U Europskoj uniji od svibnja 2022. u novim će modelima vozila biti obvezna sigurnosna tehnologija poput inteligentnog sustava za pomoć pri kontroli brzine (ISA) ili naprednog sustava za upozoravanje u slučaju odvraćanja pozornosti vozača.
Ta će tehnologija u postojećim modelima biti obvezna od svibnja 2024. godine i dok u europskim institucijama propisuju sve napredniju tehnologiju kao obveznu opremu u vozilima, podaci o hrvatskom voznom parku pokazuju da je to za naše vozače daleka budućnost, navodi Večernji list.
Tako prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH), primjerice, više od 400.000 osobnih automobila registriranih u Hrvatskoj u 2018. nije imalo suvremeni sustav kočenja – sustav za sprečavanje blokiranja kotača ABS ili ABS i ESP (elektronički program stabilnost). A to, napominju u CVH, može uvelike utjecati na sigurnost u prometu.
ABS sustav ugrađen je u 778.441 osobni automobil u Hrvatskoj, a ABS i ESP u 482.198 automobila. Dobra stvar je pak da se broj osobnih vozila u Hrvatskoj bez sustava ABS i ABS+ESP smanjuje pa ih je tako u 2017. bilo registrirano 441.875, a lani 404.746, ističe Večernji.
U CVH upozoravaju i na to da je zabrinjavajući podatak da Hrvatska u gotovo svim kategorijama vozila ima relativno star vozni park.
Osobni automobili, koji su u prometu najzastupljeniji, tako su prosječno stari 12,64 godine, dok je prosječna starost traktora čak 30 godina. Pri tome je 68,4 posto automobila u Hrvatskoj starije od 10 godina. Ipak, prosječna starost automobila u Hrvatskoj lani je bila manja nego godinu prije kad je iznosila 12,95 godina. Prosječna starost svih vozila u Hrvatskoj za 2018. je 13,68 godina, a i to je niže u odnosu na 2017., kad je ta prosječna starost iznosila 13,99 godina, piše Večernji list u uskršnjem trobroju.