Broj žrtava u padu žičare kod talijanskog jezera Maggiore popeo
se na 14. Jedno od dvoje teško ozlijeđene djece sinoć je
premInulo u bolnici.
Jedini preživjeli, petogodišnji dječak, hospitaliziran je u Torinu s višestrukim prijelomima kostiju, a svih petero članova obitelji s kojima je bio u kabini je poginulo. Nesreća se, podsjetimo, dogodila dok se žičara uspinjala, a kabina je pala s 20 metara visine. Žičara je obnovljena prije pet godina, a radovi su stajali gotovo 4,5 milijuna eura.
"Zajednička je zadaća svih institucija da osiguraju da, ne samo da se ovo više nikada ne ponovi, već i da pomognu onima koje je ova tragedija osobno pogodila. Zahvaljujem gradonačelnici što je zatražila da danas bude dan žalosti2, kazao je talijanski ministar prometa Enrico Giovannini.
Može li se sljemenskoj žičari dogoditi ovakva nesreća?
Nesreća talijanske žičare - ponovno je u fokus vratila još vruću temu u Zagrebu – početak rada Žičare Sljeme – koja je već trebala biti otvorena, no nedostaje joj jedna dozvola. Ona se ne tiče toliko sigurnosti koliko dopuštene razine buke. Kolika je ona sigurna i može li se sljemenskoj žičari dogoditi talijanska tragedija?
Za razliku od sljemenske, talijanska žičara je dvoužadna, jedno je uže nosivo, a drugo - ono koje je puklo - je vučno. Na sjemenskoj je samo jedno uže, objašnjava profesor s prometnog fakulteta, inače stručnjak za žičare.
"Znači jedno uže ima i nosivu i vučnu ulogu i s obzirom na dimenzije taj se broj množi s od šest do deset, znači ona bi trebale podnijeti znatno veća opterećenja od onih stvarnih koje će podnijeti. A ima i dvije kočnice, jedna je radna kočnica, druga je sigurnosna koja će svakako zaustaviti žičaru ako dođe do bilo kakve havarije", kazao je za RTL Danas Mladen Nikšić, izvanredni profesor na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu.
I jedna i druga imaju sigurnosne mehanizme i tek će istraga pokazati zašto su oni zakazali, no Nikšić smatra – na Sljemenu to ne bi trebao biti problem.
"Ove su gondole za deset osoba, one su bile dosta veće za 35 osoba i doista mislim da ne bi nikad se trebala dogodit takva nesreća na sljemenskoj žičari", tvrdi Nikšić.
Žičara ne vozi zbog - buke
No sigurnost ionako nije razlog zbog kojeg ta žičara i danas do vrha Sljemena vozi prazna. Uporabne dozvole nema zbog buke, iako se susjedima čini da je ona sada manja.
Bukobrana na žičari još nema, a pita li se grad nije ni potreban, jer žičara, potvrdili su i građevinski i prometni fakulteti, spada u prometnu infrastrukturu pa smije proizvoditi buku koja preko dana doseže i 65 decibela.
Državni inspektorat, pak i dalje tvrdi da je riječ o stambenoj infrastrukturi, za koju je grad i zatražio građevinsku dozvolu prije dvije godine. Riječ je o različitim člancima istoga Pravilnika.
"Ovom tijelu investitor nije predočio dokaz – Izvještaj o mjerenju razine buke za dnevne i noćne uvjete rada predmetne građevine s ocjenom rezultata mjerenja sukladno članku 5. i 6. Pravilnika o najvišim dopuštenim razinama buke u sredini u kojoj ljudi rade i borave", navode.
I dok se gradske i državne instiucije ne mogu dogovoriti je li žičara stambena ili prometna infrastruktura i koliko bi s obzirom na to smjela bučiti, Zagrepčani su i dalje bez preplaćene žičare. Možda se lakše dogovore - nakon izbora.