Reporter RTL-a Danas, Marko Šiklić nalazi se u jednom trgovačkom centru i razgovara s predsjednicom Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, Anom Knežević.
Uhvati li se trgovce u varanju kazne idu i do četiri posto godišnjega prometa, a trgovci bi već danas trebali raditi po novim pravilima.
"Trgovci bi trebali danas raditi po novim pravilima jer je danas stupio novi zakon o zaštiti potrošača, no bojim se da velika većina trgovaca ni ne zna da je novi zakon stupio na snagu, a potrošača još manje zna", tvrdi Knežević.
Glavno je pitanje zašto je to tako.
"To je tako iz razloga što su naši potrošači, ali i trgovci najlošije informirani u Europskoj uniji i to nekoliko godina uzastopce, dakle od ulaska u EU mjeri se svake godine kakva je situacija među potrošačima i trgovcima i mi smo 2015. bili na zadnjem mjestu, ali i 2017. i 2019. Dakle najlošije informirani i educirani i trgovci i potrošači, najlošije zaštićeni potrošači i najmanje povjerenje potrošača u javne institucije", objašnjava predsjednica udruge.
Kaže kako je premalo ministarstvo gospodarstva u koje spada zaštita potrošača uložilo napora na informiranju da se potrošače, a i trgovce obavijesti da dolazi novi zakon, koje su to novine i što čeka i jedne i druge.
Novi zakon donosi i nova pravila za inspektore, oni sada mogu ići u kontrole nenajavljeno, ali ima li dovoljno inspektora.
"Nemamo dovoljno inspektora. Od nove godine se promijenio zakon o obveznim odnosima, u vezi materijalnog nedostatka, jako puno ljudi nam se javlja s tim problemom. Trgovci ih masovno odbijaju i onda moraju se obratiti inspekciji. Dakle inspektori su prezatrpani i da ih je premalo, očito da nema dovoljno inspektora, sad dolazi i ta mogućnost da inspektori kao tajni kupci kupuju u dućanu i ako se ustanovi da trgovac krši zakon, trgovac je dužan platiti tu robu i još će platiti kaznu", poručuje Knežević.
U gradu Zagrebu ima ih samo četiri u tržišnoj inspekciji što je definitivno premalo.
"I nama se javljaju da ili ih ne mogu dobiti, ili ne mogu doći na red, a javio se čovjek koji je invalid kojem je auto na servisu i rečeno mu je da će njegov slučaj tek za četiri mjeseca doći na rješavanje", tvrdi Knežević.
Nova pravila tako će dočekati i ljetna sezonska sniženja koja kreću prvoga srpnja.