Između dvije trake, na razdvajanju, na kolniku, parkingu ili oko stabla. Masovna stupićizacija besmislena je, upozorava dugogodišnji automobilistički novinar Marin Tomaš koji je na svom blogu započeo priču o stupićima.
"Oni ne služe apsolutno nikakvom povećanju sigurnosti prometa. Čemu oni služe, ovo je potpuno bespotrebno", smatra Tomaš.
No oni koji ih postavljaju uvjeravaju da nije bespotrebno te da su zbog njih sigurniji i pješaci i vozači. "To je jedna mjera koja na oči možda izgleda besmisleno, ali ipak daje svoje rezultate", tvrdi Alan Ordulj, zamjenik pročelnika zagrebačkog Ureda za promet.
A oni koji najviše bodu oči su oni postavljeni oko stabla, pa smo pitali prometne stručnjake da nam objasne koja bi bila njihova svrha.
"Nije svrha tog stupića da štiti drvo nego je svrha da pokazuje gdje je rubnjak. Vjerujem da ima dosta vozača koji su oštetili svoja vozila i on vozaču daje vizualnu referencu", objasnio je profesor na Fakultetu prometnih znanosti Marko Ševrović.
A takva referenca nije jeftina. Svaki elastičan stupić s montažom grad plati 900 kuna. A iako nam iz gradske uprave nisu znali reći točno koliko ih je trenutno na cestama, procjenjuju da od kad se krenulo sa odvajanjem svega od svega - postavljeno ih je oko 30.000.
"Teško je to sad reći, ovisi od lokacije do lokacije. Vjerujem da od nekoliko tisuća komada sigurno postoji i nekoliko koji su pogrešno postavljeni, ali ne bi generalizirao", kaže Ševrović.
Pogrešni su skoro svi, smatra Tomaš. "Pitanje je da li je potrebno toliko stupića uopće, na tim mjestima, i da li je potrebno da su tako gusto postavljeni", kaže.
Je, jer potrebu ne određujemo samo mi, uzvraćaju iz grada.
"Pa nitko ne hoda po gradu i svojevoljno određuje lokacije. Svaka lokacija na kojoj stupić postoji je došao na zahtjev ili od građana ili od roditelja ili od ravnatelja škole", tvrdi Ordulj.
Građani možda traže, ali grad određuje koje će uzeti, a u Uredu za promet na natječajima traže baš najskuplje iako priznaju da postoje i oni sto puta jeftiniji.
"Na tržištu imate te stupića za 1 ili 2 eura, ali i za 100 eura ili više. Mi uzimamo ove jer ta kvaliteta omogućava dugotrajnost stupića i nema čestih izlazaka ekipa za popravak vani", dodao je Ordulj.
Kvaliteta koje se gotovo uvijek uzima preko iste tvrtke. Nema pogodovanja, uvjeravaju u gradu, sve je čisto. Poručuju da će uskoro ići i novi natječaj, za stupiće sa prepoznatljivim zagrebačkim obilježjima. Hoće li cijena tih dizajnerskih biti još i veća, još se ne zna.