Puno širi izbor slika s Isusovim likom datira, međutim, iz ranijeg razdoblja njegovog prikazanja, a ovo je 10 najznačajnijih u izboru Listversea.
10. Dobri pastir - Mauzolej Galla Placidia
Slika Isusa koji nam dolazi iz Biblije pokazuje ga kao običnog seljaka koji potječu od kraljevske linije, ali ne i kao samog zemaljskog kralja. Prikazuje Isusa u priprostoj halji, često u običnom ogrtaču.
U mauzoleju Galla Placidia u Ravenni nalazi se mozaik koji Krista prikazuje sasvim drukčije. Ta zgrada, za koju se nekad mislilo da je grobnica, sagrađen je oko 430. godine. Iznutra je bogato ukrašena. Na stropu, plave i zlatne staklene pločice opisuju stotine zvijezda koje se penju prema prema križu. Iznad ulaza, Isus je prikazan kao dobri pastir. Malo je pastira koji su mogli biti tako dobro odjeveni. Isus nosi purpur i zlato nekog cara, a ne običnog seljaka.
On drži carski štap spojen s križem što je jasan pokušaj da se spoji politička moć cara s božanskom snagom Isusa.
9. Drvena vrata svete Sabine
Crkva Svete Sabine u Rimu završena je u 432. godine. Zgrada je uglavnom u prvobitnom stanju, iako je izgubila svoje raskošne mozaike. Možda bi se dalo očekivati da će mozaici biti trajniji od drveta, ali upravo su drvena vrata ta koja nose jednu od prvih slika raspetog Isusa.
Originalni drveni paneli iz petog stoljeća na vratima crkve su preživjeli i još su uvijek vidljivi. Isklesane od cedrovine, ploče pokazuju različite prizore iz Biblije. Jedna od njih prikazuje Isusa kao dugokosog i bradatog muškarca koji visi s križa. Iako je to danas uobičajeno viđenje Isusa, istodobno ga slika dobrog pastira na mozaiku u Ravenni pokazuje kao golobradog mladića.
8. Krist gazi zvijeri - Nadbiskupska kapelica u Ravenni
Malena Nadbiskupska kapelica u Ravenni koja datira negdje iz 500. godine prikazuje Krista kako stoji na vratu lavu i zmiji. Ova nasilna slika nalazi svoj temelj u Svetom pismu. Psalam 91:13 nam govori da ako volite Boga: "Vi ćete gaziti lava i kobru, zgazit ćete velikog lava i zmiju."
U tom mozaiku Isus je ratnik, nosi oklop i plašt. On drži križ kao da je oružje. Zašto je crkvi trebao Isus-vojnik kako bi ju štitio? Kapelica je podignuta tijekom razdoblja sukoba između različitih kršćanskih sekti. Arijevci su slijedili jedan nauku o Trojstvu, a Atanasijanci neki drugi. Možda je ta Arijevska kapelica bila upozorenje neprijateljima što ih čeka.
7. Liječenje žene koja krvari - Katakombe Marcelina i Petra
Grad Rim je izgrađen iznad labirinta kamenoloma, tunela, kanalizacije i katakombi. U ovom sivom gradu kriju se mnoge drevne slikarije koje bi inače bile uništene vremenom i vremenskim uvjetima. U katakombama svetih Marcelina i Petra, među tisućama grobova, jedna je od prvih slika koje prikazuju priče iz Biblije.
Marko 5:25-34 govori o ženi koja je krvarila 12 godina. Ona dolazi k Isusu u gomili ljudi i vjeruje da će se izliječiti samim dodirom njegovog ogrtača. To se i dogodilo, a Isus joj je rekao da je njezina vjera ta koja ju je spasila. Taj prizor je naslikan na zidovima katakombi, u drugom ili trećem stoljeću.
6. Liječenje uzetoga - Sirija
Jedna od najpoznatijih priča iz Novog zavjeta je Isusovo ozdravljenje uzetoga. Nesretnikovi prijatelji su bili toliko očajni da ga odveli Isusu i spustili ga preko krova u kuću u kojoj je bio Krist, zajedno s krevetom. Vidjevši to, Isus je rekao čovjeku: "Ustani, uzmi svoju postelju i pođi kući." Čovjek pokupi svoj krevet i ode dalje.
Ovaj mural koji datira iz 230. godine je otkrivena na zidu jedne crkve u Siriji. Dok inače stripove čitamo s lijeva na desno, ovdje se priča, čini se, čita s desne na lijevu stranu. Bolestan čovjek u krevetu je na desnoj strani, Isus mu izdaje zapovied u sredini, a zdrav čovjek hoda sa svojim krevetom na leđima na lijevoj strani.
