Hrvatska - mala zemlja s puno turističkih zajednica. Točnije, nijh 313!
Iako plaće zaposlenih u njima ne idu iz državnog proračuna, državi očito nije sporno što doslovno svako mjesto, koliko god bilo malo i koliko god malo turista imalo, ima svoju turističku zajednicu, svoj ured, tajnicu, zaposlene.
Imamo tako 229 direktora i 84 predsjednika turističkih zajednica. Samo u splitsko-dalmatinskoj županiji imamo 43 turističke zajednice, a na Braču 8. A uz sve to, potrebna nam je i krovna Hrvatska turistička zajednica koja na promociju troši milijune, ali nije se sjetila na svojoj stranici spomenuti megapopularni Game of Thrones koji je u Hrvatsku doveo na tisuće ljudi ili recimo Luku Modrića, najboljeg svjetskog nogometaša koji dolazi iz Hrvatske. O njemu na stranicama ima doslovno nula tekstova.
Baš zato, neki kažu: da se ukine Hrvatska turistička zajednica ne bi se dogodilo ništa, nego bi nam došao jednak broj turista. Trebaju li Hrvatskoj sve te silne turističke zajednice i čime se bave pokušao je doznati RTL Direkt.
Zaprešić ima potencijala
U Zaprešiću je nakad živio ban Josip Jelačić, a iduće godine Novim dvorima upravljat će turistička zajednica.
''Ove godine radimo potpuni kreativni zaokret sadržajni u Jelačićevim danima. Radi se o jednoj središnjoj manifestaciji ovog zaprešićkog kraja. Sve će započeti jednim sjajnim tematskim vlakom koji će dovesti djecu i roditelje iz Zagreba'', priča Toni Ganjto, Turistička zajednica grada Zaprešića
Sve to već u listopadu. Toni Ganjto dva mjeseca je direktor. Kaže Zaprešić ima potencijala: nudi dvorce, golf, jezero. Prošle godine u gradu je bilo gotovo 16.000 noćenja.
''Turizam je uz IT industriju najdinamičnija i najpromjenivija industrija modernog doba. Najbolje na lokalnoj razini možete procijeniti što je dobro, što nije dobro i što želite iskomunicirati. S druge strane, ne smijete brkati lončiće. Drugi par rukava je kako se radi u turističkim zajednicama'', kaže Ganjto.
U gradu od 25 tisuća stanovnika od lani postoji i Savjet za turizam i ulaganja. Nema veze s Turističkom zajednicom, ali ima sedam članova koji primaju naknadu od 375 kuna po sjednici na koju dođu.
Treba li baš svaki grad turističku zajednicu?
Funtana je mala općina u Istri. Nema ni 1000 stanovnika, ali prošle godine zabilježila je više od 200.000 dolazaka i milijun i pol noćenja. Ove godine brojke rastu, obaraju rekorde, a imaju samo dvoje zaposlenih.
I u Medulinu su sredinom mjeseca premašili dva milijuna noćenja. S direktorom, turistička zajednica ima 6 stalno zaposlenih, zato smo ga i pitali treba li je imati baš svaki grad.
''Naša turistička zajednica je po broju noćenja najbolja TZ u Hrvatskoj. Nakon 26 godina njenog postojanja, ona ima svoju svrhu definitvno. Treba biti u trendu i treba jako puno ulagati u promociju. Imamo i našu krovnu HTZ za koju mislim da osobno vodi računa o tome'', kaže Enco Crnobori, Turistička zajednica Medulin.
Nismo iskoristila potencijal Svjetskog prvenstva
Ima onih koji se s tim ne slažu. Paul Bradbury, Britanac s hrvatskom adresom koji promovira Hrvatsku gdje stigne, zamjera turističkoj zajednici što nije iskoristila potencijal Svjetskog prvenstva.
''U usporedbi s malom zemljom kao što je Ruanda koja sad ima partnerstvo s Arsenalom iz Premier lige. "Posjetite Ruandu" se vidi 35 milijuna na dan na Arsenalovm dresu diljem svijeta", kažePaul Bradbury, Total Croatia News.
Ako se pak upiše ime Luke Modrića u tražilicu Hrvatske Turističke zajednice - nema rezultata. Za Game of Thrones ima, ali ne kakvi bi trebali biti.
Još jedan urednik turističkog portala smatra da je propuštena
prilika
za promociju Hrvatske na krilima nogometa.
''To je veliki promašaj. Ali ne samo ovo prvenstvo. I prošlo prvenstvo u Brazilu, igrali smo s domaćinom. I opet nismo iskoristili priliku'', kaže Goran Rihelj, glavni urednik turističkog portala HrTurizam.hr
Previše turističkih zajednica
Uz Hrvatsku turističku zajednicu postoje još turističke zajednice županija, gradova, općina, mjesta i otoka. Ukupno 313. Rihelj smatra da je to previše i da ne treba promovirati svako mjesto posebno.
