Najnovije istraživanje krčke magistrale pokazalo je njezine brojne nedostatke. Stručnjaci zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti i HAK-a utvrdili su kako je glavna cesta koja prolazi cijelim otokom visoko rizična za sve u prometu.
Po EuroRAP-u, koji s jednom do pet zvjezdica ocjenjuje stanje i sigurnost europskih prometnica, zanemarivo malen dio glavne krčke ceste zadovoljava minimalno prihvatljivu ocjenu od 3 zvjezdice.
Dolazak automobilom preko Krčkog mosta na otok, na prvu izgleda sasvim u redu. Ali samo na prvu. Prometni stručnjaci tvrde da prolaznu ocjenu ima manje od 9 posto krčke magistrale.
"Nije sigurna, preopterećena je, treba još jedna, podhitno."
Brojne crne točke
"Velike gužve, strašno velike gužve, nemate šta reći, to su kolone, čeka se po par sati u sezoni."
Stručnjake ne brine toliko gužva koliko upozoravaju na brojne crne točke duž glavne otočke ceste.
Za osobne automobile kritično je više od 30 posto krčke magistrale. Za one na motorima ili biciklima više od 50 % dionice ima samo jednu od mogućih 5 zvjezdica, a kada bismo govorili u bojama ta bi dionica bila crna.
Čak 60 posto ove ceste ima samo 2 zvjezdice, a minimalna europska preporuka su tri. Za veću sigurnosti trebaju i veća ulaganja.
"U ovom slučaju bi trebalo nekih 26 milijuna kuna, odnosno nekih 550 tisuća po kilometru, a ako želimo samo sanirati ovih 30 posto gdje imamo 1 zvjezdicu to je oko 8 milijuna kuna", govori Marijan Jakovljević s Fakulteta prometnih znanosti.
Vozači znaju gdje su potencijalne opasnosti pa se statistika popravlja.
U prvih osam mjeseci prošle godine dogodilo se 78 prometnih nesreća, s 4 teško i 19 lakše ozlijeđenih osoba. Ove godine u isto vrijeme broj nesreća i teško ozlijeđenih osoba se prepolovio, dok ih je 14 lakše ozlijeđeno.
Niz uzroka smanjuje sigurnost.
"Hrvatske ceste znaju za problem i rade na njemu"
Velik rizik predstavljaju nezaštićeni stupovi semafora ili javne rasvjete, opasni završni rubovi ovakve odbojne ograde, pješački prijelazi na nepreglednim mjestima i nepregledna raskrižja.
Resorni ministar kaže kako Hrvatske ceste znaju za problem i rade na njemu. Izgrađeni su rotori, kod zračne luke semafori.
"S druge strane kad smanjujete brzinu onda povećavate gužve u ljetnoj sezoni tako da bez gradnje nove ceste, ponavljam proširenja postojeće ili gradnje plave magistrale koja bi išla prema ovom postojećem zapadnom dijelu otoka, Vrbniku i Baškoj neće tu biti cjelovitog rješenja", ističe ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
Dodaje kako će bar godinu trajati rješavanje papirologije, a tek tada će se rješavati pitanje financiranja. Do tad, vozačima nema druge, nego smanjiti gas na crnim, krčkim prometnim točkama.