Jedna jako malena stvarčica već nekoliko mjeseci pravi neviđeno goleme probleme u svjetskoj industriji koja bez nje više ne može proizvesti ni mlinac za kavu. Riječ je o čipu koji se ugrađuje u gotovo svaki elektronički uređaj, bez kojeg ne možete više pokrenuti ni jedan automobil.
Potrošači su osjetili
A zbog spleta nesretnih okolnosti došlo je do njihove nestašice koja je zasad najviše pogodila industriju automobila i pametnih telefona. BMW, Mercedes, Ford, General Motors, morali su zatvoriti neke svoje pogone ili skratiti radne sate. Apple, Samsung, Sony kasne s novim modelima pametnih telefona i igraćih konzola.
Sve to bi mogli i potrošači osjetiti na svom džepu, tako su primjerice u Americi već poskupjeli rabljeni automobili. Do nestašice je prvo došlo zbog pandemije koja je usporila proizvodnju i isporuku iz Kine, potom je došlo do požara u jednoj velikoj tvornici čipova u Japanu a onda i do mećave u Teksasu gdje se također nalaze veliki proizvođači, a tu je i trgovinski rat između Kine i Amerike.
Bez njih nema slanja mailova, whatsapp poruka ni igranja igrica. Bez njih nema ni automobila. Zbog nestašice mikročipova rabljeni auti su u Americi poskupjeli 20 posto, u Hrvatskoj 2 do 3 posto.
''To se zaista dugo nije dogodilo, ne pamtim kad je tržište rabljenih vozila imalo ovakav pritisak na cijenu, odnosno na rast cijena rabljenih automobila. U 2021. možemo definitivno očekivati poremećaj tržišta, ali vjerujem da će u 2022. doći do oporavljanja jer ovo je nastalo iz zdravstvene krize'', rekao je Dimitrije Trbović, predsjednik Uprave Neostara.
Jer, u koroni je zbog rada i škole od kuće porasla kupovina laptopa, mobitela i igraćih konzola, a sve to treba čip. Nestašici nije pomogao ni požar u jednoj od najvećih tvornica u Japanu. Iz Azije stiže čak 75 posto čipova. Cijeli svijet sada pomoć traži od Tajvana, ali ni oni ne mogu zadovoljiti trenutnu potražnju.
''O toj nestašici čuli smo još u prosincu. U siječnju smo pokušali proizvesti što više čipova za autoindustriju. Možemo podmiriti minimalne zahtjeve proizvođača do kraja lipnja'', izjavio je Mark Liu iz tajvanske tvrtke za proizvodnju mikročipova.
Volkswagen je prošlog tjedna zatvorio tvornice u Portugalu. Honda je zaustavila proizvodnju na šest lokacija u SAD-u, Kanadi i Meksiku. Hyundai i Nissan za sada su samo najavili smanjenje proizvodnje.
Nedostatak čipova produžio je rok isporuke i smanjio proizvodnju novih automobila.
''Automobilska industrija u Covidu je nažalost zaustavila proizvodnje i otkazala narudžbe. Tržište poluvodiča okrenulo se drugim industrijama - igračkim konzolama i slično. Sad kada se automobilska industrija krenula oporavljati i krenule su proizvodnje, tvornice poluvodiča nemaju za isporučiti čipove za ovu potražnju koja je sada'', kazao je Trbović.
Za krizu nije kriva samo korona, nego i Donald Trump. Prije dvije godine zabranio je suradnju američkih kompanijama s onima iz Kine.
''Ne smiju više koristiti američke proizvode, a samim time ni tehnologiju koja se ugrađuje u čipove a koja je američka. To je izazvalo veliku konfuziju na globalnom tržištu elektroničkih uređaja i brojni čipovi se ne mogu nabaviti i ne smiju se koristiti'', rekao je Dragan Petric, urednik časopisa BUG.
Manjkom čipova pogođeni su Apple i Samsung koji su odgodili izlazak najnovijih modela pametnih telefona. A još jedan krivac za krizu tržišta od 420 milijardi dolara su - kriptovalute.
''Kriptovalute posljednjih par mjeseci su u uzletu, porasla im je vrijednost u velikoj mjeri. Samim time se povećao interes za rudarenjem kriptovalutama za što je potrebno koristiti veliku količinu čipova, procesora, grafičkih kartica i ostalih elektroničkih komponenti koje koriste te čipove i naravno da su nestali s tržišta'', kazao je Petric.
Problem s čipovima mogao bi potrajati još šest mjeseci ili barem dok ne padne vrijednost kriptovaluta. Za to vrijeme mogli bi poskupjeti računala i mobiteli, automobili već jesu.