Predsjednik Zoran Milanović u petak je dao izjavu za medije u kojoj se nikad oštrije obrušio na premijera Andreja Plenkovića kojega je optužio za kršenje Ustava jer, kako navodi, premijer izbjegava suradnju s predsjednikom.
Osvrnuo se i na već dulje vrijeme problematičnu suradnju s ministrom obrane Mariom Banožićem. "Ja sam vrhovni zapovjednik, ministar nije, kraj priče. To premijer nije ni spominjao, mada je odgovoran", kazao je Milanović te dodao da je Banožić već trebao biti u istrazi.
Na Net.hr-u već smo detaljno objasnili kako je došlo do problema u suradnji između Ureda predsjednika i Ministarstva obrane, a taj je napeti odnos za Net.hr komentirao i politički analitičar Žarko Puhovski.
Postavili smo MORH-u brojna pitanja...
Upit o odnosima na relaciji Pantovčak-MORH poslali smo i resornom ministarstvu.
Konkretno, zanimalo nas je, iz kojeg je točno razloga umirovljen zapovjednik Burčul i koji su rezultati Vladinog plana za stambeno zbrinjavanje hrvatskih vojnika i što je po tom pitanju učinjeno otkako je predsjednik RH potpisao suglasnost tog plana. Zanimalo nas je i zbog čega je nalaz Inspektorata u slučaju postupanja generala Hranja klasificiran kao 'ograničeno' ukoliko, kako Ured predsjednika tvrdi, Inspektorat nije utvrdio nepravilnosti u postupanju te po kojim točno zakonima je ministar, odnosno MORH, donio odluke poput one o zabrani Oružanim snagama EH da se bez suglasnosti ministara uključuju u protokolarne aktivnosti Ureda predsjednika te o korištenju materijalnih sredstava MORH-a za istu svrhu.
Postavili smo MORH-u i pitanje jesu li isplaćene sve zaostale dnevnice vojnicima kojima je ministar navodno uskraćivao isplatu radi sudjelovnja u protokolarnim aktivnostima Ureda predsjednika, ali i ima li predsjednik Milanović pravo - te po kojem zakonu - braniti obraćanje ministra na prijemima ili obljetnicama. MORH smo također zamolili da nam odgovori, jesu li prethodni hrvatski predsjednici morali poštivati iste procedure poput, primjerice, one da Ured predsjednika izravno od ministra mora tražiti odobrenje za korištenje materijalnih sredstava, kao što se to očekuje od predsjednika Milanovića.
Zanimalo nas je i kako ministar Banožić ocjenjuje materijalno stanje vojske danas u odnosu na početak svog mandata te postoje li, osim već poznatih nabavki helikopteri, vozila i borbenih zrakoplova, neke u javnosti manje poznate ali bitne, nabavke ili investicije koje je vrijedno spomenuti.
Na temu vanjske politike, upitali smo MORH postoji li koordinacija između ministra i predsjednika te u kojoj su fazi izmjene Zakona o obrani, Zakona o službi u Oružanim snagama te Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba, policijskih službenika i ovlaštenih službenih osoba koje je ministar Banožić najavio.
Na kraju, zanimalo nas je i zbog čega se, kako predsjednik Milanović tvrdi, odugovlači s pojedinim imenovanjima pa do njih navodno ne dolazi čak ni kada ih predsjednik potpiše nakon suglasnosti ministra te je li, općenito govoreći, moguće surađivati s Uredom predsjednika.
...a dobili ovo...
Na sva ova pitanja, dobili smo od MORH-a odgovor, koji objavljujemo u cijelosti:
"Odgovori na pitanja koja postavljate više su puta javno komunicirani. Ministar obrane svoju dužnost kao čelnik državnog tijela obnaša u skladu s Ustavom i zakonom u interesu Ministarstva obrane i Oružanih snaga RH kako bi one funkcionirale i provodile svoje misije i zadaće."
Zamolili smo MORH da nam, unatoč ovom odgovoru, pošalju detaljniji odgovor barem na pitanja koja se tiču isplate zaostalih dnevnica vojnicima, pitanje stambenog zbrinjavanja vojnika te u kojoj su fazi najavljene izmjene triju zakona. Do objave ovog teksta odgovor nismo dobili.
Banožić o Milanoviću: Ne može se raditi destrukcija, a onda tvrditi da želiti biti konstruktivni
Ministar Banožić u petak je tek, dotaknuvši se odnosa sa Milanovićem i njegovog pisma predsjedniku Vlade, kazao kako se ne može raditi destrukcija, a onda tvrditi da ste vi taj koji želi biti konstruktivan.
"To pismo je potpuno netočno jer je poslano u prosincu, a od tada se do ožujka mnogo stvari izdogađalo. Tada se vidjelo da je smišljeno napisano pa se nisu iznijele činjenice da su što se tiče sustava vojne obrane sva imena ljudi bila predložena i da ih taj koji želi biti konstruktivan nije prihvatio, a među njima kao najzvučnije ime ravnatelja Vojno sigurnosno obavještajne agencije", pojasnio je Banožić.
"Međutim, ignorira se prijedlog i uvjetuje se nekakvim paketima. Zakon međutim ne prepoznaje te pakete", dodao je.