Iako ekrani nude mnoštvo zabave i edukacije, prekomjerno vrijeme provedeno na uređajima može ometati razvoj djece koja su sve više izložena sadržajima koji ih zaokupljuju i potiču na beskrajno skrolanje, čime gube kontakt s vanjskim svijetom. Sve to utječe na njihovu sposobnost da se povežu s vršnjacima, igraju na otvorenom i uče osnovne životne vještine. Na sreću, stručnjaci imaju nekoliko savjeta koji roditeljima mogu pomoći da lakše kontroliraju koliko vremena njihova djeca provode pred ekranima.
Stručnjaci savjetuju kako odmaknuti djecu od ekrana. Važno je i vrijeme i dob djeteta


1. Praćenje vremena pred ekranom: Stručnjakinja Kristy Goodwin nudi korisne savjete kako procijeniti koliko vremena je dovoljno, a koliko previše. Ako djeca provode previše vremena pred ekranom, to može ometati važne aspekte života poput igre, fizičke aktivnosti i obiteljskih odnosa. Također, može utjecati na socijalne vještine i emocionalni razvoj djece.

2. Ograničenje za djecu do 18 mjeseci: Stručnjaci savjetuju da ova djeca ne bi trebala gledati ekrane. U ovoj fazi se njihov mozak intenzivno razvija i stvarna interakcija s okolinom je mnogo važnija od bilo kojeg digitalnog sadržaja. Previše vizualne stimulacije može ometati njihovu sposobnost učenja i koncentracije.

3. Razvoj mozga: Kod male djece je mozak još u fazi razvoja, a stalna stimulacija digitalnih sadržaja im može biti preopterećenje. Zvučni i vizualni podražaji koje pružaju uređaji mogu biti previše za njihov mozak, koji se tek počinje razvijati, što može utjecati na sposobnost fokusiranja i učenja.

4. Opasnosti za djecu i dojenčad: Prema Goodwin, korištenje ekrana kod beba i male djece može biti štetno za njihov mentalni razvoj. Djeca u ovom uzrastu imaju vrlo osjetljiv um koji treba mirnu i stabilnu okolinu za zdravi razvoj, a previše stimulacije može negativno utjecati na njihovu emocionalnu i kognitivnu stabilnost.

5. Vrijeme za djecu od 2 do 5 godina: Djeci u toj dobi treba ograničiti vrijeme provedeno pred ekranom na najviše sat vremena dnevno. To vrijeme treba najbolje iskoristiti za edukativne sadržaje koji mogu pomoći djeci u učenju jezika, društvenih vještina i osnovnih znanja. Previše vremena provedenog uz ekrane može ometati njihove svakodnevne aktivnosti.

6. Nadzor djece starije od 6 godina: Roditelji trebaju pažljivo pratiti koliko vremena provode pred ekranom. Ako provedu previše vremena na uređajima, to može utjecati na njihovu sposobnost koncentracije u školi, ometati san i smanjiti njihovu fizičku aktivnost, što sve može imati dugoročne negativne posljedice na zdravlje i razvoj.

7. Razvoj mozga prije treće godine: Posebno je zabrinjavajuće kada se govori o bebama i maloj djeci čiji mozak se brzo razvija. Prema znanstvenim istraživanjima, 85 posto strukture mozga razvija se do treće godine života. Previše vremena provedenog uz ekrane u ovom ključnom razdoblju može ometati normalan razvoj mozga.

8. Roditelj kao pozitivan uzor: Jedan od najvažnijih savjeta je da je roditelj pozitivan uzor svojoj djeci. Djeca će lako shvatiti da stalno korištenje uređaja nije normalno ako vide da roditelji sami postavljaju granice i odmaraju se od tehnologije. Kao roditelj imate moć formirati njihov odnos prema tehnologiji putem vlastitih postupaka.

9. S vremena na vrijeme isključite ekrane: Roditelji bi povremeno trebali napraviti pauzu od ekrana – isključiti računalo, odložiti tablet, ugasiti telefon i TV. Time šaljete djeci poruku da je važno odvojiti se od tehnologije i provesti vrijeme u stvarnom svijetu, bez distrakcija.

10. Djeca kopiraju radnje roditelja: Ako roditelji provode puno vremena čitajući knjige, velika je vjerojatnost da će djeca također razviti ljubav prema knjigama i čitanju. Slično tome, ako su roditelji stalno na ekranima, djeca će također smatrati da je to normalno ponašanje.

11. Postavite konkretna pravila: Možete odrediti da mobilni uređaj, laptop ili televizor može biti uključen samo u određeno vrijeme, nakon čega slijedi vrijeme za igru ili druge aktivnosti. Ovo pomaže djeci da razumiju kada je vrijeme za gledanje ekrana, a kada je vrijeme za druge aktivnosti. Ako unaprijed postavite pravila o korištenju uređaja, smanjujete mogućnost da će doći do svađe s djetetom. Ovakav dogovor smanjuje stres i pomaže u održavanju discipline.

12. Dajte djeci zadatke: Mlađoj djeci je lakše razumjeti konkretne zadatke nego raspoređivanje vremena. Na primjer, možete im reći da mogu odigrati jednu igru ili pogledati jednu epizodu omiljene serije. Tako se djeca neće osjećati preopterećena zbog vremena koje smiju provesti koristeći uređaje.

