JE LI LITIJ BUDUĆNOST? /

Skače mu cijena, ima ga malo. Znanstvenik s IRB za Direkt: 'Već možemo vidjeti nastanak litijevih monopola'

Teško ga se rudari i naravno, što je veća potražnja, to mu je veća i cijena. Pa je tako samo od početka ove godine, cijena kg skočila sa 10 dolara, na 25 dolara

2.11.2021.
22:55
VOYO logo

Jedna od ključnih riječi u Glasgowu su automobili. Električni automobili koji su jedino rješenje za budućnost bez štetnih emisija ugljičnog dioksida. Tako je i veliki Volkswagen ove godine najavio da će od 2035. godine prodavati samo električne automobile.

A za njihov pogon ključna je litij-ionska baterija. Ali ni litija nema baš u neograničenim količinama. Dobiva se iz rudnika u Australiji, Čileu, Kini i Argentini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Teško ga se rudari i naravno, što je veća potražnja, to mu je veća i cijena. Pa je tako samo od početka ove godine, cijena kilograma skočila sa 10 dolara, na 25 dolara.

Image
COP26 /

Plenković na klimatskom samitu ishvalio RH: 'Hrvatsko šumarstvo ima stoljećima dugu tradiciju održivog upravljanja'

Image
COP26 /

Plenković na klimatskom samitu ishvalio RH: 'Hrvatsko šumarstvo ima stoljećima dugu tradiciju održivog upravljanja'

Bijela nafta

Litij zato već nazivaju i "bijelom naftom" pa se već traže i alternative litiju. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Razbijač. Futuristički hit 90-tih koji je kao i toliko drugih znanstveno fantastičnih blokbastera iz tog doba predviđao da ćemo u 2020tima ili 2030tima svi voziti električne automobile. Sylvester Stalone predvidio je sve, ali ne i nestašicu litija.

Litij - ono što je u 20. stoljeću bila nafta, u 21. mogao bi postati ovaj metal kojeg nazivaju bijelom naftom. Metal je to od kojeg se rade baterije bez kojih nema laptopa, mobitela ni električnih automobila.

"Količine koje su naručene su dvostruko ili čak trostruko veće od naših kapaciteta", kaže Shen Haibo, menadžer marketinga tvrtke koja proizvodi litij. 

Veća potražnja, veća cijena. U siječnju ove godine kilogram litija mogao se kupiti za 10 dolara. Sada je njegova cijena 25 dolara po kilogramu. A u recimo automobil s baterijom od oko 100 kilovatsati ide i preko deset kilograma litija. I to ne bi bio problem, da ga ima dovoljno.

"Litija ima jako malo na zemlji. 50 posto rezervi litija nalazi se na granicama između Kolumbije i Perua i već sada možemo primijetiti nastanak litijevih monopola jer Kina je naročito zainteresirana za litij", kaže znanstvenik s Instituta Ruđer Bošković Nikola Biliškov

I objašnjava da je Kina već tražila koncesiju na većinu tih rudnika. Nema ih puno. Litijem trguju još Australci, Čileanci, Argentnci, Amerikanci. Bogate zalihe imaju i Srbi. Srpski litij, između ostalog, doveo je Angelu Merkel u Beograd. Razgovarala je s Aleksandrom Vučićem o rudniku koji bi trebao niknuti u mjestu Loznica gdje nisu sretni zbog rudnika.

Sve karte bačene na litij

Šefovi Wolkswagena u srpnju ove godine najavili su da nakon 2035. neće više prodavati ništa osim električnih automobila. Pritom su i rekli da kompanija namjerava u Europi izgraditi šest velikih tvornica baterija u partnerstvu s velikom kineskom tvrtkom. Drugim riječima sve karte su bacili na litij. Ali još je puno upitinika.

"Ti električni automobili, njih mora pratiti i odgovarajuća električna infrastruktura. Ali mora pratiti i način dobivanja struje. Ako ćemo mi i dalje pržiti fosilna goriva da bi dobivali struju onda doista nismo ništa napravili. jer smo s jednog mjesta relocirali emisije s jednog mjesta na drugo", kaže glavni urednik časopisa Auto, motor i sport Kristijan Tićak

Zato, ali i zbog nestašice litija treba nam alternativa. Baterije od natrija, magnezija i vodika naša su budućnost smatra Biliškov.

"Kod električnih automobila vjerojatno će prevladati nekakva kombinacija baterijskih automobila i automobila na gorivne članke, znači na vodik", kaže Biliškov

Takav automobil postoji, a i Hyundai je zajedno s Rimcem dizajnirao sportski električni automobil na vodik.

"Takvi automobili su vozili prije 10tak 15 godina ali im je cijena bila 300 tisuća eura. jednostavno takva tehnologija se ne može svest na razinu kupovne moći prosječnog kupca", kaže Tićak

Dakle, budućnost električnih automobila sa litijski baterijama možda nema onaj holivudski sretni završetak. Ali neki oblik čistog pogona dostupnog širokim masama zasigurno nas čeka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo