Jesu li automobili bez vozača prilika da Hrvatska konačno postane igrač u autoindustriji? Mate Rimac kaže da je, jer će autonomna vozila u idućih 10 godina potpuno promijeniti tržište. Pa je najavio osnivanje udruge za poticanje i reguliranje takvih vozila, koja bi okupila sve koji se tom tehnologijom bave.
Taksi bez vozača
A kako je taman prije 10 dana u Hrvatskoj proradila i 5G mreža, neophodna da bi takvi automobili mogli sigurno voziti, svi preduvjeti su tu. Auti bez vozača naravno postoje već godinama, testira ih nekoliko kompanija, u Phoenixu bez problema već možete naručiti taksi u kojem na vozačkom mjestu ne sjedi nitko.
Zamislite da navečer sjednete u auto, upišete odredište, odspavate i probudite se ujutro u drugoj državi. Auto koji vozi sam nije scenarij za SF film nego naša budućnost i to vrlo bliska. Naš sugovornik je Igor Kolovrat. S rukama na koljenima umjesto na volanu, tako se on vozi u svom autu, uz pomoć tzv. auto pilota.
''Možete do Berlina ili Amsterdama, samo imate obvezu da dotaknete vozilo da on zna da niste zaspali za volanom'', pojasnio je Igor Kolovrat, stručnjak za e-mobilnost.
Na cesti smo ih trebali viđati već 2020, ali nikako da u komercijalnoj uporabi dočekamo auto koji sam koči, daje žmigavce, prestiže i živčano trubi.
''To je jako blizu, ja vjerujem, da ne moja djeca nego za dvije-tri godine imat ćemo potpuni standard. Ne samo kod Tesle nego i kod drugih proizvođača, vi imate da je volan već sada smo ukras. Vi možete uputili svoje vozilo da ode u dućan i da netko u njega stavi špeceraj i da samo traži parking'', rekao je Kolovrat.
Tvrtka Rimac Automobili prije dvije godine je na hrvatskim cestama u promet pustila i testirala prvo autonomno vozilo, sada najavljuju još veći angažman. Žele osnovati Udrugu za poticanje i reguliranje autonomnih vozila i podržati rad tvrtki i gradova koji se njima bave. Rimac misli da je to velika prilika za hrvatsku autoindustriju.
Prije pet je godina Googleova kompanija WEYMO prvi je puta obavila prijevoz ljudi u automobilu bez vozača, a sada zahvaljujući njima stanovnici američkog Phoenixa mogu naručiti taxi bez vozača. Za sada je to moguće u tri kvarta.
Kakvi bi to bili Kinezi da tehnologiju ne prate u korak. Taksi koji sam vozi predstavljen je i u Pekingu. Putnici na displeju prate vožnju i u rizičnim situacijama mogu preuzeti volan.
"Vožnja je bila vrlo glatka, ali osjećao sam i da bih u tom procesu moglo biti neugodnosti. Na primjer, nakon što sam sjeo na stražnje sjedalo, nisam mogao odabrati rutu vožnje, a automobil je mogao voziti samo prema zadanoj ruti sam po sebi. Stoga se nadam da će se ove funkcije u budućnosti moći optimizirati ", izjavio je stanovnik Pekinga Wang.
Veliku nadu u autonomna vozila polaže i Uber. On je još 2016. na ulice San Franciska stavio taksi bez taksista. Ali onda je vozilo bez vozača uhvaćeno u niz prekršaja.
Počelo je s prolaskom kroz crveno, a prije dvije godine u Arizoni je usmrtio pješakinju koja je prelazila na neoznačenom dijelu ceste.
Tko će odgovarati?
I to je jedna od najvećih mana auto auta. Tko će odgovarati za nesreće, odnosno tko će biti krivac kad vozača nema. Kako će policija ispitati svjedoke. Takvi su auti skupi i nedostupni većini, ne zna se kako će se prilagoditi uvjetima na cesti. S druge strane, stručnjaci očekuju manje nesreća, kad nema vozača nema ni umora, nema više stresnog parkiranja i osobe s invaliditetom moći će kamo god žele. Elon Musk vjeruje da će svi nedostaci uskoro biti usavršeni.
''Mislim da ne postoje neke velike prepreke u dostizanju tzv. levela 5 autonomne vožnje, ali još uvijek postoje mnogi detalji koje moramo usavršiti. Tek nakon toga možemo reći da će autonomno vozilo moći reagirati u svim situacijama'', rekao je osnivač SpaceX Elon Musk.
Kako bi vožnja u autu bez vozača bila što pametnija, a putnici što sigurniji nužna je 5G mreža koja je nedavno stigla u Osijek i Zagreb.
''Pa 5G je nužna ovisno o kojem levelu autonomne vožnje pričamo. ako pričamo o potpunoj autonomiji da ne diramo volan o 5G potrebna i vožnja je sigurnija jer je obrada podataka tisuću puta brža. To je tu, samo je pitanje regulative'', kazao je Kolovrat.
Prema istraživanjima jedne američke korporacije do 2026. na cestama će biti 50 milijuna vozila bez vozača. I očito, puno manje psovanja u prometu.