Urod jabuka ove godine procjenjuje se na oko 55.000 tona, kvaliteta je odlična, no tržište je već narušeno uvozom jeftinih jabuka, pokazala je analiza konzultantske tvrtke specijalizirane za poljoprivredu i prehrambenu industriju Smarter.
Berba jabuka u Hrvatskoj ove godine se odvija pod izuzetno povoljnim vremenskim prilikama, a procjene govore da će urod biti na razini od oko 55.000 tona što je manje nego lani kada je proizvodnja bila 68.352 tone. Otkupljivači i proizvođači zadovoljni su iznimno dobrom kvalitetom ovogodišnjeg uroda, a opskrba tržišta je dobra i krenula je već u kolovozu kada je na tržište stigla prva rana sorta Gala jabuke.
Stabilnost tržišta ove jeseni narušavaju pojedini uvoznici koji su ranije nego inače započeli uvoz jabuke lošije kvalitete i po nižim cijenama od domaće ponude što je primjetno kod pojedinih trgovačkih lanaca koji su na police umjesto domaće u ponudu stavili jabuku iz uvoza. Najviše takve jabuke dolazi iz Srbije, Sjeverne Makedonije i susjedne BiH, pokazuje analiza Smartera, konzultantske tvrtke specijalizirane za poljoprivredu i prehrambenu industriju.
Prema sadašnjim procjenama, uz ovu proizvodnju i potrebe domaćeg tržišta koje se kreću oko 66.000 tona, Hrvatska bi domaće jabuke na tržištu mogla imati tijekom cijele zime. No, za razliku od vrlo ujednačene i tehnološki dobro opremljene proizvodnje te kvalitetno udruženih proizvođača u europskim zemljama s velikom proizvodnjom, u Hrvatskoj proizvodnja jabuke i dalje pokazuje skromne rezultate.
Podaci Državnog zavoda za statistiku unazad desetak godina pokazuju da su se površine pod nasadima jabuka smanjile, a i kod proizvodnje su također vidljive veće oscilacije.
Kod proizvodnji jabuka, kao i ostalih voćnih vrsta, veliki problem postaju značajne klimatske promjene te česte elementarne nepogode, a hrvatskim voćarima i dalje nedostaju sustavi za zaštitu od elementarnih nepogoda, naročito tuče, te zaštita od mrazeva, kao i vrlo važna agrotehnološka znanja. Posljednjih godina posebno je do izražaja došao problem nedostatka kvalificirane radne snage za berbu.
Osim nedostatka suvremenih tehnologija i znanja, hrvatski voćnjaci su u prosjeku stari, voćnjaci pod jabukama su mali, a iako se proizvodnjom jabuka bavi više od 18.000 ljudi veliki broj njih nisu proizvođači za tržište.
Veliki uvoz jeftinijih jabuka
Neujednačena proizvodnja jabuka s velikim godišnjim kolebanjima stvara i velike probleme proizvođačima i zbog poremećaja koji se uslijed toga javljaju na tržištu. Ova pojava dovodi do toga da je kontinuirano prisutan relativno visoki uvoz jabuka jer (trgovci imaju dugogodišnje stabilne ugovore s proizvođačima izvan Hrvatske koji im jamče sigurnost opskrbe.
Podaci za prva četiri mjeseca ove godine pokazuju da je uvezeno čak 9.000 tona svježe jabuke u vrijednosti od gotovo šest milijuna eura, najviše iz Poljske – 4.252 tona u vrijednosti od 2,4 milijuna eura. U istom razdoblju izvoz je bio 1.752 tone vrijedne nešto više od jedan milijun eura, a najviše hrvatske jabuke završilo je na tržištu Velike Britanije – 712 tona.
Uvoz jabuka u prva je četiri mjeseca bio veći od ukupnog uvoza za cijelu 2019. godinu, kada je na domaće tržište došlo 8.277 tona vrijednih 3,7 milijuna eura. Najveći razlog većeg uvoza u prvoj polovici ove godine je bio nedostatak domaće jabuke do sezone dolaska drugog voća na tržište, a ova je godina bila specifična i zbog pandemije koja je povećala potrošnju, što je vjerojatno utjecalo na veći uvoz. Ipak ovo je podatak koji pokazuje da je unatoč prekidu opskrbnih lanaca zbog korona krize, na tržištu bilo više uvoznih jabuka od uobičajenih sezona pa će negativna bilanca na kraju godine biti rekordna ako se ovom dinamikom nastavi uvoz do kraja godine. Prve naznake pojačanog uvoza domaći proizvođači su već primijetili i na početku sezone berbe, kažu u Smarteru.
Stručnjaci SMARTER-a smatraju da je zato potrebno i u ovoj proizvodnji napraviti snažan strateški zaokret i raditi na pronalaženju trajnih rješenja – od odobravanja jednokratnih dodatnih potpora za proizvođače, kao što je bilo odobreno proteklih godina, pa preko svih drugih mjera koje se mogu i trebaju poduzeti da se ova proizvodnja modernizira i poveća svoju produktivnost te konkurentnost.
Stabilan urod u EU, trgovina pod utjecajem pandemije
Analize pokazuju tri glavna trenda na EU tržištu - rast domaće prodaje, stabilan uvoz s južne polutke i značajan pad izvoza u određene zemlje. Također su zabilježeni povećani troškovi proizvodnje zbog pandemije i veće potražnje potrošača. Promijenile su se potrošačke navike kupovine - s većom potražnjom za proizvodima s dugim rokom trajanja, nižom učestalošću kupnji i većom potražnjom za lokalnim, organskim i pakiranim proizvodima. Ovaj trend bi se mogao nastaviti i ove sezone, a veliki su strahovi i zbog utjecaja ekonomske krize koja će se odraziti na potrošačke navike kupca.