Više od 30 posto djece u SAD-u igra se sa mobitelima dok su još u pelenama. Gotovo 75 posto tinejdžera, u dobi od 13 do 17 godina, posjeduje pametni telefon, a njih 24 posto priznaje kako ih konstantno koriste.
Preporuka kako djeci do dvije godine nikakav ekran ne bi trebao biti dostupan, a tinejdžerima bi vrijeme provedeno ispred televizije i na internetu trebalo skratiti na samo dva sata dnevno, jednostavno, nije održiva. "Živimo okruženi ekranima. Preporuka je takva, ali nju, u realnom životu, malo tko može sprovesti u djelo", rekao je za CNN predsjednik AAP-a, doktor Ari Brown.
Stoga su se vodeći stručnjaci iz područja pedijatrije okupili kako bi još jednom razmotrili ovo pitanje, budući istraživanja ukazuju na štetnost izlaganja djece prekomjernom medijskom sadržaju. Zaključci i preporuke roditeljima su slijedeći:
1. Živimo u medijskom okruženju
Djeca će uvijek biti djeca, samo se danas izražavaju i u virtualnom svijetu. Mediji, baš kao i svako drugo okruženje, mogu imati pozitivan ili negativan utjecaj na vaše dijete.
2. Uloga roditelja se nije promijenila
Ista pravila vrijede u stvarnom i virtualnom svijetu. Igrajte se sa svojom djecom. Postavite granice, djeca na njih računaju. Poučavajte svoju djecu. Budite uključeni u njihove živote. Upoznajte njihove prijatelje. Morate znati s kim su i gdje provode svoje vrijeme.
3. Budite im uzor
Ograničite vrijeme koje vi provodite na internetu ili ispred televizije. Postavite im primjer. Biti aktivan roditelj znači ugasiti ekrane i posvetiti se djetetu.
4. Najbolje učimo jedni od drugih
Istraživanja iz područja neurologije govore nam kako i dalje najbolje učimo jedni od drugih, u međusobnoj komunikaciji, licem u lice. Razgovor između roditelja i djeteta najbolji je način da ono nauči ispravno govoriti. Pasivno gledanje videa ne potiče dijete na govor niti doprinosi njegovom razvoju. Komuniciranje putem medija, primjerice Skypom roditelja koji je na putovanju, je poželjnije. Tek nakon druge godine života djeca mogu imati koristi od edukativnih potencijala medija koji nas okružuju.
5. Sadržaj je bitan
Kvaliteta sadržaja koji gleda i sluša je znatno važnija stavka od vremena provedenog ispred ekrana, bez obzira o kojoj je platformi riječ. Pobrinite se da vrijeme koje provodi ispred ekrana, bude ispunjeno kvalitetnim sadržajem.
6. Budite oprezni
Više od 80 tisuća aplikacija označeno je edukativnim, međutim, to nitko ne provjerava. Potražite savjet na pravim adresama, a jedna od njih je i stranica organizacije Common Sence Media.
7. Zajedno koristite tehnologiju
Igrajte igrice zajedno sa svojom djecom. Vaše tumačenje im je jako bitno. Roditelji koji imaju pretškolsku djecu moraju zajedno s njima gledati sve što gledaju i oni.
8. Vrijeme za igru je jako bitno
Igranje je jako važno. Ono stimulira kreativnost. Odvojite vremena za igru bez medija.
9. Postavite granice
Upotreba tehnologije mora biti ograničena na razumnu mjeru. Vrijeme koje provode ispred ekrana ne smije utjecati na druge aktivnosti.
10. OK je da je vaš tinejdžer na internetu
Odnosi koje uspostavljaju na internetu dio su odrastanja adolescenta. Društvene mreže mogu doprinjeti izgradnji identiteta. Objasnite svojem tinejdžeru kako se ista pravila ponašanja odnose na stvaran život i na društvene mreže. Zamolite ih da vam pokažu što rade na internetu, kako biste bolje razumjeli kontekst.
11. Kreirajte zone bez tehnologije
Vrijeme za ručak i večeru neka bude vrijeme za obitelj. Mobitele, iPade, iPhone, laptope punite izvan sobe u kojoj vam spava dijete. Ovakve navike potiču zdravije obiteljske odnose, pravilnu ishranu i bolji san.
12. Djeca će uvijek biti djeca
Bit će pogrešaka, ali njih se, sa ljubavlju i razumijevanjem, može ispraviti. Bilo kakve neprimjerene sadržaje, poput poruka seksualnog sadržaja ili objave fotografija koje nisu primjerene dobi djeteta, moraju se shvatiti ozbiljno i učiniti sve da se takve situacije ne događaju.
"Digitalan život počinje u ranoj dobi, pa je to vrijeme za primjenu ovih smjernica. Naša digitalna djeca moraju naučiti zdrave koncepte digitalnog građanskog života", poručuju američki pedijatri.