13. Ekrani ometaju osjećaj za vrijeme: Igre i TV emisije mogu biti vrlo stimulirajuće, zbog čega djeca gube pojam o vremenu. Njihov mozak se može potpuno usmjeriti na igru ili sadržaj, a to može otežati prepoznavanje kada je vrijeme za prestanak. Za mlađu djecu, najbolje je postaviti jasna pravila kada je vrijeme za korištenje ekrana, bez potrebe za stalnim praćenjem vremena.

14. Izvedite ih van: Ne možete očekivati da će djeca sama odložiti uređaje i izaći pa je važno da im unaprijed organizirate vrijeme za igru na svježem zraku. Djeca trebaju fizičku aktivnost i trebaju biti u prirodi kako bi se opustili i razvijali, a to im pomaže u mentalnom i tjelesnom zdravlju. Osim toga, boravak vani omogućuje im da se socijaliziraju i istražuju svijet oko sebe.

15. Održavanje rutine kod tinejdžera: Njima su također potrebni rutina i jasna pravila kada je u pitanju korištenje mobilnih uređaja i laptopa. Osim toga, važno je da znaju kreativno izraziti svoje emocije. Aktivnosti poput pisanja, crtanja ili glazbe mogu im pomoći u suočavanju s emocionalnim izazovima i omogućiti im zdrav način izražavanja.

16. Ekrani negativno utječu na spavanje: Zbog emitiranja plavog svjetla koje remeti proizvodnju melatonina, hormona spavanja, ekrani loše utječu na spavanje. Preporučuje se isključiti ekrane barem sat vremena prije spavanja kako bi djeca imala kvalitetniji san.

17. Vrijeme obroka bez mobilnog uređaja: Još jedan jednostavan način da se ograniči vrijeme provedeno pred ekranom je da se uređaji stave sa strane tijekom obroka. Obiteljski obroci su odlična prilika za razgovor, socijalizaciju i jačanje obiteljskih odnosa. Također, ovo je vrijeme kada djeca mogu naučiti važnost zajedničkih trenutaka i međusobne povezanosti.

18. Tehnologija kao alat u učenju: Može biti koristan alat u obrazovanju, ali samo ako se koristi u odgovarajuće svrhe. Roditelji bi trebali naučiti svoju djecu kako koristiti uređaje da im pomognu u učenju, a ne da ometaju njihov razvoj. Važno je postaviti jasne smjernice kako bi djeca naučila pravilno balansirati između obrazovnih i zabavnih sadržaja.

19. Alati za praćenje vremena: Postoje mnoge aplikacije koje roditeljima mogu pomoći u praćenju i ograničavanju vremena koje djeca provode pred ekranima. Ovi alati mogu biti vrlo korisni, osobito za roditelje koji žele postaviti jasne granice i osigurati odgovorno korištenje tehnologije. Na neki način ove aplikacije djeluju kao digitalni nadzornici koji omogućuju roditeljima da osiguraju ravnotežu između ekrana i drugih važnih aktivnosti.

20. Razgovarajte s djecom: Uz ograničenje vremena pred ekranom, važno je i pratiti što djeca rade. Postoji velika razlika između igranja video igara satima i obavljanja školskih zadataka, razgovora s prijateljima ili čitanja. Razgovarajte s djecom o njihovim online aktivnostima kako biste bili sigurni da su sigurni.

21. Izloženost neprimjerenim sadržajima: Kako djeca odrastaju, važno je razgovarati s njima o onome što se događa u svijetu. Međutim, trebali bi biti izloženi samo odgovarajućim informacijama i sadržajima. Djeca ne bi trebala stalno pratiti vijesti, posebno ako su previše teške za njihovo uzrast.

22. Podučavanje odgovornoj uporabi tehnologije: Roditelji moraju pomoći djeci da razumiju odgovornu uporabu tehnologije. Na temelju uzrasta, djeca bi trebala biti podučena kako da uravnoteže vrijeme provedeno online i offline, čime će spriječiti negativne utjecaje tehnologije na njihov razvoj.

23. Nagrađivanje aktivnosti: Postavite sustav nagrađivanja za djecu koja uspješno održe ravnotežu između korištenja uređaja i drugih aktivnosti. Nagrade mogu biti simbolične, poput dodatnog vremena za igru na svježem zraku ili zajedničkog obiteljskog izlaska.

24. Angažiranje djece u obiteljskim poslovima: Poticaj na sudjelovanje u kućanskim poslovima, kuhanju ili drugim praktičnim zadacima može im pomoći da se opuste i oslobode od stresa zbog previše provedenog vremena na mobilnim uređajima ili laptopu. Tako također uče nove vještine.
U današnjem digitalnom dobu, roditeljima nikada nije bilo teže držati ravnotežu između tehnologije i odgoja djece, koja su na svakom koraku izložena raznim uređajima i aplikacijama koji ih neprestano privlače i drže prikovane uz ekran.
Tehnološke kompanije pažljivo osmišljavaju sadržaje koji djecu potiču na nesvjesno skrolanje. Međutim, prekomjerno vrijeme provedeno pred ekranima može im oduzeti dragocjeno vrijeme koje bi trebali posvetiti važnim aktivnostima, poput stvarne socijalizacije, igre na otvorenom i interakcije s vršnjacima.
Stručnjaci vjeruju da roditelji mogu pronaći način kako pomoći djeci da balansiraju vrijeme provedeno pred ekranima s drugim važnim aktivnostima, a otkrili su i nekoliko korisnih savjeta koji mogu olakšati ovaj proces.