Jedna od ključnih riječi u Glasgowu su automobili. Električni automobili koji su jedino rješenje za budućnost bez štetnih emisija ugljičnog dioksida. Tako je i veliki Volkswagen ove godine najavio da će od 2035. godine prodavati samo električne automobile.
A za njihov pogon ključna je litij-ionska baterija. Ali ni litija nema baš u neograničenim količinama. Dobiva se iz rudnika u Australiji, Čileu, Kini i Argentini.
Teško ga se rudari i naravno, što je veća potražnja, to mu je veća i cijena. Pa je tako samo od početka ove godine, cijena kilograma skočila sa 10 dolara, na 25 dolara.
Bijela nafta
Litij zato već nazivaju i "bijelom naftom" pa se već traže i alternative litiju.
Razbijač. Futuristički hit 90-tih koji je kao i toliko drugih
znanstveno fantastičnih blokbastera iz tog doba predviđao da ćemo
u 2020tima ili 2030tima svi voziti električne automobile.
Sylvester Stalone predvidio je sve, ali ne i
nestašicu litija.
Litij - ono što je u 20. stoljeću bila nafta, u 21. mogao bi
postati ovaj metal kojeg nazivaju bijelom naftom. Metal je to od
kojeg se rade baterije bez kojih nema laptopa, mobitela ni
električnih automobila.
"Količine koje su naručene su dvostruko ili čak trostruko veće od
naših kapaciteta", kaže Shen Haibo, menadžer
marketinga tvrtke koja proizvodi litij.
Veća potražnja, veća cijena. U siječnju ove godine kilogram
litija mogao se kupiti za 10 dolara. Sada je njegova cijena 25
dolara po kilogramu. A u recimo automobil s baterijom od oko 100
kilovatsati ide i preko deset kilograma litija. I to ne bi bio
problem, da ga ima dovoljno.
"Litija ima jako malo na zemlji. 50 posto rezervi litija nalazi
se na granicama između Kolumbije i Perua i već sada možemo
primijetiti nastanak litijevih monopola jer Kina je naročito
zainteresirana za litij", kaže znanstvenik s Instituta Ruđer
Bošković Nikola Biliškov.
I objašnjava da je Kina već tražila koncesiju na većinu tih
rudnika. Nema ih puno. Litijem trguju još Australci, Čileanci,
Argentnci, Amerikanci. Bogate zalihe imaju i Srbi. Srpski litij,
između ostalog, doveo je Angelu Merkel u
Beograd. Razgovarala je s Aleksandrom Vučićem o
rudniku koji bi trebao niknuti u mjestu Loznica gdje nisu sretni
zbog rudnika.
Sve karte bačene na litij
Šefovi Wolkswagena u srpnju ove godine najavili su da nakon 2035.
neće više prodavati ništa osim električnih automobila. Pritom su
i rekli da kompanija namjerava u Europi izgraditi šest velikih
tvornica baterija u partnerstvu s velikom kineskom tvrtkom.
Drugim riječima sve karte su bacili na litij. Ali još je puno
upitinika.
"Ti električni automobili, njih mora pratiti i odgovarajuća
električna infrastruktura. Ali mora pratiti i način dobivanja
struje. Ako ćemo mi i dalje pržiti fosilna goriva da bi dobivali
struju onda doista nismo ništa napravili. jer smo s jednog mjesta
relocirali emisije s jednog mjesta na drugo", kaže glavni urednik
časopisa Auto, motor i sport Kristijan
Tićak.
Zato, ali i zbog nestašice litija treba nam alternativa. Baterije
od natrija, magnezija i vodika naša su budućnost smatra
Biliškov.
"Kod električnih automobila vjerojatno će prevladati nekakva
kombinacija baterijskih automobila i automobila na gorivne
članke, znači na vodik", kaže
Biliškov.
Takav automobil postoji, a i Hyundai je zajedno s
Rimcem dizajnirao sportski električni automobil
na vodik.
"Takvi automobili su vozili prije 10tak 15 godina ali im je
cijena bila 300 tisuća eura. jednostavno takva tehnologija se ne
može svest na razinu kupovne moći prosječnog kupca", kaže
Tićak.
Dakle, budućnost električnih automobila sa litijski baterijama
možda nema onaj holivudski sretni završetak. Ali neki oblik
čistog pogona dostupnog širokim masama zasigurno nas čeka.