Natječaj za rekonstrukciju i gradnju drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac - Karlovac, vrijedan 2,04 milijarde kuna, ponovno je zaustavljen. Zaustavili su ga Kinezi, a pokrenut je 4. rujna 2020. s prvim rokom za podnošenje ponuda 3. studenoga prošle godine. Kako piše Večernji list, do sada je ukupno bilo sedam žalbi na natječajnu dokumentaciju i njezine izmjene, što je produljilo natječaj na više od četiri mjeseca.
Kineska tvrtka China Railway Eryuan Engineering Group (CREEG), podružnica Zagreb, podnijela je zadnju žalbu i to 10-ak dana prije posljednjeg datuma za podnošenje ponuda 9. ožujka. Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) je HŽ Infrastruktura poslala zahtjev za nastavak postupka nabave usprkos podnesenoj žalbi firme iz Kine. U HŽI navode da je žalba CREEG-a nepravodobna i da Kinezi zlorabe institut žalbe s ciljem produljenja roka za dostavu ponuda.
Ono što su naveli jest da su za taj projekt dobili novac iz EU fondova s rokom prihvatljivosti svih izdataka do 31. prosinca 2023. Upozoravaju stoga da svako daljnje produljenje postupka može biti uzrok raskida ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava, što bi moglo imati nepovoljan učinak na cijelo gospodarstvo Hrvatske. Kako piše Večernji list, tako može nastati šteta veća od same vrijednosti nabave. Prema Zakonu o javnoj nabavi, to je jedan od razloga na osnovi kojeg se može dopustiti nastavak nadmetanja unatoč podnesenoj žalbi.
Taj zahtjev su u DKOM-u odbili s obrazloženjem da HŽI nije dokazao svoje tvrdnje.
Kinezi se osvećuju?
Tvrtka iz Kine koja gradi Pelješki most China Road and Bridge Corporation (CRBC), ovaj natječaj je zaustavila žalbom podnesenom 4. prosinca. Njihovu žalbu je DKOM u roku od četiri dana odbacio kao nepravodobnu te se tada tumačilo da su Kinezi žalbu podnijeli s ciljem pritiska na hrvatsku stranu zbog drugog natječaja. Riječ je o natječaju za koncesiju na Zagrebačkoj obali u riječkoj luci, gdje su u konzorciju s drugim kineskim firmama dali najbolju ponudu. EU i SAD pritiskali su Hrvatsku da ne puste Kineze u riječku luku i zato je potkraj 2020. taj natječaj poništen.
Zato se nova kineska žalba za prugu Hrvatski Leskovac - Karlovac može protumačiti kao svojevrsna osveta za Zagrebačku obalu, piše Večernji list. Tvrtka Beton Lučko podnijela je prvu žalbu na natječaj i to 10 dana nakon njegove objave. DKOM je obustavio postupak jer je tvrtka odustala od žalbe, ali je zbog toga natječaj bio zaustavljen na skoro mjesec dana. Tvrtka GIP Pionir podnijela je drugu žalbu na natječajnu dokumentaciju 22. listopada te je i nju DKOM odbacio i to zato što je bila podnesena izvan zakonski propisanog roka. Odvjetničko društvo Maržić i partneri su u ime nekoga od kandidata za posao podnijeli žalbu na sam dan isteka roka za podnošenje žalbi za posljednju izmjenu dokumentacije 4. prosinca. I ta žalba je odbijena.
Mytilineos iz Grčke 16. prosinca podnosi žalbu, dok 23. prosinca stiže žalba talijanskog G.C.F.-a. Grčka žalba je djelomično odbijena, dok je talijanska potpuno odbačena te je DKOM poništio izmjene natječajne dokumentacije, piše Večernji list.