Ako se pripremaju na visokim temperaturama, namirnice bogate škrobom, kao što su kruh i krumpir, mogu proizvesti visoke razine kemijskoga spoja koji se naziva akrilamid. Upravo zahvaljujući njemu, ta hrana dobiva lijepu zlaćanu boju. Ako pretjerate, ona može postati smeđa ili čak crna, što rezultira pretjeranim otpuštanjem akrilamida.
Prethodna istraživanja dokazala su poveznicu između toga spoja i povećanoga rizika od nastanka raka. Agencija za prehrambene standarde u Ujedinjenom Kraljevstvu pokrenula je u ponedjeljak peticiju kojom žele upozoriti na rizike povezane s konzumacijom zagorenoga tosta, prepečenih krumpira i drugih namirnica bogatih škrobom koje se pripremaju na viskom temperaturama.
Kampanja se temelji na dokazima studija koje su 2002. godine provedene na životinjama, ali se povezanost između raka i konzumacije prepečenih namirnica još mora provesti na ljudima. Neki stručnjaci navode kako drugi čimbenici, poput pušenja i pretilosti, ipak predstavljaju veći rizik.
U čemu je točno problem?
Ranije studije provedene na miševima pokazale su kako su visoke razine akrilamida dovele do povećanog rizika od raka. Taj se kemijski spoj sastoji od monosaharida (jednostavnih molekula šećera) poput glukoze, koji potom reagiraju s aminokiselinama (poznatima i kao asparagin) ako se pripremaju na temperaturi višoj od 120 Celzijevih stupnjeva.
Asparagin se prirodno nalazi u hrani bogatoj škrobom. Ako se kuha predugo, ova vrsta hrane mijenja boju - prvo u zlatnu, potom u smeđu i na kraju u crnu. U tome procesu proizvodi se više akrilamida, što dovodi do povećanja rizika od raka.
Kako se možemo zaštititi?
Veza između povećanog rizika od raka i konzumacije zagorenih namirnica bogatih škrobom kod ljudi nije dokazana, ali stručnjaci tvrde kako nitko svjesno neće ljude izlagati visokim razinama akrilamida, prenosi CNN.
Međutim, ono na što možete obratiti pozornost, a i što kampanja preporučuje, jest da se zdravo i uravnoteženo hranite te da izbjegavate konzumaciju zagorene hrane i slijedite upute za pripremu navedenu na proizvodima koje kupite.