Neki prehrambeni proizvodi iste ili slične marke imaju različit sastav, ali nije uočen konzistentan geografski uzorak, na što su žalile zemlje članice iz srednje i istočne Europe, pokazuju rezultati paneuropske kampanje testiranja prehrambenih proizvoda koje je u ponedjeljak objavila Europska komisija.
"Nije uočen konzistentan geografski uzorak uporabe jednakog ili sličnog pakiranja za proizvode različitih sastava. Nadalje, proizvod nije nužno lošiji ako se razlikuje u sastavu", navodi Komisija.
"Neki Europljani smatraju da se prehrambeni proizvodi iste marke koje kupuju razlikuju, možda čak i da su lošiji, u usporedbi s onima koji se mogu kupiti drugdje. Komisija je znanstvenike pozvala da pomognu objektivno procijeniti razmjer takvih razlika na jedinstvenom tržištu. Rezultati su podijeljeni: veseli me što nije uočena razlika u sastavu prehrambenih proizvoda označenih robnom markom koji se prodaju na istoku u odnosu na iste na zapadu, ali zabrinut sam zbog toga što je i kod trećine proizvoda iste ili slične robne marke i pakiranja otkriven razvidno različit sastav", izjavio je povjerenik Tibor Navracsics, povjerenik za obrazovanje i kulturu, koji je nadležan za Zajednički istraživački centar.
Zajednički istraživački centar proveo je istraživanje u 19 zemalja članica, među kojima i u Hrvatskoj, u kojem su proizvodi ispitivani istom metodologijom radi boljeg uvida u problem dvojne kvalitete hrane. Zajednički istraživački centar (JRC), interna znanstvena služba i služba znanja Komisije, analizirao je u studiji skoro 1400 prehrambenih proizvoda. U devet njih utvrđena su odstupanja u sastavu unatoč istovjetnoj prednjoj strani pakiranja. Usto, za 22 posto proizvoda je prednja strana pakiranja bila slična, a sastav svejedno različit. Nije uočen konzistentan geografski uzorak. Na temelju nove metodologije nacionalna nadležna tijela sada će moći analizirati svaki slučaj posebno, što je potrebno za otkrivanje obmanjujućih praksi, zabranjenih u skladu s pravom EU-a o zaštiti potrošača, navodi Komisija.
"Na europskom jedinstvenom tržištu ne smiju postojati dvostruki standardi. Novim zakonima kojima se kažnjava dvojna kvaliteta i proširuju ovlasti tijela za zaštitu potrošača u mogućnosti smo stati na kraj takvoj praksi. Europski potrošači bit će sigurni da je ono što kupuju uistinu ono što će i dobiti", izjavila je povjerenica za pravosuđe i zaštitu potrošača Vera Jourova.
Iako je analizirano 1380 uzoraka 128 različitih prehrambenih proizvoda iz 19 država članica, uzorak nije reprezentativan jer je tržište prehrambenih proizvoda u EU-u ogromno i vrlo raznoliko.
U istraživanju su sudjelovale sljedeće države članice: Bugarska, Cipar, Češka, Danska, Estonija, Francuska, Grčka, Hrvatska, Italija, Latvija, Litva, Mađarska, Malta, Njemačka, Poljska, Slovačka, Slovenija, Španjolska i Nizozemska.
Iako je bilo dosta povike na različitu kvalitetu Nutelle koju proizvodi Ferrrero, istraživanje pokazalo da je sastav identičan u svim zemljama u kojem je provedeno. Ista je stvar s pizzom "Quattro Formaggi" od DrOetkera.