Pravodobnim pregledom i kontrolom bitnih funkcija značajno se može produžiti vijek trajanja motora i spriječiti kvarove čiji popravak skupo stoji. Stručnjaci s Autoportala savjetuju da pažljivo pročitate i proučite tehničke upute koje ste dobili uz vaše vozilo te navode kontrolne radnje koje vozači mogu napraviti sami.
Ovo možete i sami
Razina ulja u motoru: od većine vozila ova kontrola je jednostavna i obavlja se pomoću kontrolnog mjerača ( šipke ) koja na sebi ima točnu oznaku min., max. ili drugačiju logičnu markaciju.
Ulje u servo volanu: kontrola se obavlja preko mjerača koji se nalazi na čepu posude za ulje ili na samoj posudi na kojoj postoje odgovarajuće oznake.
Ulje u kočnom sustavu: kod većine vozila pali se signalna lampica ako nivo ulja padne ispod minimuma. Ulje u kočnom sustavu treba biti svijetlo žute boje a ako je ulje smeđe to je znak dotrajalog ulja.
Ulje u mjenjaču: kod većine vozila nije teško obaviti ovu kontrolu jer na samom mjenjaču postoje kontrolni čepovi za tu svrhu. Gornji čep služi za kontrolu i punjenje ulja u mjenjač a donji čep služi za ispuštanje ulja iz mjenjača. Kod nekih vozila kontrola nivoa se radi pomoću mjerne šipke ili oznake na pogonskom zupčaniku kilometarskog brojila.
Istrošenost kočnih obloga: za napraviti ovu kontrolu najbolje je demontirati kotač, kotače jer se tada najbolje vide kočne obloge kao i drugi dijelovi kočnice, disk , cilindar, kočna kliješta.
Stanja parkirne kočnice: ova kontrola obuhvaća provjeru učinkovitosti kočnice kao i provjeru stanja pojedinih dijelova kočnice ( čelično uže s bužirom, polužni mehanizam).
Stanje klinastih i tračnih (kanalnih) remena: kontrola obuhvaća provjeru napetosti pojedinog remena, trenutno stanje remena ( ne smije biti mikro pukotina i drugih oštećenja).
Propuštanje ulja iz motora, mjenjača, volana, diferencijala, reduktora: ova kontrola je jednostavna jer se uočava na dva načina i to smanjenjem nivoa i ostavljanjem karakterističnog traga curenja kako na samom mjestu curenja tako i na podu ispod vozila.
Upravljački mehanizam: ova se kontrola može raditi na mjestu do je vozilo u mirovanju ili kad je vozilo u pokretu. Popratne pojave su karakteristični zvukovi ritmičkog lupanja ili nestabilnost vozila u vožnji , naročito otežano držanje pravca i potreba za stalnom korekcijom volana.
Stanje elektro pokretača i akumulatora: najbolja kontrola je prilikom paljenja hladnog motora jer su tada i otpori u motoru najveći a elektro pokretač i akumulator su najopterećeniji . Ako je sustav za pokretanje ispravan isti će vrlo lako okretati radilicu s više od 120/min, u suprotnom okretanje će biti sporo i otežano.
Ispušni sustav: provjera je jednostavna, sustav može lupati što je lako utvrditi i ili propuštati radi dotrajalosti i pregorenosti pojedinih dijelova .
Spojke: neispravna spojka može se prepoznati po nekoliko karakteristika koje ukazuju na njenu neispravnost . Proklizavanje spojke je lako prepoznati prilikom naglog dodavanja gasa ili kretanja na uzbrdici, druga znak je nemogućnost kretanja s mjesta bez trzaja, treći znak je otežano šaltanje brzina (naročito rikverc) ili potpuna nemogućnost šaltanja.
Guma: lako uočljivo istrošenje gazećeg sloja gume i primjetne mikro pukotine na gumi. Isto tako veliki debalans i vibracije vozila u vožnji.
Farovi i signalizacija: pregled funkcionalnosti i ispravnog rada.
Ovo su radovi koje se ne preporučuje amaterima
- bilo koji radovi na razvodnom mehanizmu (zupčasti remen i drugi dijelovi toga sustava, razvodni lanac, lančanici, natezači...)
- pomicanje razvodnika paljenja
- radovi na elektroničkom sustavu ubrizgavanja
- radovi na sustavu paljenja
- mijenjanje pojedinih ulja bez točnih podataka o njihovoj vrsti i specifičnostima
- radovi na upravljačkom mehanizmu
- radovi na ovjesima
- radovi na kočnom sustavu
- radovi na elektro instalaciji
- radovi na elektronici vozila
- radovi na sustavu zračnih jastuka
- radovi na sustavu klime
- radovi na sustavu ABS-a
- izmjena filtra goriva za dizelskom motoru.