5. Djevica Marija s Djetetom - Priskina katakomba
Kad su arheolozi u 19. stoljeću iskopali Priskinu katakombu ona je bila razrušena. Dvije stotine godina ranije, grobnice su, naime, opljačkane po nalogu papinstva. Sarkofazi su bili razbijeni, a mozaici uništeni. Nitko nije bio sasvim siguran zašto se to dogodilo. Ostavljeni fragmenti su povijesno vrijedni, ali su slike na zidovima i stropovima, koje datiraju iz trećeg stoljeća još vrjednije.
Spornima su se pokazale freske. Mnoge od slika prikazuju žene. Čini se da neke pokazuju žene koje propovijedaju, čak i u ulozi svećenika. No, uvučena daleko u jednom kutu grobnice je možda i najstarija slika Krista djeteta i Marije. Neki spore da je to slika Marije i Isusa, ali ako je, onda je ona stoljećima starija od sljedećeg prikaza Isusove majke.
4. Dobri pastir - Sveti Kalisto u Rimu
Otac Tertulijan je opisao kako su Rimljani krivili kršćane za sve svoje nevolje u trećem stoljeću: "Oni su mislili da su kršćani uzrok svake javne katastrofe, svih nevolja s kojima se ljudi suočavaju. Ako Tiber raste preko gradskih zidina, ako Nil ne izvire ili poplavljuje polja, ako nebesa ne daju kišu, ako je potres, ako vladaju glad ili kuga, oni odmah kriknu: Bacite kršćane lavovima!"
To objašnjava zašto su kršćani trebali toliko podzemnih mjesta za sahranu ostataka svojih mučenika. Kalistova katakomba bila je jedno takvo mjesto. Na zidovima je mural Isusa kao Dobrog pastira iz trećeg stoljeća. On je jednostavan pastir, nosi vodu i ovcu na ramena - tu pokazuje brigu za nevine i svoju vlastitu ulogu Jaganjca Božjeg.
3. Hintonski mozaik svete Marije
Hintonski mozaik svete Marije potječe iz Velike Britanije i nekad je pripado uglednoj rimskoj obitelji iz tamošnje provincije. Nekad je pokrivao krov blagovaonice. Cijeli mozaik je mješavina kršćanskih i poganskih slika, kao i scena lova.
Jedan dio prikazuje grčkog junaka Belerofonta na krilatom konju Pegazu. U sredini je golobradi mladić smješten između dva nara. Bez simbola iza njega bilo bi ga nemoguće povezati s Isusom. No, iza njegoive glave su grčka slova hi (X) i ro (P), prva slova Kristova imena na grčkom i uobičajeni simbol za Njega. Za mozaik se misli potječe iz ranog četvrtog stoljeća.
2. Raspeće od bjelokosti
U Britanskom muzeju nalazi jedan od najstarijih prikaza Kristove smrti. Urezan u bjelokosti, sadrži i tri druge ploče koje prikazuju Muku Kristovu. Zajedno, one formiraju četiri strane rimskog lijesa iz četvrtog stoljeća.
Krist je pribijen kroz dlanove na križ. Iznad glave su mu urezana riječi REX IUD (AEORUM) ('kralj židovski'). S jedne strane ga gledaju sveta Marija i Ivan, a na drugoj Longin probada Isusov bok kopljem. Juda je obješen o granu drveta. Na njegovim nogama i prosut uokolo je novac koji je dobio za izdaju Isusa.
1. Aleksamenosov grafit
Dosta govori o ljudskoj prirodi to što je možda najstariji lik Isusa nažvrljan komadom grafita. Aleksamenosov grafit je također poznat i kao 'grafito blasfemo' ili bogohulni grafit, a razlog je očit.
Grafit najvjerojatnije datira iz 200. godine. Pronađena urezana u gipsu u Rimu, slika pokazuje čovjeka koji gleda razapetog Isusa. No, pažljiviji pogled na križu otkriva magareću glavu. Ispod je črčkarija na grčkom "Aleksamenos obožava Boga".
Ne treba zaboraviti da je raspeće bilo kazna za najniže slojeve. Čak i samo pokazivanje je bilo uvreda. U prvoj poslanici Korinćanima Pavao im govori "mi propovijedamo Krista raspetoga: kamen spoticanja Židovima i glupost kršćana". Magareća glava samo pojačava tu sliku.