Gorivo u Hrvatskoj od danas je opet skuplje, a plaćamo 12 kuna i 19 lipa za benzin i 12 kuna i 53 lipe za dizel, javlja RTL. Da Vlada nije intervenirala i fiksirala marže i smanjila trošarine na iduća tri mjeseca, cijena bi se popela blizu 14 kuna.
Skuplje gorivo među susjedima plaćaju jedino Talijani, i to gotovo dva eura, odnosno 15 kuna za benzin i više od 14 za dizel. Tek nešto malo jeftinije gorivo od Hrvatske plaćaju građani Slovenije, Bosne i Hercegovine i Srbije. Vlada u Srbiji je primjerice također na mjesec dana zamrznula cijene na ovu razinu.
U Mađarskoj je gorivo uvjerljivo najjeftinije. Litra benzina i dizela koštaju tek nešto više od devet kuna. Ondje su cijene također zamrznute sve do svibnja.
Pola cijene su državni nameti
Nabavna cijena nafte i ostali troškovi poput prerade i prijevoza u litri goriva čine nešto manje od pet i pol kuna. Trgovačku maržu, dakle zaradu naftnih kompanija Vlada je fiksirala na maksimalnih 75 lipa po litri. Tu stižemo na nešto iznad šest kuna po litri, a na sve prethodne stavke država zaračuna trošarinu koja, iako smanjena za 40 lipa, sada iznosi gotovo tri i pol kune.
Na sve to zaračuna se još PDV u iznosu od dvije i pol kune. I tako dođemo do cijene veće od 12 kuna. I danas oko pola cijene čine državni nameti, a u tom smislu državi zapravo odgovara da nafta poskupljuje – jer skuplja nafta znači više prihoda za proračun putem oporezivanja te nafte.
Danas barel brenta na londonskoj burzi iznosi nešto ispod 130 dolara, a dolar jača pa, uz samo poskupljenje nafte i taj rast valute utječe na cijenu. Idemo malo unatrag pa da vidimo kako cijena reagira na krize. Rekord proteklih godina definitivno je krizna 2008. godina kada je cijena bila nadomak 140 dolara. Što možemo očekivati u narednim danima i tjednima teško je predvidjeti, ali vjerojatno novo poskupljenje.