Ponajprije veće plaće, ali i status službenih osoba. Ne bude li sluha u Ministarstvu prometa za njihove zahtjeve, najavljuju veći prometni kaos, i to na sam početak školske godine.
Jutros u 10 sati promet na autobusnim kolodvorima u Hrvatskoj je stao. Na 10 minuta autobuse su ugasili vozači u javnolinijskom prijevozu i štrajkom upozorenja zatražili ispunjavanje svojih zahtjeva. Traže veće plaće, granski kolektivni ugovor i status službene osobe.
"Podržavamo, naravno i liječnike, podržavamo i profesore, ali vozači su dobili puno više batina i s puno težim posljedicama i nema nijednog razloga da ne dobiju status službene osobe'', ističe Anto Jelić, predsjednik Udruge sindikata vozača i prometnih radnika.
Sindikati upozoravaju da se posljednjih godina 2400 profesionalnih vozača odselilo u zemlje koje im daju bolje uvjete. Oni koji su ostali seliti se ne žele.
"Svi bismo mi priželjkivali bolje autobuse, neko normalno radno vrijeme. Mora se raditi, da se odradi svoj dio posla, za račune i za ovo sve drugo", naglasio je vozač autobusa Mladen Kramarić.
Zato su, u vrijeme obustave javnolinijskog prijevoza tridesetak autobusa dovezli pred Ministarstvo prometa i poručili resornom ministru Olegu Butkoviću da ih ne može ignorirati.
''S obzirom na njegov malo bahat stav prije jedan, dva dana kada je odmahnuo rukom, vozačima se ne može odmahivati rukom, vozače se ne može podcjenjivati i to smo dokazali sada, a dokazat ćemo, ako treba, i u budućnosti'', upozorio je Jelić.
Prosvjed vozača podržali su i njihovi poslodavci koji, tvrde, jedini nemaju ugovor o javnim uslugama s državom. Zato su prisiljeni zatvarati nerentabilne linije, zbog čega građani, najčešće iz ruralnih predjela, ostaju bez javnog prijevoza.
"Prijevoznici koji su zadnjih desetak godina održavali ovaj prijevoz već nekoliko godina imaju strahovitih problema. Imamo, rekao bih, više od 90, 95 posto linija nerentabilnih", upozorio je Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge autobusnih javnolinijskih prijevoznika.
I dok su djelatnici splitskog kolodvora podržali kolege vozače i na 10 minuta zatvorili šaltere, na zagrebačkom kolodvoru karte su prodavane bez prekida. Veće gužve su izbjegnute, a borbu za prava vozača podržali su i putnici.
Prosvjedu se nisu pridružili vozači na gradskim linijama. Time su, kažu sindikalisti, odlučili izbjeći prometni kolaps. No, ako im zahtjevi ne budu ispunjeni, devetog rujna, prvog dana školske godine, u štrajk će svi vozači autobusa.
"Cijela će Hrvatska stati ako ovu poruku shvate neozbiljno'', upozorio je Jelić i prijevoznici zato poručuju ministru da rok za dogovor opasno istječe.
Iz Ministarstva prometa kažu da su potpuno svjesni situacije na koju upozoravaju vozači te da aktivno rade na rješenju, a ono se, kažu, krije u novom Pravilniku o javnom prijevozu putnika. No on je još u fazi Nacrta prijedloga. Prošao je javno savjetovanje i na njega je stiglo oko 600 primjedaba koje sada u Ministarstvu rješavaju, a kada će Pravilnik stupiti na snagu, nije lako reći.
Možda će to doznati sindikati koje je Butković pozvao na razgovor u utorak, međutim, oni tvrde da ne odustaju od štrajka najavljenog za 9. rujna ako ne budu ispunjeni svi njihovi zahtjevi.