Premda se Vlada hvali superbrzim ekonomskim oporavkom, financijske posljedice epidemije korone, lockdowna i epidemioloških mjera mnogima tek sad dolaze na naplatu.
Krenule su ovrhe i blokade firmi koje se bave autobusnim prijevozom. Banke su im počele oduzimati imovinu i plijeniti vozila koja su kupili na leasing. Jedno vrijeme spašavala ih je Vladina odluka o moratoriju na otplatu kredita, ali otkako je odluka ukinuta, kredite je postalo sve teže vraćati prvenstveno jer su zbog manje putnika ugašene brojne autobusne linije. Naravno očekuju pomoć države, ali zasad uzalud.
Jedan od njih je i Darko Jambrešić, vlasnik autoprijevozničke tvrtke.
"Jednu ratu nisam platio za desetak dana oni su pustili zadužnicu, blokirali mi firmu, privatni račun. Jednostrano su raskinuli ugovor nakon samo jedne neplaćene rate, što nije po ugovoru i podnijeli su kaznenu prijavu za utaju vozila visoke vrijednosti što po meni nije istina", govori.
Autobus je kupio 2017. i do pandemije problema nije bilo. Kaže da
je do sada otplatio
oko 900 000 kuna od cca milijun i 200 tisuća. "I što sada?
Čeka me velika pravna bitka", zaključuje.
Moratorij je ukinut i sada rate dolaze na naplatu. Nema posla,
nema para, osobito kod povremenih autoprijevoznika. U dugovima do
grla, s blokiranim privatnim i poslovnim računima, već su ostali
bez autobusa, ili će tek ostati, takvih je prema procjeni Udruge
autoprijevoznika već sada stotinu. Vozila stoje, računi idu. Pad
prometa u povremenom prijevozu je veći od 90 posto.
"Zadnja 2 do 3 mjeseca svi razgovori s lising kućama su
prekinuti. Situacija je takva da se se krenulo u puštanje
zadužnica odmah prvi dan nakon isteka datuma dospijeća prve
neplaćene rate, ubrzo nakon otga ide jednostrani raskid ugovora,
a nakon toga je došlo da se autoprijevoznicama šalju na vrata
sumnjivi ljudi koje šalju lising kuće",
govori Ivan Leskovar
iz Udruge Autobusi.hr.
Posjetili su i Darka, a Tomislav, autoprijevoznik iz Poreča, već
je bez jednog autobusa ostao, a uskoro bi mogao i bez dva.
"Oni su ga prodali za 90 tisuća eura. Tu razliku duga koja iznosi
50 tisuća eura nama je došla na naplatu. Blokirali su nam
poduzeća, supruga i ja nemamo sredstava za rad. A pitanje je kada
će mi ova dva autobusa odnijeti jer mi se svaki dan javljaju neke
firme za koje nisam čuo,a tu su za naplatu dugova",
kaže Tomislav Ljuština, vlasnik
autoprijevozničke tvrtke
O tome ovisi cijela njegova obitelj. Ovim poslom bave se 28
godina. Ima četvero djece. "Dovedeni smo do toga da nam se
počinje prijetiti, s oduzimanjem imovine, počinju nam ići na
obitelji. Zašto sam se borio za ovu domovinu? Nije mi žao, ali ću
u svojoj 53. godini biti prisiljen da sa svojom obitelji iselim
iz ove zemlje", govori.
Država im daje poticaje za radnike, ali za vrijeme ove
pandemijskoj vožnje s vozačima razgovaraju slabo i nikako.
"Pokušaji razgovara su postojali u minimalnom obujmu. Sada imamo
naznake da bi nas mogli saslušati", tvrdi Leskovar.
Na naš upit jesu li upoznati s problemom kojeg prijevoznici imaju
s leasing kućama, odgovaraju:
"Tražimo model kojim bi se refinancirale leasing rate za autobuse
i tako pomogli pogođenim poduzetnicima. Očekujemo rješavanje
problema i po tom pitanju. Time bi se ispunili svi zahtjevi za
pomoć prijevoznika koji su se našli u problemima uzrokovanim
COVID krizom", naveli su.
Pomoć u dvorištu čekaju i Darkovi i Tomislavovoi autobusi u nadi
da ih neće odvesti lising kuće prije nego se do njih doveze da
pomoć od države.