Vjerojatno instinktivno znate da postoji veza između boja i emocija. Možda ste nosili crveno da biste zastrašili svoje neprijatelje (pali za sportaše) ili obojili sobu u blijedoplavu da biste se osjećali smireno. Možda ste kao tinejdžer obojili kosu u crno kako biste evocirali turobnu, egzistencijalnu tjeskobu i unutarnji nemir ili, pak, kako biste naljutili roditelje. Postoji čak i izraz "dopaminsko odijevanje", za opisivanje dobrobiti nošenja određenih boja za poboljšanje raspoloženja.
Boje utječu na raspoloženje i emocije: Uz ove možete poslati pogrešnu poruku
"Boja je usko povezana s emocijama. Ona oslikava naša raspoloženja, primjerice, kažemo "pozelenio sam od zavisti", "gledam kroz ružičaste naočale" itd.", rekla je Maria Costantino, predavačica na Londonskom fakultetu mode za Harper's Bazaar.
Ali način na koji reagiramo na različite boje nije uvijek crno-bijeli. Često ovisi o našoj psihologiji, biološkoj uvjetovanosti i kulturnom podrijetlu.
Dizajneri i vlasnici robnih marki moraju razumjeti osnove teorije boja, simbolike boja i psihologije boja kako bi učinkovito komunicirali sa svojom publikom. Do 90 posto ljudi svoje prve dojmove o proizvodu temelji samo na boji. A pogrešne boje mogle bi poslati pogrešnu poruku, poput korištenja bijele za dočaravanje živosti u kulturi u kojoj ona predstavlja smrt. Uglavnom, boja je važna, piše 99designs.
Evo kako se osjećamo zbog različitih grupa boja te kako se pojedinačne boje mogu koristiti za izazivanje određenih emocija!
Tople i hladne boje - Način na koji reagiramo na boju ovisi o njezinoj svjetlini ili nijansi te o tome je li hladan ili topao ton. Primjerice, postoji suptilna, ali važna razlika između vatreno crvene i zemljano crvene. Ali s toliko boja koje možete izabrati, odakle početi? Njihovo sužavanje na kategorije može pomoći.
Tople boje: crvena, narančasta i žuta - Ove tri su sve tople boje i općenito se smatra da izazivaju osjećaje sreće, optimizma, energije i strasti. Žuto sunce može vam podići raspoloženje, dok vas crvene ruže mogu oraspoložiti.
Tople boje, također, mogu signalizirati opasnost ili vas natjerati da nešto poduzmete, poput boje znakova za zaustavljanje, trake s upozorenjem ili uzrujanih lica nezadovoljnih zrakoplovnih putnika. Zbog crvene boje možete čak i ogladnjeti, zbog čega je omiljena u lancima brze hrane.
Hladne boje: zelena, plava i ljubičasta - To su hladne boje. Mogu se smatrati smirujućim, umirujućim, njegujućim ili čak tužnim. Često su popularne kod marki koje promiču zdravlje, ljepotu ili sigurnost.
Vesele boje su: žuta, narančasta, ružičasta, crvena, boja breskve, svijetlo ružičasta i lila. Smatra se da su sretne boje svijetle, tople nijanse, poput žute, narančaste, ružičaste i crvene, ili pastelne, poput breskve, svijetloružičaste i lila. Što je boja svjetlija, osjećat ćete se sretnije i optimističnije. Kombiniranje puno boja zajedno može djelovati radosno ili možda pomalo kaotično i previše.
Tužne boje su: siva, smeđa, bež i tamno plava. Tužne boje su obično tamne, prigušene i neutralne, kao što su siva, smeđa, bež i određene nijanse plave i zelene. U zapadnim kulturama crna se često smatra bojom žalosti, dok je u nekim istočnoazijskim zemljama to bijela.
Smirujuće boje su: plava, zelena, baby plava, lila, mint, bijela i siva. Želite se opustiti? Okrenite se hladnim bojama, poput plave i zelene, hladnim pastelnim tonovima poput baby plave, lila i mente te neutralnim tonovima, poput bijele i sive.
Boje koje daju energiju su: jarko crvena, žuta, neonsko zelena, tirkizna, magenta i smaragdno zelena. Jake, svijetle, visoko pigmentirane i neonske boje mogu imati energizirajući učinak na naše emocije. Odvažne su i ističu se iz svoje okoline, zbog čega se i mi možemo tako osjećati.
Zbog crvene boje možemo se osjećati strastveno, energično, ljuto, da smo u opasti i sretno. Crvena čini da se osjećate strastveno i energično. Često se povezuje sa strašću i ljubavlju, kao i s ljutnjom i opasnošću, na kraju krajeva, tanka je linija između ljubavi i mržnje. U Kini i drugim istočnoazijskim kulturama crvena se povezuje s radošću i srećom, zbog čega je to boja lunarne Nove godine.
