Za monetizaciju autocesta neobvezujuće ponude će sutra predati
tri moćna konzorcija. RTL-u je to neslužbeno potvrđeno – iako o
poslu, koji je dan prije žestoko branio u Saboru, ministar
prometa Siniša Hajdaš Dončić ne želi.
" Sve je rečeno jučer. Hvala", samo kratko je rekao Hajdaš
Dončić.
Unajmljivanje autocesta na 40 godina za najmanje 2 i pol
milijarde eura navodno zanima investicijsku banku Goldman Sachs
koju u tome prate i hrvatski mirovinski fondovi te australska
kuća Macquarie. Na RTL-ov upit je li to točno, odgovor 'DA',
stigao je jedino od trećeg igrača – austrijskog STRABAG-a.
"Hvala Vam na interesu za STRABAG. Mogu potvrditi da ćemo sutra
predati neobvezujuću ponudu, ali ništa više od toga", stoji u
priopćenju austrijskog STRABAG-a.
Glavni protivnik monetizacije, šef sindikata u HAC-u,
Mijat Stanić, vjeruje da će se referendum za
koji je njegova inicijativa predala 530 tisuća potpisa, održati
prije sklapanja koncesijskog ugovora. I tako stopirati Vladin
plan.
"Dok se ne potpiše ugovor s koncesionarom, koncesija se nije
dogodila. Sve ove aktivnosti do potpisivanja ugovora nemaju
nikakvo značenje, jedino što stvaraju trošak", kaže Mijat Stanić
iz Inicijative "Ne damo naše autoceste".
Od Ustavnog suda Stanić je tražio i da do eventualnog referenduma
privremeno obustavi pripremu monetizacije. Odgovora još nema. Da
se kvalitetnijim upravljanjem autocestama monetizacija može
izbjeći, vjeruje i prometni stručnjak Ivan
Dadić. Ipak – moguće je, kaže, upariti privatne i javne
interese.
"Ako bi onaj tko uzme autoceste u najam uveo vinjete ili danas,
sutra satelitsku navigaciju i na taj način naplaćivao cestarinu,
onda bi ubili dva zeca odjednom. Smanjili bi troškove u cjelini i
koncesionar ne bi ništa gubio. Vjerojatno bi i on više dobio,
mogao bi prodati usluge uz autocestu lokalnom stanovništvu", kaže
član Nadzornog odbora HAC-a, Dadić.
Alternativa monetizaciji plaćanje je dodatnih 40 milijardi kuna
kamata i benzin skuplji za 40 lipa, što je glavni argument
Vlade.
U HDZ-u uzvraćaju: "Vi kad pogledate novčane tijekove Hrvatskih
autocesta i Autoceste Rijeka-Zagreb, oni su pozitivni od 2009.
godine. Znači postoji pitanje što je Vlada učinila u
restrukturiranju tih poduzeća i tvrtki. Ništa, nula", kaže
Oleg Butković, član Predsjedništva HDZ-a.
Nakon što konačno doznamo imena ponuđača, koncesionar bi trebao
biti poznat do ljeta iduće godine. Ako u međuvremenu to ne
zaustavi zatraženi referendum.
Tri velika svjetska financijska igrača trebala bi donijeti neobvezujuće ponude za monetizaciju autocesta teške od 2 i po milijarde do tri milijarde eura, koliko Vlada očekuje da će uprihoditi od monetizacije. Nakon toga slijedi faza intenzivnih pregovora, a sredinom sljedeće godine trebali bi evenutalno saznati koja će tvrtka upravljati Hrvatskim autocestama.