Spremaju se izmjene Pravilnika o načinu obavljanja i organiziranja vozačkih ispita, a u fokusu su dvije novosti. Prvi prijedlog je da se vozila opreme kamerom koja će snimati ispit, a drugi predlaže zamjenu mjesta instruktora i ispitivača, odnosno da instruktor za vrijeme ispita sjedi na stražnjem sjedaju, a ispitivač na suvozačkom.
Kamera u vozilu bi imala audio i videosustav snimanja te bi bila povezana sa GPS sustavom.
Promjene zakonodavac obrazlaže kao mogućnost detaljnije i jasnije analize cjelokupnog ispitnog procesa, od kontrole rada ispitivača do utvrđivanja objektivnih činjenica koje su prethodile rezultatu ispita.
Predsjednik Udruženja autoškola Hrvatske gospodarske komore Denis Ožegović je za portal Srednja.hr komentirao moguće izmjene.
"Nismo protiv snimanja ispita. Razvoj tehnologije je vrlo brz i treba ići ukorak s vremenom. Nadam se da će snimanje ispita omogućiti točno i objektivno utvrđivanje relevantnih činjenica u postupku polaganja vozačkog ispita. Također, snimanje ispita treba povećati transparentnost kod procesa polaganja vozačkog ispita i pridonijeti ujednačavanju provedbe vozačkog ispita", rekao je Ožegović.
Druga izmjena koja se predlaže važna je za provedbu ispita B i BE kategorije gdje bi ovlašteni ispitivač sjedio na prednjem sjedalu kako bi imao pristup udvojenim komandama.
Osim osobe koja polaže ispit i ispitivača, u vozilu prisutan može i ne mora biti instruktor, što je zbunilo pripadnike Udruženja jer smatraju da se tako ispitivača stavlja u zahtjevan položaj.
"Stav Udruženja autoškola, ali brojnih instruktora i dijela ovlaštenih ispitivača jest da je ovakav prijedlog neopravdan i neutemeljen. Budimo pošteni i priznajmo da ovlaštenog ispitivača stavljamo u zahtjevan položaj: mora provoditi ispit, praktično i na devet različitih vozila i njihovih osobina dnevno, upisivati na tablet uređaj počinjene pogreške kandidata, a za to vrijeme mora imati punu pozornost usmjerenu na odvijanje prometa kako bi mogao na vrijeme reagirati u opasnoj situaciji. Jedan od zadataka možda neće stići obavljati na optimalan način", poručio je Ožegović i dodao da se Udruženje zauzima da instruktor vožnje sjedi na svome radnom mjestu kada je u vozilu autoškole.
"Smatramo da je direktni proizvod autoškola mladi vozač i tu se po riječima nadležnih, očigledno kvalitetno radi u autoškolama jer smo po statistikama mladih vozača dobro pozicionirani u EU te se broj poginulih mladih vozača u prometnim nesrećama u proteklih deset godina smanjio za 73,60 posto".
Ožegović je komentirao kako su na Nacrt pravilnika s prijedlozima novih izmjena slične komentare imali i HOK, HUP te Udruženje autoškola Dalmacije.
Osim navedenim, među važnijim prijedlozima u Nacrtu pravilnika je i prijedlog da se ispit provodi u vozilu koje na krovu nema ploču koja označava vozila autoškole. Ovaj prijedlog Ožegović smatra opasnim i tvrdi da ugrožava sigurnost na cesti.
"Davno smo predlagali da se zastarjele krovne ploče, koje se koriste dulje od 50 godina, zamijene modernijim, manjim krovnim oznakama, slično taksi vozilima, ali nismo za prijedlog da se krovna ploča skida tijekom vozačkog ispita jer smo mišljenja da bi se ugrozilo pitanje preventivnog djelovanja u svrhu povećanja sigurnosti na cestama", izjavio je Ožegović.
U Nacrtu pravilnika se također predlaže da kandidat koji nije pravodobno pristupio polaganju ispita ili koji nije položio ispit iz pojedinoga nastavnog predmeta može ponovno pristupiti polaganju ispita, uz ponovnu uplatu nadoknade, u roku koji odredi ovlaštena stručna organizacija, a koji ne može biti kraći od 7 niti dulji od 40 dana, na što nisu pozitivno reagirali iz Udruženja.
"Smatramo neopravdanim raditi razliku između kandidata koji pristupaju ispitu prvi ili recimo, treći put i predložili smo da od dana podnošenja prijave do dana polaganja ispita ne smije proći duže od 15 dana", rekao je Ožegović.
Zamjerke postoje i na trenutni sustav, posebice kada je riječ o prijavi ispita, a novi Pravilnik bi trebao poboljšati situaciju.
"Nije u redu da čekanje na ispit traje duže od samog osposobljavanja. U prvom redu zbog samih kandidata, građana koji to plaćaju. Nadalje, kada već postoji računalni program kojim se organizira raspored polaganja kandidata, predlagali smo da se isti nadogradi na način da u roku od najmanje tri dana od prijave ispita dostavi informaciju o datumu, vremenu i mjestu polaganja", rekao je Ožegović.
Nacrt Pravilnika bi se uskoro trebao naći na javnom savjetovanju pa će zainteresirani moći dati svoje komentare i predložiti nove izmjene, prenosi Srednja.hr.