Rat između Vlade i trgovaca traje već neko vrijeme. Vlada im je prijetila zamrzavanjem cijena, ukidanjem subvencije za struju, novim porezima pa čak i stavljanjem na crnu listu trgovaca.
Ništa se od toga nije dogodilo, ali je Ministarstvo gospodarstva izradilo aplikaciju "Kretanje cijena". Odlaskom na internet stranicu, kupcima će biti dostupan popis te će samo upisati u koji od tri trgovačka lanca mogu otići po najjeftiniji artikl. Trgovine Tommy, KTC i Konzum pristali su objavljivati cijene, dok su Lidl, Kaufland, Spar, Plodine, NTL i Studenac odbili. Aplikaciju pogledajte OVDJE.
Ministar gospodarstva Davor Filipović detaljnije ju je objasnio. Potvrdio je da su tri trgovačka lanca, koja pokrivaju oko 38 posto tržišta, dostavila sve tražene podatke te da će građani u njima moći uspoređivati cijene oko 350 prozvoda. Poručio je da su trgovci koji sudjeluju u aplikaciji time poslali poruku transparentnosti da nemaju što skrivati od hrvatske javnosti.
"Naša je ideja da koristeći ovu aplikaciju utječemo i na eventualna povećanja cijena i trend kretanja inflacije jer kad naši sugrađani sami budu mogli vidjeti tko je korektan prema njima, i oni će znati cijeniti i kupovati tamo gdje cijene ne idu gore, a maknuti se od onih trgovačkih lanaca koji povećavaju cijene i koji uopće nisu u stanju pokazati ono što javnost mora znati", poručio je Filipović dodavši da će građani moći pratiti cijene od 31. prosinca 2022. godine te da će se nove cijene unositi svakih 15 dana.
Internetskoj stranici će se moći pristupiti preko mobilnih telefona kojima je u potpunosti prilagođena te preko stranice Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja. Kazao je da su obavili dodatne razgovore s ostalim trgovačkim lancima koji nisu poslali podatke, ali oni ne žele sudjelovati. Naglasio je da ako tri lanca mogu iznositi podatke, onda za druge ne postoji opravdanje da ne naprave isto.
"Zašto oni ne žele dati podatke? Mislim da je to vrlo jasno jer ne žele biti transparentni i ne žele omogućiti našim građanima da imaju potpunu informaciju o njihovim cijenama", poručio je.
"Mi ovdje nemamo iluzije o ograničenju svih cijena u državi. Ne radimo ovakve stvari iz hira. Ne interveniramo prema tržištu zato jer mi to želimo, nego jer živimo u kriznim vremenima, a ovakav način će omogućiti našim građanima da vide tko je korektan, a tko nije korektan", kazao je Filipović.
"Ne možemo biti u situaciji da kada država treba pomoći kao što pomaže tijekom cijele energetske krize. Tako ovi lanci koji uopće nisu dali podatke od desetog mjeseca pa do kraja prvog mjeseca, odnosno početka drugog, primjerice NTL je platio milijun i 500 tisuća eura manje struju nego što bi je platio da nema mjera Vlade Republike Hrvatske, a Spar 855 tisuća eura. S jedne strane treba uzeti od države, a s druge strane niste u stanju pokazati našim građanima cijene", istaknuo je dodavši da je to iznimno nekorektno.
Kazao je da će oni aplikaciju i internetsku stranicu kontinuirano nadograđivati te da će u jednom trenutku u nadolazećem razdoblju popisati cijene i svih drugih trgovačkih lanaca kako bi bile dostupne građanima. Državni zavod za statistiku također prati cijene, ali ipak za takvu komparaciju to moraju sami činiti.
Neke trgovine imaju različite cijene s obzirom na lokaciju pa je ministar Filipović rekao da će biti zapisane najviše cijene koje trgovački lanci imaju na svojim policama. Cijene u stvarnosti mogu biti samo niže u usporedbi s onima na aplikaciji.
"Aplikacija nudi pretraživanje proizvoda koji su pojeftinili, koji su poskupili. Postoji jedan dio proizvoda koji su na akciji", kazao je Filipović i dodao da je cijeli tim Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja radio na aplikaciju. Sudjelovalo je i jedno poduzeće te suradnici Ministarstva.
Otkrio je da je cijena aplikacije ispod 200.000 kuna, a trebalo im je malo više od mjesec dana kako bi ju napravili. Ulaskom u proizvode u aplikaciji, vidi se i tko je distributer i proizvođač. Poručio je da će u nadolazećem razdoblju pratiti situaciju te da rade na novom paketu mjera.
"Najvažnije je da imamo stabilnu cijenu što se tiče energenata", istaknuo je Filipović.
"Nadajmo se da će se stvari stabilizirati čim prije. Ako se procijeni da je situacija stabilna, razmišljat će se i o drugim opcijama", odgovorio je Filipović na pitanje do kada će trajati kriza.
"Mi smo razvilii etički kodeks prilikom zamjene hrvatske kune eurom. Dosta poduzeća je pristupilo tom kodeksu. Kada smo vidjeli da su pojedinci neopravdano dizali cijene, reagirali smo", rekao je Filipović.
"Važno je odgovorno poslovno ponašanje", zaključio je Filipović poručivši da treba misliti o hrvatskim građanima i brinuti se o njihovom standardu.