''Treba brendirati regije, jedna regija - jedan brend'', kaže Rihelj.
''Mislim da ne treba ukinuti Turističku zajednicu u potpunosti, ali pošteno je reći da sustav treba puno reformi. Mislim da nije tajna da je jedna velika stvar vezana uz turizam da većina budžeta nije vezana uz promociju turizma nego uz nepotizam i za rodbinu i prijatelje'', kaže Paul Bradbury, Total Croatia News.
9 jedinica lokalne samoupravu, a samo 3 zaposlenih
Imota je jedan od 16 primjera kad se nekoliko turističkih zajednica udruži. Ovdje 9 jedinica lokalne samouprave, imaju 3 zaposlenih. Do kraja godine očekuju da će broj noćenja još rasti. Za razliku od broja turističkih zajednica.
Cappelli za RTL Direkt: ''Vjerojatno negdje ima previše TZ''
Ministar turizma Gari Cappelli priznaje da neke turističke zajednice nisu potrebne te ističe pritom mogućnost udruživanja, no isto tako navodi da o njihovom konačnom broju odlučuje lokalna samouprava.
"Uvijek se govorilo da se sve kontrolira iz jednog centra moći, sad smo išli u skladu sa svim članicama EU. U novom zakonu je potpuna decentralizacija, ne samo aktivnosti već i sredstava. Bit će veća sredstva i za nerazvijene...Treba li 314 turističkih zajednica, to je stvar lokalne samouprave. Vjerojatno ih treba negdje manje, zato ja stalno govorim o udruživanju", kazao je Cappelli za RTL Direkt.
"Oni sami zapošljavaju broj djelatnika, a visinu plaća određuju vijeća turističkih zajednica. Mi smo jedino limitirali da mogu trošiti 40 posto sredstava na plaće, dosad su neki trošili i 90 posto. U nekim malim mjestima sigurno su doveli do razvoja nekih proizvoda koje nije imao tko razvijati."
Što se tiče kritika da Hrvatska nije iskoristila slavu koju je stekla na Svjetskom nogometnom prvenstvu, ministar priznaje da je moglo biti bolje, ali napominje da i ove godine imamo povećanje broja turista za razliku od, recimo, susjedne Italije.
"Sigurno su marketinške kampanje koje smo imali urodile plodom. Mi smo šest mjeseci prije svjetskog prvenstva. kad nitko nije govorio o nogomet, mi smo napravili video uradak koji je u dva-tri tjedna vidjelo preko 5 milijuna ljudi. Prije nego smo ušli u finale, na utakmici s Engleskom negdje 30-40 posto ljudi je znalo što je Hrvatska, nakon te utakmice ih je znalo oko 75 posto."
Cappeli naglašava da je sezona, unatoč napisima da je podbacila, donijela plus u državnoj blagajni.
''Prvih 6 mjeseci imamo 6 posto više, drugi paket je špica sezone tj. srpanj i kolovoz i treći paket je podsezona koja je dobro najavljena. Mi smo na 5 posto više što se tiče samog kolovoza i 2,5 posto više noćenja i dolazaka. Što se tiče cijele godine, preko 4 posto smo u plus i 1, 5 posto noćenja u plusu. Bitni su financijski rezultati, prije par dana imali smo milijardu i 400 milijuna kuna više prometa u odnosu na prošlu godinu.''
Gosti se često žale da su cijene prenapuhane i da se osjećaju prevareno, a Cappeli kaže da je bitna edukacija i dizanje kvalitete.
"Turističke zajednice su tu vrlo bitne, one su te koje tijekom zime trebaju educirati ljude kako se ponašati prema turistima. Tamo gdje postoji kvaliteta i educirano osoblje, imat će većeg uspjeha. Takvi objekti imaju bolju popunjenost. Kad kvaliteta dolazi do izražaja, ljudi ne pitaju za cijenu. Jednom prevareni, više nikad neće doći", kaže ministar.
Privatni smještaj je i ove godine ostao prazan. Pokazalo se da ga ima previše, a ministar ističe kako je problem u objektima slabije kvalitete.
''Cijelo vrijeme sam upozoravao da će apartmani ostati prazni. Problem je objekata s tri zvjezdice i zato idemo u rekategorizaciju, dakle podizanje kvalitete s kojim ćemo garantirati da će biti malo više turista u tim objektima. Mi imamo danas 70 posto objekata u privatnom smještaju s tri zvjezdice koje na zadovoljavaju zahtjeve gosti", upozorio je ministar.