Zagrobna tehnologija ovaj put ne dolazi iz Silicijske doline, nego iz Maribora. A prije nego što je osvojila Sloveniju u Hrvatskoj nitko nije mario za nju.
Digitalni nadgrobni spomenik je u Sloveniji apsolutni hit. Iza nas ne bi trebali ostati samo ime i godina rođenja, misle ovi Slovenci - povjesničar, arhitekt i profesor račanalih znanosti.
"Pojavila se ideja i nakon toga smo dali mogućnost ljudima da i na grobljima kažu nešto o sebi, da iza njih ostane neka priča", kazao je Sašo Radovanović, autor digitalnog nadgrobnog spomenika.
Tako bi se na nadgrobnom spomeniku mogle pokazati fotografije, video zapisi i tekst, a sve se napaja solarnom energijom.
"Sadržaj koji obitelj može vidjeti bit će drukčiji od onoga koji mogu vidjeti prijatelji i oni koji su imali zajedničke interese", objašnjava Milan Zorman, autor digitalnog nadgrobnog spomenika.
Kučište štiti od vremenskih neprilika, a u njemu su ugrađeni senzori zbog kojeg se spomenik pali kada je netko u blizini.
Cijena ovakvog spomenika je 3 tisuće eura. A mariborsko pogrebno poduzeće u nekoliko je dana primilo preko 50 narudžbi.
"S tim digitalnim spomenikom zapravo na neki način vraćamo pokojnika u život tako što se daje više informacija o njegovom životu", kaže Lidija Pliberšek, iz pogrebnog poduzeća Maribor.
U Sloveniji je hit, a u Hrvatskoj je ista ta ideja prije 3 godine prošla nezamjećeno. Veterinar Dubravko Šošić za nju je dobio nagradu na natjecanju ideja časopisa BUG, ali digitalni nadgrobni spomenik nitko nije htio.
"To nije bilo nikome interesantno i prvo su se smijali većinom, kao...ideja je simpatična ali nije vrijeme za to. Tako i kad smo bili na ovom natjecanju Bug Idea bio sam treći tamo i žiri je rekao: je, super je, ali mislimo da ste ispred vremena", rekao je Dubravko Šošić, autor digitalnog nadgrobnog spomenika.
Svoju ideju je predložio i zagrebačkom gradonačelniku, ali odgovor nije dobio. Prvo je htio početi s grobljem za kućne ljubimce.
"Ti bi monitori bili pod kutom od 45 stupnjeva, moglo bi se iz centralnog sustava regulirati da oni po noći daju različite efekte, da se mijenjaju boje na tim monitorima, da se pokazuju slike ili nešto treće, tako da bi to bila turistička atrakcija, svakako", kazao nam je Dubravko Šošić, autor digitalnog nadgrobnog spomenika.
Ovaj poduzetnik u digitalnim spomenicima vidi budućnost: od reklama na ekranima do - razgovora s pokojnima.
"Sintetizira se zvuk, glas od pokojnika. I sad vi dođete na groblje i pitate: kako si tata? i onda sintetizirani glas odgovori: dobro ili nešto mi je hladno ovdje", objašnjava Dubravko Šošić, autor digitalnog nadgrobnog spomenika.
Za Hrvatsku je možda prerano, ali sinteteizirani glas pokojnika možda uskoro uvedu Slovenci.