Uz dobar rezultat SDP-a, Mislav Kolakušić bio je jedno od najvećih iznenađenja europarlamentarnih izbora. Nakon što je završio u Bruxellesu, odnosno Strasbourgu, Kolakušić je prema najavama krenuo u utrku za predsjednika Republike. Sudeći prema posljednjem istraživanju RTL-a, odnosno trendovima koje pokazuje, Kolakušić bi ponovno mogao biti iznenađenje.
Još uvijek je na četvrtom mjestu, ali je sa šest posto podrške, koliko je imao u listopadu, skočio na 14 posto u studenome. Zanimljiva je i njegova strategija s kojom kreće u pohod na Pantovčak - tvrdi kako na reklame, uključujući i one na Facebooku i Googleu (koje su dobrim dijelom zaslužne za njegov uspjeh na europarlamentarnim izborima), neće potrošiti niti kune. Uz to, ne ostvari li na predsjedničkim izborima barem 600.000 glasova njegova politička karijera staje. Uvjetno rečeno - vratit će se u Bruxelles, ali neće krenuti u bitku za parlamentarne izbore, što je ranije proklamirani konačni cilj.
Takvim pristupom, uz manju prisutnost u medijima, Kolakušiću zasad ide sjajno. Sličan hrabar potez povukao je kada je prije europskih izbora podnio ostavku na mjesto suca, pa bi tako, da nije izabran, završio bez obje pozicije.
Populistička retorika i precizno odabrane teme
Kolakušić je preuzeo retoriku populista, Živog zida, a za vjerovati je i najveći dio njihovih birača nakon urušavanja stranke Ivana Vilibora Sinčića. Autoritativan nastup, jasno izabrane i razumljive teme, napadi na korumpirane institucije i medije pokazali su se kao dobitna kombinacija.
Nakon što se pojavio na političkoj sceni Kolakušić je uspješno preoteo ključnu temu Daliji Orešković - korupciju, odnosno borbu protiv kriminala. Dok je Orešković išla previše široko za ukus birača i nakon početnog uzleta potonula na gotovo neprimjetnu razinu, Kolakušić je inzistirao kako je korupcija jedina tema o kojoj želi govoriti.
Pogodio je tako trendove današnje politike - sasvim sigurno ne slučajno - očito je kako iza Kolakušića u sjeni sjedi dobro uigrani marketinško-propagandi tim koji radi fantastičan posao posebno na društvenim mrežama. U politici tako danas uspijevaju oni koji ne govore o mnogo tema, pa se tako nikome ne mogu niti zamjeriti. Što političar manje kaže, manje će štete proizvesti. S jedne strane, tu su birokrati školovani dugo govoriti, a ne reći ništa - koji naizgled žele govoriti o svemu, ali na kraju neće reći ništa. S druge strane, tipovi poput Kolakušića inzistiraju kako je tema koju su izabrali ključna za opstanak, i kako sve druge teme nemaju baš nikakvog smisla.
Nešto slično, Kolakušić je pokušao ponoviti i na predsjedničkim izborima. Skok na 14 posto pokazuje kako je na dobrom tragu. Ovoga puta "žrtva" je Miroslav Škoro koji je prvi od relevantnih kandidata krenuo s pričom oko jačanja predsjedničkih ovlasti. Kolakušić je to, ne samo preuzeo, nego i dodatno osnažio - dok Škoro nudi mutaciju polupredsjedničkog sustava, ono što predstavlja Kolakušić djeluje više kao predsjednički sistem. U doba bombardiranja informacije, zaglušujući šum rijetkima ostavlja privilegij da stvari koje djeluju apstraktno - poput politike - promatraju studiozno. Tako pitanje za mnoge birače zapravo glasi - Želite li da predsjednik preuzme odgovornost i ubrza stvari ili da se i dalje gušimo u birokratskoj šumi nedonošenja odluka i čuvanja statusa quo? U takvom, aspolutnom, referendumskom, ili-ili odlučivanju - prednost ima onaj koji ponudi više i radikalnije.
Desničar za kojeg glasuju ljevičari
Foto: RTL
Premda je, prema kuloarskim pričama, trebao biti ministar pravosuđa u nesuđenoj Vladi Tomislava Karamarka, i premda mu jako smeta golotinja na portalima, a dopustio bi ulicu Ante Pavelića - većina Kolakušićevih birača su ljevičari. Pokazalo je tako istraživanje Promocije plus provedeno za RTL -31,8 posto Kolakušićevih birača pripada ljevici ili lijevom centru, njih 22,9 posto desnici ili desnom centru.
Kolakušićev narativ je jasan i izbrušen, pa nije upao u nekonzistentnost poput svojedobno Živog zida koji se hvalio rezultatima anketa kada su im išli u prilog, a napadali istraživačke kuće kada nisu. Nakon objave kako ima 14 posto - Kolakušić je, spomenuvši rezultat, kazao kako "naravno, ni dalje ne postoji niti jedan razlog vjerovati rezultatima privatnih tvrtki koje žive od politike", te kako vjeruje da je njegov rezultat značajno veći.
Ozbiljan populist
Populisti u europskim zemljama već su doživjeli svoj zenit - negdje su na vlasti, a negdje i u padu. No, trendovi u Hrvatskoj uvijek kasne, pa se čini kako je i Hrvatska nakon niza nedoraslih pokušaja dobila populističku, ako već ne stranku, onda osobu koju treba shvatiti ozbiljno.
"Jasno je da u trenutku sučeljavanja kandidati HDZ-a, SDP-a i njihov zajednički kandidat Miroslav Škoro ostaju bez ikakve realne šanse jer njihovi naštrebani, nesuvisli i šuplji nastupi ne mogu ostaviti pozitivan dojam na građane, tim više što će pored Mislava Kolakušića ostavljati dojam trećerazrednih glumaca", poslao je poruku na Facebooku Mislav Kolakušić i tako izazvao protukandidate. U Živom zidu razmišljaju hoće li ga podržati, a Kolakušić je shvatio kako je u doba infotaimenta politika umijeće trenutka i tajminga. Iskočite li prerano, rano ćete i pasti, a anketne brojke ostat će davno zaboravljene. Nakon razdoblja hibernacije, Mislav Kolakušić se vratio. I misli ozbiljno.