Svjedoci smo nažalost teških prometnih nesreća koje završavaju s tragičnim posljedicama. Jučer su se u Hrvatskoj dogodile dvije teške. U Kaštel Sućurcu u sudaru motora i auta poginule su dvije osobe. Nadalje, 35-godišnji vozač teretnog vozila (državljanin Rumunjske), naletio je na vozila u koloni, a prije toga je probio rampu na naplatnoj postaji Okučani, gdje je nastavio kretanje do mjesta prometne nesreće, javlja brodska policija. Ozlijeđeno je 18 osoba, među kojima troje teško.
Prometne nesreće najčešće se događaju zbog nepoštivanja prometnih propisa, prvenstveno prevelike i neprilagođene brzine, prolaska kroz crveno svjetlo, nepoštivanja prednosti uz dodatni utjecaj alkohola i ostalih nedopuštenih supstanci, korištenja mobitela i umora, posebice zbog kombinacije tih štetnih utjecaja, kaže za Danas.hr prometni stručnjak Željko Marušić.
Kako alkohol utječe na vozača, pitali smo Marušića.
"Dopuštena koncentracija alkohola u krvi je 0,5 promila, ali opasne su i manje koncentracije, 0,2-0,3 promila, jer počinju mijenjati obrazac ponašanja. Vozači se češće upuštaju u prebrzu vožnju, riskantne manevre, prebrzu vožnju, prolaske kroz crveno svjetlo, nepoštivanje prednosti", kaže Marušić.
Tada je manji problem u pogoršanju refleksa u vožnji i umijeća vožnje, a veći u dovođenju u opasne situacije devijantnim ponašanjem u vožnji, naglašava naš prometni stručnjak.
Korištenje mobitela i umor postaju sve veći problem
Teške prometne nesreće u pravilu nastaju zbog teškog kršenja prometnih propisa, povezanog s malim rizikom kažnjavanja.
"Posebice su opasni mladi vozači koji se često, 'vozačkim umijećem, dokazuju okolini, što je najopasnije u noćima vikenda. To je obrazac ponašanja u vožnji za smrt. Sve veći problem je korištenje mobitela, pogotovo aktivno (pregledavanje poruka, društvenih mreža i interneta, pisanje…), a kod profesionalnih vozača i turista umor. Mnogi vozači kamiona i autobusa, pored osnovnog posla, u vremenima kad bi se trebali odmarati, voze 'u fušu' za dostave, prijevoz osoba. Taj štetni utjecaj se pogoršava aktivnim korištenjem mobitela u vožnji", dodaje.
Voze brzo i bezobzirno, a čim dođu u Sloveniju, skidaju nogu s gasa
A kako stati tome na kraj? Svjesnost da se prometni propisi mnogu kršiti bez rizika kažnjavanja najčešći su uzrok i 'okidač' za prometne nesreće, kaže nam Marušić.
"Rješenje je prvenstveno u povećanju izvjesnosti kažnjavanja za prometne prekršaje, jer je upravo svjesnost da se prometni propisi mnogu kršiti bez rizika kažnjavanja najčešći uzrok i 'okidač' za prometne nesreće. Svi oni koji voze brzo i bezobzirno, čim dođu u Sloveniju, skidaju nogu s gasa i voze po propisu. I obrnuto, kad strani vozači dođu u Hrvatsku, često voze 'liberalnije' nego u svojim zemljama – to se posebice odnosi na ograničenje brzine", dodaje.
Potrebno je uvesti i odredbu 'Mladi vozač'
"Dakle, ceste treba premrežiti radarskim kamerama koje bilježe sve najteže prometne prekršaje - brzinu, razmak, crveno svjetlo, nepropisno pretjecanje, mobitel, vezivanje… To može pomoći više od svih ostalih mjera zajedno, te rasteretiti policiju, koja se potom može više posvetiti ostalim devijantnim ponašanjima, prvenstveno kontroli alkohola i umora u vožnji (prvenstveno vozača gospodarskih vozila). Trebalo bi uvesti odredbu 'Mladi vozač', s ograničenjem snage vozila i privremenom vozačkom dozvolom do 24. godine", objasnio nam je prometni stručnjak.
Naglasio je i jednu bitnu stvar, a to je da država, treba početi poticati, a ne 'sankcionirati' kupnju novih i sigurnih vozila, prvenstveno ukidanjem trošarine na vozila s najvišim stupnjem sigurnosti (5 Euro NCAP zvjezdica). A u prometnoj infrastrukturi raskrižja u istoj razini treba rješavati kružnim tokovima i denivelacijama, zaključio je Marušić.
POGLEDAJTE VIDEO: Stravična nesreća na autocesti za Sisak: Vozač jurio u BMW-u, zabio se u naplatnu kućicu i usmrtio djelatnika HAC-a