Zbog narančaste boje možemo se osjećati energično, entuzijastično, živahno i sretno. Narančasta je boja privlačenja pozornosti, poput crvene, ali nije tako nadmoćna. Privlačna je i vesela, a popularna je opcija za robne marke koje od svojih klijenata traže da nešto poduzmu, poput "Kupi ovaj proizvod!" ili "Prijavite se za ovaj bilten!", ali na zabavan, prijateljski način.
Zbog žute boje možemo se osjećati sretno, spontano, veselo i optimistično. Žuta podsjeća na sunce i nasmiješena lica i često se koristi kako bi se ljudi osjećali pozitivno. Ona je blistava i vesela. Dvaput razmislite o korištenju previše žute, jer ona reflektira puno svjetla i može biti neugodna za oči.
Zbog zelene boje možemo se osjećati svježe, uravnoteženo i mirno. Zelena može učiniti da se osjećate optimistično, osvježeno ili opušteno, vjerojatno zbog njene povezanosti s prirodom. Zelena je laka za oči i može se koristiti za stvaranje ravnoteže u dizajnu. To je sjajna boja za robne marke koje žele prikazati rast (posebno u SAD-u, gdje je novac zelen), sigurnost ili inspirirati mogućnost.
Zbog plave boje možete se osjećati sigurno, opušteno, duhovno i smireno. Plava je "kraljica boja". Izaziva osjećaj smirenosti i pouzdanosti, zbog čega je omiljena kod velikih korporacija, primjerice, Facebook i LinkedIn. Također se pojavljuje u više od polovice svih dizajna logotipa.
Tamnoplava je popularna među korporacijama jer djeluje sigurno i profesionalno. No, korištenje previše plave boje može djelovati hladno i opušteno. Svijetloplave boje se smatraju opuštajućim i prijateljskim.
Ljubičasta boja je kreativna, tajanstvena, kraljevska i luksuzna. Ljubičasta se povezuje s misterijom, kreativnošću, kraljevskom osobom i bogatstvom, što bi moglo objasniti njenu popularnost u industriji kriptovaluta. Svjetlije nijanse ljubičaste često se koriste za umirivanje, pa je omiljena kod brendova za zdravlje i ljepotu.
Ružičasta je razigrana, romantična, nježna, slatka i zabavna. Tradicionalno, ružičasta asocira na romantiku, slatkoću i nježnost. Često nas može učiniti razigranima ili romantičnima. No, ružičasta također može biti moderna, poput milenijske ružičaste, ili hvalisava, upadljiva pa čak i buntovna, poput žarko ružičaste.
Smeđa je topla, prizemljena, praktična i utješna. Smeđa stvara osjećaj stabilnosti, ugode i podrške, slično kao vaša jutarnja kava. Topla je i prijateljski nastrojena, praktična i pouzdana, a također može predstavljati staromodno, vintage ili ugledno.
Crna je sofisticirana, klasična i ozbiljna. Crna boja asocira na moć, luksuz i eleganciju, ali također može označavati profesionalnost, neutralnost i jednostavnost, poput sveprisutne crne dolčevite Stevea Jobsa ili "male crne haljine". Može se činiti odvažnom, snažnom i tajanstvenom, poput "crne magije", posve crnog looka Dartha Vadera ili crne uniforme japanske ninje. U određenim kontekstima i kulturama, crna boja se, također, može odnositi na žalost ili tugu.
Bijela je jednostavna, mirna, elegantna i hladna. Korištenje puno bijele boje u dizajnu stvara minimalističku estetiku, svježu i ugodnu u svojoj jednostavnosti. U mnogim kulturama bijela se odnosi na nevinost ili mir (sjetite se dječje odjeće i bijelih golubova). Previše bijelog može djelovati hladno, bezlično i pretjerano dezinficirano, poput zasljepljujuće bijelog bolničkog odjela. U istočnjačkim kulturama bijelo se nosi na sahranama.
Siva je ozbiljna, profesionalna i pouzdana. Siva boja se može smatrati zrelom, odgovornom ili neutralnom bojom, zbog čega biste se mogli osjećati superprofesionalno i pouzdano noseći na posao sivo odijelo umjesto svijetlonarančastog. Siva se ponekad smatra svjetlijom, manje formalnom alternativom crnoj boji. S druge strane, može se doživjeti i kao neodlučna, konvencionalna i, na žalost, dosadna.
Zbog kulturološke uvjetovanosti i biologije, boje koje vidimo utječu na naše emocije i način na koji se ponašamo.