alibaba, kineski e-commerce div, je spreman da prikupi vise novca u inicijalnoj javnoj ponudi (IPO) nego sto su to uspjeli Facebook ili Visa. Ocekuje se da ce IPO teziti 24 milijarde dolara, a trgovanje na burzi u New Yorku vjerojatno krece krajem sljedeceg tjedna.
Malo je Amerikanaca, ali i Hrvata culo za Alibabu. Cesto se ova kompanija opisuje kao mjesavina servisa Amazon.com, eBay i PayPal, ali za Kinu. Zasada nije bila puno prisutna u SAD-u, ali pocinje se siriti i u ovom trenutku posjeduje udjele u tvrtkama kao sto su Uber, Lyft i Quixey.
Postoji puno razloga zasto je Wall Street zivahan ovih dana, ali evo ukrako sto trebate znati:
1. Alibaba ce uskoro vrijediti onoliko koliko i Amazon
Alibaba se prosli tjedan pripremila za IPO koji bi vrijednost ove kineske kompanije digao na nevjerojatnih 155 milijardi dolara. eBay se primjerice doima kao patuljak s 67 milijardi dolara procjene trzisne vrijednosti. U petak je kompanija po prvi put objavila cijene svoje pocetne javne ponude koja iznosi izmedu 60 i 66 americkih dolara po dionici.
No, cak i ako cijena probije razinu od 66 dolaara, kompanija ce prema trzisnoj kapitalizaciji biti i dalje iza Googlea i Applea.
Ipak, Alibaba se sprema da podigne vise novca nego bilo koji prethodni IPO, a to znaci da ce tvrtka imati puno novca u rukama koji ce joj sluziti za istrazivanja, spajanja i kupovanje start-up tvrtki sirom svijeta.
2. Alibabin IPO mogao bi biti najveci ikad
Ponuda Alibabe mogla bi narasti na 24,3 milijarde dolara. To bi lako moglo oboriti prethodni rekord medu americkim IPO-ima. Naime, Visa je 2008. podigla 19,7 milijardi dolara.
Ali, Alibaba bi takoder mogla nadici i globalni rekord koji drzi Agricultural Bank of China (ACGBY) ciji je IPO 2010. prikupio 22 milijarde dolara.
3. Alibaba pokrece zapanjujucu kolicinu robe
Kineska kompanija za sebe kaze da je "najveca online i mobilna trgovacka kompanija na svijetu."
Pri tome se poziva na zajednicko mjerilo u e-trgovini: bruto robni volumen. U osnovi, to je vrijednost svih roba koje su razmijenjene na Alibaminoj platformi u odredenom vremenu.
Alibaba je ostvarila 248 milijardi dolara bruto robnog volumena u 2013. godini , cime se nadvila nad Amazon.com i njegovih 116 milijardi dolara, prema procjenama IDC-a.
U stvari, ako se zbroji vrijednost robe koja se razmijenjuje preko Alibabe, ona je veca od Amazona, eBaya, JD.com i japanskog e-commerce diva Rakuten - zajedno!
Alibabina dominacija mogla bi cak nastaviti joi vise rasti kako se kineska srednja klasa bude nastavljala bpgatti i siriti.