Blagdanska potrošnja u prosincu 2017. dosegnula je čak 13,5
milijardi kuna, milijardu više nego što se očekivalo, a milijardu
i pol kuna više nego u prosincu 2016. Porast te potrošnje u
skladu je s rastom prometa u trgovini na malo.
Kako navode u u Hrvatskoj gospodarskoj komori, pozivajući se
na podatke Državnog zavoda za statistiku, realan je promet u
maloprodaji u rujnu ove godine, prema kalendarski prilagođenim
podacima, bio je 3,9 posto veći u odnosu na rujan 2017. Tim
rastom nastavljen je uzlazni godišnji trend koji kontinuirano
traje od rujna 2014.
U Nezavisnim hrvatskim sindikatima (NHS) procjenjuju da će
ovogodišnja blagdanska potrošnja zasigurno biti na lanjskoj
razini, a vrlo je vjerojatno, za Glas
Slavonije kaže predsjednik NHS-a
Krešimir Sever, i veća: "Upućuje na to više
stavki poput doznaka iz inozemstva naših ljudi na radu izvan
zemlje, bilo da će obitelji slati sredstva zarađena u inozemstvu
ili i sami doći ovamo za blagdane i trošiti", kaže Sever.
Prema podacima Eurostata, iznos doznaka iz inozemstva, odnosno
"osobnih transfera i kompenzacija zaposlenih" iz godine u godinu
raste, pa je njihov iznos za 2017. iznosio milijardu i 55,7
milijuna eura, preklani milijardu, a 2015. godine 958,7 milijuna.
Međutim, rast tih doznaka potvrđuje i rast broja iseljenih
građana.
"Nadalje, na djelu je pravi zamašnjak adventskih događanja po
gradovima poput Zagreba. Ti organizirani gradski adventi
potrošnja su nad potrošnjom, svi ti sadržaji, prehrambena ponuda,
božićni ugođaj jednostavno mame na potrošnju, a onda tu uskoče i
trgovci s pojeftinjenjima jer su shvatili da je bolje ranije
krenuti s tim zato što je prosinac izdašniji za trošenje nego
siječanj, kada nastupa potrošačko triježnjenje", kaže Sever.
Slijevanje čitave rijeke građana na gradske advente čelnik NHS-a
nazvao je "traženjem adventskog utočišta gdje ljudi pobjegnu od
sivila doma i svakodnevice".
"Prosinac je prema tradiciji mjesec trgovine i blagdana i važan
je za obitelj. Tada građani slave i troše više nego obično.
Prilagođenom ponudom trgovci daju svoj doprinos nudeći proizvode
koji cijenom odgovaraju i kvaliteti, prilagođavajući se potrebama
kupaca i prateći svjetske trgovačke trendove u trgovini pred kraj
kalendarske godine", navode u HGK-u. Najudarniji dani prosinačke
kupnje vikend je prije samog Božića, tj. razdoblje od 19. do 24.
prosinca.
U NHS-u podsjećaju da blagdanskoj potrošnji pridonose i
božićnice. "No, ne zaboravimo, prosinačka potrošnja nije samo
potrošnja naših građana, nego i turista", podsjeća Sever, dok u
HGK-u pozivaju da potrošnja u prosincu bude prigoda za kupnju
domaćih proizvoda, čime se podupire hrvatsko gospodarstvo