Europska kompanija koja se bavi proizvodnjom i dizajnom zrakoplova Airbus otkrila je svoje planove za prvi komercijalni let nulte emisije, a koji bi se trebali ostvariti do 2035., prenosi CNN.
Pritisak za smanjenje emisija
Kompanija je objavila tri koncepta koja će se bazirati na proučavanju različitih opcija za korištenje vodika kao primarnog izvora energije za letenje zrakoplova.
"Ovo je povijesni trenutak za komercijalno zrakoplovstvo i planiramo imati vodeću ulogu u najvažnijoj tranziciji koju je ova industrija ikad vidjela", kazao je direktor Airbusa Guillaume Faury.
Faury je pojasnio da vodik, kako u sintetičkim gorivima, tako i kao primarni izvor energije za komercijalne zrakoplove, ima potencijal da značajno smanji utjecaj zrakoplovstva na klimu.
Zrakoplovne kompanije i proizvođači aviona suočavaju se s rastućim pritiskom da se uhvate u koštac s emisijama ugljika, a neke vlade ciljaju na to da će dio financijskih paketa pomoći vezanih uz koronakrizu biti iskorišteni upravo u te svrhe.
Nema dovoljno održivog goriva
Pandemija je bacila zrakoplovstvo u do sada najveću krizu, a istovremeno se očekuje i da se ubrza prijelaz prema obnovljivim oblicima energije.
Globalna zrakoplovna industrija posvetila se smanjenju emisije ugljika za upola od one kakva je bila 2005. i to do 2050.
Da bi u tome uspio, ovaj će sektor morati ubrzano smanjiti svoju ovisnost o pogonu na fosilna goriva i okrenuti se održivim alternativama, ali one su do sada bile poprilično neiskorištene i puno su skuplje od uobičajenih goriva.
Problem je i u zalihama održivih goriva. Prošle su godine zrakoplovne kompanije koristile ukupno 340 milijardi litara goriva, a proizvedeno je tek 50 milijuna litara održivog goriva, kazao je Robert Boyd, čelnik za alternativna goriva u Međunarodnom udruženju zračnog prometa.
Airbusova inicijativa mogla bi značiti značajan korak prema oživljavanju prakse korištenja održivih goriva u komercijalne svrhe. Kompanija procjenjuje da bi uporaba vodika mogla smanjiti emisije ugljika do 50 posto.
Koji je idealni koncept
Tri koncepta koja se uzimaju u obzir baziraju se na tri tipa dizajna.
Dizajn s turboventilatorom imao bi kapacitet od 120 do 200 putnika, a mogao bi prijeći udaljenost i preko 2000 nautičkih milja. Letio bi pomoću modificiranog turbinskog motora koji bi izgarao vodik, a ne fosilna goriva.
Dizajn s takozvanim turbopropelerom imao bi kapacitet do 100 putnika i mogao bi preletjeti više od 1000 nautičkih milja, što ga čini idealnim za kraća putovanja.
Dizajn kod kojeg su krila aviona srasla s tijelom mogao bi odjednom primiti do 200 putnika, a može preletjeti gotovo jednaku udaljenost kao i dizajn s turboventilatorom.
Iz kompanije se nadaju da će idealan koncept izabrati kroz tri do pet godina te da je Airbus već počeo surađivati zrakoplovnim i energetskim kompanijama te aerodromima.
Nužna je regulacija
Prijelaz na vodik iziskuje akciju čitavog zrakoplovnog sustava, kazao je Faury. Primjerice, aerodromi će morati izgraditi infrastrukturu za transport vodika i punjenje aviona.
Od velike važnosti bit će i potpore vlada, uključujući i povećanje ulaganja u istraživanja i tehnologiju, kao i mehanizam koji će poticati korištenje obnovljivih goriva za zrakoplove te zatražiti od zrakoplovnih tvrtki da zamijene zrakoplove koji su manje ekološki prihvatljivi.
Europska komisija razmatra zahtjev prema zrakoplovnim kompanijama za uspostavljanje minimuma koje bi trebale ispuniti u korištenju obnovljivih goriva, a u sklopu prijedloga za smanjenje ekološke štete koju nanosi zrakoplovstvo.
Bez intervencije regulatornih tijela, uporaba održivih goriva u zrakoplovstvu narast će od 0,05 posto na svega 2,8 posto do 2050.