Hrvati u krizi postali racionalni potrošači

Crne prognoze drastično su promijenile potrošačke navike Hrvata. Ne ponašamo se više 'tradicionalistički', već dobro razmislimo prije nego potrošimo svaku kunu.

28.2.2010.
13:42
VOYO logo

Osim što je značajno, za više od 15 posto kriza je smanjila promet u trgovini na malo, no, ona je još značajnije promijenila i potrošačke navike. Kupuje se osnovno, pa su, kako kažu podaci Državnog zavoda za statistiku, u cijeloj prošloj godini, u odnosu na čitavu 2008.

Hrvati kupovali 15 posto više onog najosnovnijeg – kruha, tjestenine i pekarskih proizvoda, a odricali se svega onog što za život nije nužno. Kruhom smo, može se slobodno reći, zavaravali glad!

Kriza je definitivno promijenila navike potrošača, kako se i predviđalo, jer se u potrošnji štedi, a štednja na bankama, kažu podaci tih banaka, povećava, piše Novi list.

"Kad nam s vrha vlasti neprestano govore da će ova godina biti još i teža od prošle, mi automatski prestajemo trošiti, makar su nam primanja možda ostala ista", ističe Tanja Kesić, profesorica kolegija Ponašanje potrošača i konzumerizam s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kesić kaže da su ljudi promijenili svoje potrošačke navike, čak i oni koji nisu u tolikoj financijskoj 'stisci', jer, slušajući neprestana upozorenja, i crne prognoze – i oni prestaju trošiti. Tako se, bez pozitivnih signala vladajućih, zaključuje profesorica, gospodarstvo neće pokrenuti, a onda ćemo ga, nakon što prođe "kriznija" 2010. godina, pokušavati vratiti u "normalu" još godinama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pozitivne signale, za razliku od Vlade, šalju sami trgovci, jer je očito da bez naše neracionalnosti ne mogu opstati. No pitanje je, istovremeno, koliko mi možemo opstati i kupovati bez svojih poslova i plaća koje ćemo u trgovinama trošiti, uz porezni 'harač' i najave novog povećanja PDV-a.

Prodaja tehnike i namještaja u studenom prošle godine je, kaže službena statistika, bila manja za čak 27 posto u odnosu na studeni 2008. godine, pa u toj trgovini dolaze i nove najave otpuštanja radnika, a za dvadesetak posto smanjena je bila i prodaja računala, telekomunikacijske opreme, knjiga, igračaka, kućnih ljubimaca, satova i nakita. Najveći pad, od gotovo 60 posto, lani je, u odnosu na cijelu 2008. godinu, zabilježio promet motornim vozilima, dok je pala i prodaja alkohola, za 30-tak posto. Kako kažu upućeni, ne pije se manje, nego se alkohol kupuje u sivoj zoni, onaj iz "domaće" proizvodnje.

Savjetnik Nezavisnih hrvatskih sindikata Goran Bakula kaže da se Hrvati više neponašaju "tradicionalistički", u krizi nisu vjerni poznatim proizvodima, već sada, u obilju onoga što im se nudi, duže obilaze više trgovačkih trgovačkih centara, radi dobrog omjera cijene i kvalitete.

Prethodni članci:

arti-201002190047006 arti-201002080225006 arti-201002250551006

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
stipendisti
NOVO
VOYO logo
Još iz rubrike
Image
ISPOD HRPE SMEĆA /

Identificirano 12 žrtava rata. Nakon 34 godine Manda Petko pronašla muža