Zanimljiv i inovativan projekt osvanuo je u suradnji dva fakulteta, jedne tvrtke i jednog brodogradilišta. Jedrenjak na struju mogao bi biti budućnost pomorstva, potvrdio je za RTL.hr prof. dr. sc. Željko Hederić, predstojnik Zavoda za elektrostrojarstvo, voditelj Laboratorija za električne strojeve i hibridne pogonske sustave na osječkom Fakultetu elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku (FERIT).
Jedrenjak drukčiji od drugih
Osječki FERIT u projekt EJedrenjaka ušao je na poziv projektanta Mislava Brlića iz tvrtke DIV MES. U projektu su zadaci jasno podijeljeni, a konkretno, ekipa s FERIT-a odgovorna je za pomoć u razvoju cjelokupne automatike upravljanja složenog sustava EJedrenjak putnički je turistički brod, a sa sobom nosi cijeli niz karakterističnih zahtjeva za vrhunski komfor uz maksimalno "zeleno i održivo" upravljanje.
"Ideja jedrenjaka pripada DIV grupi, u okviru kojeg je DIV MES koji projektira i Brodosplit koji gradi brodove. Postojeći jedrenjak Klara su htjeli osuvremeniti i zato su nas kontaktirali da im pomognemo oko električnog pogona, a FESB Split ima zadatak oko Jedara i vjetroturbina", rekao je Hederić.
Bez obzira na jedra, jedrenjaci moraju imati pogon, prvenstveno za manevar unutar luke, kaže nam Hederić o projektu dizajna i izgradnje jedinstvenog električnog broda.
Rješenja za takve brodove već postoje, a ovaj se od drugih razlikuje po tome što će hibridnom tehnologijom prikupljati energiju vjetra i sunca.
"Hidrokinetičku energiju vjetra i mora pretvarat će u električnu energiju - to za sada nitko nije napravio u ovakvim dimenzijama. Pored toga što je ovaj jedrenjak predstavnik najljepše slike o plovidbi morem, ovakav dizajn prema dostupnim podacima dat će najveći jedrenjak s električnim pogonom i hibridnim sustavom prikupljanja energije vjetra i sunca", pojasnio je Hederić.
(Izvor: Željko Hederić)
'Oranje mora'
Ovaj jedrenjak ima i svojstven način "punjenja". Električni pogon će imati dvostruku ulogu, prvo kao motor za propulziju broda kada nema vjetra, a zatim kao generator da vrši pretvorbu kinetičke energije vjetra u druge oblike energije, a koji na posljetku rezultiraju pohranjivanjem baterije.
"Ideja je da vjetar daje više energije od potrebne za pokretanje broda, te da se reverzibilnim brodskim vijkom brod koči, odnosno da se poput hidroelektrane relativna brzina mora u odnosu na brod pretvara u električnu energiju", pojasnio je Hederić i dodao da je ova ideja "oranja mora", uz energiju iz vjetroturbina i fotonaponske elektrane na krovu kabina, daje sustav punjenja baterija iz svih dostupnih izvora koje jedrenjak ima na moru.
Hederić napominje i da se svijet globalno okreće pomorskom transportu u smislu korištenja električnih pogona i automatizacije, te obnovljivih izvora energije. Projekt je započeo u veljači 2020. te je u 2023. predviđeno da brod krene na testiranje.
"Već tijekom ove godine očekuje se početak izgradnje dijelova tog broda koji je volumenom veličine četverokatnice, duljine preko 65 metara trupa, visine jarbola preko 30 metara. Glavni doprinos EJedrenjaka jest promociji turizma u smislu krstarenja Jadranom, ali i Mediteranom, čak i za prekooceanska krstarenja. Godinama pričamo o brodogradilištima kao teretu, a sada bi ona mogla postati generator industrijske preobrazbe u Hrvatskoj", poručio je Hederić.
Dizel brodovi transportiraju ogromne količine tereta, ali i pridonose kao možda najveći zagađivači. Transformacijom na obnovljive i ekološki prihvatljive pogone razvijat će se cijeli spektar prateće industrije, zaključio je Hederić.