Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) najavila je u ponedjeljak da s 1. siječnjem na snagu stupa niz novih i/ili izmijenjenih propisa za nova korisnička prava i obveze operatora u segmentu elektroničkih komunikacija, među kojima najvažnijima izdvaja novosti pri sklapanju i raskidu ugovora.
Isti načini sklapanja i raskida ugovora - od 1.
siječnja 2020. operatori su obvezni omogućiti raskid
pretplatničkog ugovora na isti način (putem istih kanala
komunikacije) na koji omogućavaju sklapanje ugovora. U svojim
općim uvjetima poslovanja obvezni su detaljno navesti načine na
koje korisnici mogu zatražiti raskid pretplatničkog ugovora, što
uključuje i mogućnost raskida elektroničkim putem i putem
telefona te navesti je li za raskid potrebna određena
dokumentacija, odnosno podaci za identifikaciju korisnika te o
kojoj se dokumentaciji i podacima radi.
Raskid bez plaćanja naknade za prijevremeni
raskid - ako korisnik sklapa ugovor u poslovnici, a u
dokumentaciji koju potpisuje obveže se proučiti opće uvjete
poslovanja ili ostale sastavne dijelove ugovora poput cjelokupnog
cjenika naknadno, primjerice preuzimanjem putem interneta, tada
ugovor može raskinuti bez plaćanja naknada za raskid ako u
sljedeća tri radna dana jasno izjavi da se s uvjetima ne slaže i
da odustaje od ugovora. Ako je tom prilikom dobiven i uređaj,
mora se vratiti zapakiran. Za sklapanje ugovora izvan poslovnih
prostorija ili putem sredstava daljinske komunikacije vrijede
stara pravila propisana Zakonom o zaštiti potrošača, koji
omogućava ovakav raskid u roku od 14 dana od sklapanja
ugovora.
Rokovi koji su obveza operatora – Rok za raskid
ugovora kad korisnik ne želi više koristiti usluge u nepokretnoj
mreži je skraćen s 12 na maksimalno 5 radnih dana. Rok za raskid
usluge u pokretnim mrežama i dalje ostaje jedan radni dan. Rok za
promjenu operatora u nepokretnoj mreži smanjen je s 45 na
maksimalno 30 dana. Prijenos ugovora s jedne na drugu osobu se
mora obaviti u maksimalnom roku od tri radna dana. Privremeno
isključenje usluga se mora obaviti u najviše pet radnih dana ako
korisnik nije sam zatražio kasniji datum privremenog
isključenja.
Informacije o uvjetima prijevremenog raskida
ugovora - Operator je obvezan u svako vrijeme, bez
odgode, a najkasnije u roku od dva radna dana i u zatraženom
obliku dati korisniku informaciju o iznosu dugovanja u slučaju
prijevremenog raskida ugovora te načinu uplate na način da
krajnji korisnik dobije informaciju o ostvarenim popustima na
proizvode i usluge, kao i mjesečnim naknadama za ostatak
razdoblja obveznog trajanja pretplatničkog ugovora. Zahtjev
krajnjeg korisnika može biti podnesen usmeno, pisanim ili
elektroničkim putem, pri čemu informacija o iznosu dugovanja mora
sadržavati datum izračuna te datum početka i kraja ugovorne
obveze.
Kvarovi - mijenjanju se prava korisnika u djelu
koji se odnosi na kvarove i nemogućnost ostvarivanja usluge.
Dosad je operator bio obvezan otkloniti kvar na opremi
dodijeljenoj korisniku u roku od 5 dana, a od 1. siječnja i sve
druge kvarove iz područja njegove odgovornosti mora otkloniti u
roku od maksimalnih 15 dana od dana prijave kvara. U protivnom,
nakon isteka 15 dana, korisnik ima pravo na raskid pretplatničkog
ugovora ili pravo na obeštećenje u visini od 240 kuna po svakom
naknadnom danu kašnjenja ako kvar nije bio uzrokovan višom silom
ili krivnjom korisnika. Nakon prijave kvara, operator je obvezan
u svakom trenutku korisniku telefonskim i/ili elektroničkim putem
omogućiti praćenje statusa prijave kvara.
Univerzalna usluga - Nova godina donosi
povećanje brzine pristupa internetu u okviru pružanja univerzalne
usluge s najmanje 1 Mbit/s na najmanje 4 Mbit/s za sve korisnike
koji to zatraže, a imaju ugovoren pristup internetu preko tarife
univerzalne usluge ili će ju tek ugovoriti. Posebni
maloprodajni paket brzine prijenosa podataka od najmanje 4 Mbit/s
downloada i 512 kbit/s uploada bit će dostupan svim korisnicima
koji nemaju tehničku mogućnost korištenja standardnih paketa
ponuđenih na tržištu od 1. siječnja 2020. Socijalno ugrožena
skupina krajnjih korisnika, osim minimalno dostupne brzine
prijenosa od 4Mbit/s (paket MAXnet mini), imat će pravo popusta
od 50% i 50% popusta na naknadu za opciju neograničenog
prometa.
Mjerenje brzine interneta i kvalitete usluge -
Mjerenje brzine i kvalitete mobilnih mreža aplikacijom HAKOMetar
Plus ne ulazi u ugovorenu podatkovnu tarifu za prvih 10 mjerenja
u mjesecu (korisnici će morati preuzeti novu verziju aplikacije
koja će biti u dostupna za preuzimanje putem Apple App
Store ili Google Play Store u siječnju 2020.). Do kraja
2019. svako mjerenje brzine i kvalitete mobilnih mreža uzrokovalo
je potrošnju mobilnih podataka iz ugovorenog tarifnog paketa
korisnika. Izmjenama pravilnika operatori će od Nove godine prvih
10 mjerenja ovom aplikacijom u mjesecu tretirati kao
besplatan promet koji neće „trošiti“ podatke iz tarife za razliku
od drugih sličnih aplikacija poput Speedtesta. Aplikacija mjeri
brzine uploada, downloada i ping mobilne mreže ili WIFI signala
poput drugih alata, ali i mnoge druge parametre mreže. Posebnost
ove aplikacije je što se sva mjerenja prikazuju i na karti i tako
čine javni prikaz kvalitete pokrivanja svakog operatora
temeljenog na korisničkim mjerenjima. Javni prikaz mjerenja i
statistike mogu se pronaći na poveznici, a aplikacija je
besplatna i dostupna za IOS i Android uređaje.