Neispravni proizvodi, problemi s teleoperaterima, prijevare pri internetskoj kupnji, samo je dio problema s kojima se kupci susreću gotovo svakodnevno. Prava potrošača od danas bi trebao bolje štititi novi zakon. Donosi veće kazne za trgovce, a o ostalim novostima Marko Šiklić.
Gotovo da ne postoji osoba koja barem jednom u životu nije ima loše iskustvo prilikom kupnje. Zagrepčanka Antonija Littlewood se opekla nekoliko puta: "To se događa često, razočaravajuće je i baš jedna neugodna situacija."
Unatoč lošim iskustvima, za Antoniju tradicionalna kupnja i dalje nije opcija: "Kada uzmete taj proizvod i zagrebete tu prvu cijenu ispod možete vidjeti tu istu cijenu ili čak i manju. Reklamirali su popust koji to nije, nego je čak i poskupljenje."
No, od danas nema više varanja. Na snagu je stupio novi Zakon o zaštiti potrošača. Tako trgovci uz sniženu, moraju imati i najnižu cijenu proizvoda. Dijana Kladar, stručnjakinja za potrošačko pravo i odvjetnica Saveza potrošačkih udruga:
"Ako je neki proizvod bio neposredno prije sniženja dignut na 1500 kuna, pa spušten na 500, trgovci bi po prijašnjem zakonu prekrižili tih 1500 kuna i to bi super izgledalo potrošačima. Sad više neće smjeti prikazati tih 1500, nego 500 i najnižu u posljednjih mjesec dana."
Kozmetika ili stvarna promjena? Ovisno o tome koga pitate. Trgovci novim pravilima nisu zadovoljni. Voditelj trgovačkog centra Marko Župa:
"Ovaj novi Zakon je u potpunosti loše koncipiran, u potpunosti loše napisan i iz prve ruke mogu reći da Zakon kupcima neće donijeti apsolutno ništa, čak štoviše oduzet će im učestala sniženja i akcije koje možemo vidjeti danas u trgovinama."
Nije to jedina novost. Novi zakon štiti i od lošije kvalitete uvoznih proizvoda. Biljana Borzan, SDP-ova zastupnica u Europskom parlamentu:
"Ta praksa se primjenjivala desetljećima i njoj je sada konačno došao kraj. Sada počinje jedna nova eura u kojoj će građani biti potpuno zaštićeni od toga da ih se tretira kao građane drugog reda."
Neće pokazivati značku odmah
Uvodi se i transparentnost na internetskom tržištu, visoke kazne za trgovce, ali i mistery shopping.
"Neće pokazati odmah značku i reći: mi smo iz Državnog inspektorata, nego će kupiti proizvod, pa će ga onda možda i koristiti, pa ga reklamirati i zapravo proći s vama cijeli postupak kupnje proizvoda i usluge poslije kupnje i tek vam na kraju reći – mi smo inspektori", kaže Kladar.
Svoja prava kupci bi trebali znati i prije nego im je isto povrijeđeno, no zbog loše informiranosti brojne nepravilnosti prolaze ispod radara.