Na dosad strogo reguliranom području autoškola dolazi do liberalizacije tržišta. Neki očekuju da će ona dovesti do pada kvalitete usluga i dampinga, dok drugi smatraju kako će u svemu profitirati potrošači.
Minimalna cijena nastavnog sata u autoškolama dosad je za B kategoriju iznosila 115 kuna. Autoškole su se morale držati te minimalne cijene. Pravila EU-a nalažu formiranje cijena po tržišnom modelu, a isto vrijedi i za tržište autoškola.
Otpor vlasnika autoškola
Unatoč otporu vlasnika autoškola (kojih je u Hrvatskoj oko 350), potkraj listopada usvojen je Zakon o sigurnosti prometa na cestama. On i na ovom području donosi oštru konkurenciju.
Ukidanje minimalne cijene je glavna novost Zakona. Upravo tim potezom otvorila se mogućnost za snižavanje cijena. Trenutačno je u Zagrebu za vozačku B kategorije potrebno izdvojiti više od sedam tisuća kzna. Naime, za školovanje za B kategoriju treba izdvojiti 5700 kuna, no uz to treba platiti i tečaj prve pomoći, liječnički pregled, ispit prve pomoći, ispit prometnih propisa i upravljanja vozilom.
Ukidaju se 'mreže autoškola'
Odredbe koje su ograničavale ulazak novim poduzetnicima na tržištu nestaju pa se tako ukida 'mreža autoškola' kroz koju se ograničavao dopušteni broj autoškola po svakoj županiji, ovisno o broju kandidata. Tako sada svi poduzetnici mogu slobodno otvoriti autoškolu, a to će dodatno zaoštriti konkurenciju. Ukinuto je i pravilo po kojem se nova autoškola može otvoriti u mjestu koje ima status grada, ako u tom gradu ne postoji nijedna autoškola.
Novost je i da će se rad u autoškoli odsad moći ugovarati na puno ili nepuno radno vrijeme, kako bi se rad prilagodio potrebama tržišta.
Troškovi poslovanja autoškola trebali bi biti smanjeni uvođenjem nekoliko mjera. Podignuta je granica dopuštene starosti vozila B kategorije sa sedam na 10 godina te sa 12 na 15 godina za autobuse u autoškolama, uz obveznu tehničku ispravnost vozila. Time je smanjena učestalost obnove voznog parka. Tu je i odredba po kojoj se za nova vozila tek nakon dvije godine mora obaviti tehnički pregled, što predstavlja dodatno rasterećenje.
Tržišni kriteriji ne smiju ugroziti kvalitetu usluge
Prometni stručnjak Željko Marušić nije protiv liberalizacije, no strahuje kako će uvođenje isključivo tržišnih kriterija dovesti do pada kvalitete usluga, piše tportal.
'Ja sam za liberalizaciju, ali neke stvari moraju biti propisane. Tu mislim na standarde obuke i ispita koji ne bi smjeli doći u pitanje', kaže Marušić, koji smatra da država prvo mora postaviti standarde, a tek onda tržištu prepustiti da prisili autoškole na poboljšanje omjera cijene i kvalitete.
'Danas nije dobro propisana potrebna kvalitete obuke pa ljudi prolaze različite škole. Tako, primjerice, ne postoji obveza da tijekom obuke svi moraju proći tečaj vožnje na autocesti ili vožnju na rotoru. Kad netko završi autoškolu na otoku nije pripremljen za vožnju po autocesti i po većem gradu', objasnio je Marušić koji se zalaže za to da država ujednači kriterije obuke i ispita te da se polaznicima iz manjih sredina sufinancira obuka u regionalnim centrima.