Programiranje Ivanu Jambrešiću, učeniku sedmog razreda osnovne škole, ide još od prvog osnovne. Od tada je nekoliko puta bio državni prvak u informatici.
Da je nadareno dijete, njegovi roditelji primijetili su još dok
je Ivan bio beba.
"Počeo je slagati didaktičke igračke i s godinu dana, možda već i
ranije, počeo je slagati puzzle. Brojevi i matematika su ga vrlo
rano interesirali. U kolicima je umjesto igrački imao
tipkovnicu", kaže Ivanova majka Ksenija
Jambrešić.
Kako se u osnovnoj školi informatika uči tek u 5. razredu, i to tek kao izborni predmet, roditelji su ga u prvom osnovne upisali u Zagrebački računarni centar.
No, s djecom poput Ivana, škola će se od 2017. baviti više.
Uz to što će nadareni učenici moći preskakati razred, predmet u kojem su i više nego odlični, moći će slušati s učenicima viših rezreda.
"Drugim riječima, on bi i dalje ostao u svom odjeljenju u petom razredu, ali bi matematiku učio s onima koji su u sedmom ili osmom razredu", kaže Boris Jokić, voditelj Cjelovite kurikularne reforme.
U novoj reformi obrazovanja predlaže se i da nadarena djeca imaju svoje mentore.
"Mentori bi bili izvan samih škola iz akademske zajednice sa znanstvenih instituta, sa sveučilišta. Upravo na onaj način da se u domeni u predmetu u kojem je netko darovit, da mu se omoguće iskustva učenja i spoznaje koje nisu moguće u redovnom sustavu obrazovanja", objašnjava Jokić.
U Hrvatskoj je prema nekim procjenama između jedan i tri posto nadarene djece kojoj bi se, slažu se i struka i roditelji, škola trebala posvetiti više.
"Djecu gledaju u kalupu, svi su isti, a dijete koje se ističe mora se snalazit okolo, van škole", kaže Ivanova majka Ksenija.
Baš kao i u Ivanovu slučaju, stručnjaci kažu, nadarenost djeteta prepoznaje se vrlo rano.
"Nadarenost u samom svom kontekstu ima konotaciju da je nešto na dar. I to što dobijemo na dar može biti lakše ili brže učenje jezika ili neke socijalne vještine. Roditelj to može prepoznati po tome što se ta djeca razlikuju od prosjeka", kaže pedagoginja Ivana Grabar.
A za dvije godine, obrazovni sustav konačno bi ih trebao poticati da u svojim posebnostima budu još bolji.