U Puli je počela treća faza razminiranja uvale Valelunga gdje su prije dvije godine pronađene tone eksplozivnog materijala zaostalog iz 1. i 2. svjetskog rata.
Nepoznata količina mina, težine preko sto kilograma, razbacana je pod ostacima razrušenih skladišta. Nakon dovršetka razminiranja na ovom bi području trebala početi gradnja kruzerskog terminala.
Pulska uvala Valelunga desetljećima je bila omiljeno šetalište Puljana. Sve dok prije dvije godine nije otkrIveno da se pod obraslim ruševinama vojnih skladišta nalaze tone aktivnih eksplozivnih sredstava. Prošlog ponedjeljka počela je treća i završna faza njihova uklanjanja no ni djelatnici policije ne znaju koliko će trajati.
"Od ponedjeljka do sada smo pronašli znatno veće količine eksplozivnih sredstava od onog što smo pretpostavljali", rekao je Marijan Nikolaus, voditelj Protueksplozijske službe Uprave policije.
Do sad je izvađeno 5000 komada različitih upaljača za topničko streljivo, 3000 komada inicijalnih sredstava, petstotinjak komada topničkih sredstava.
"Ako bi to gledali ukupne mase negdje oko 6 tona, 5 do 6 tona je masa tih ukupnih sredstava", poručio je Nikolaus.
Na njihovu sigurnom uklanjanju trenutačno radi 20 pirotehničara.
"Znači ima jedno urušeno skladište, ispod svog tog građevinskog materijala kojeg ima na tone ima raznih kalibara tih sredstava od 20 do čak 195 mm koje su pancirna zrna procjena težine preko 100 kg", izjavio je Mato Radotović, vođa grupe za protueksplozijsku zaštitu PU koprivničko – križevačke.
Eksplozivna sredstva stara više od sto godina uništavaju se u tri faze. Ona za koje se procjeni da se mogu sigurno ukloniti uništavaju se na lokaciji, dok se ostala detoniraju u kontroliranim uvjetima. O njihovoj razornoj moći svjedoče ostaci austrougarskih zgrada.
"Sve ove objekte koji su armirano betonski bili sravnalo ih je sa zemljom, znači sad imamo tih sredstava duboko pod zemljom, u tim ruševinama, u obližnjoj šumi", rekao je Radotović.
A na njihovu će mjestu nakon sanacije početi izgradnja kruzerskog terminala od 28.000 četvornih metara koji će moći primati najveće svjetske kruzere.
"I po konceptu bi to trebala biti home port luka, polazna luka za koju Pula ima odličnu geostratešku poziciju i prometnu povezanost", poručio je Dalibor Brnos, ravnatelj Lučke uprave Pula.
Projekt težak 150 milijuna eura trebao bi biti dovršen u roku od pet do šest godina.