Singapur i Australija zabranile su u utorak sva slijetanja i uzlijetanja svih zrakoplova Boeing 737 MAX, a Indonezija i Kina prizemljile su sve svoje flote najnovijeg američkog modela zrakoplova nakon druge po redu smrtonosne nesreće u manje od pet mjeseci.
Strah od nesreća izbrisao je milijarde dolara tržišne vrijednosti najvećeg svjetskog proizvođača zrakoplova, pošto je dionica Boeing Co izgubila gotovo pet posto vrijednosti u ponedjeljak.
Gotovo 40 posto aktivne flote od 371 Boeinga 737 MAX je prizemljeno na svjetskoj razini, prema navodima Flightglobala, a to uključuje i 97 zrakoplova na najvećem tržištu, u Kini.
Samo dan nakon nesreće zrakoplova Ethiopian Airlines u kojoj je
poginulo 157 ljudi, Sjedinjene Države naglašavaju da je sigurno
koristiti Boeinge.
Međutim, u izjavi singapurske organizacije za civilno
zrakoplovstvo (CAAS) vidna je zabrinutost nakon nedjeljne
nesreće.
"Tijekom privremene suspenzije, CAAS će prikupiti više
informacija i provjeriti sigurnosne rizike povezane sa
korištenjem Boeinga 737 MAX, a koji dolaze ili odlaze iz
Singapura", stoji u priopćenju.
CAAS je tako prvi veliki prometni regulator koji je naredio sličan potez, no nelagoda je vidljiva i kod putnika koji su žurno prije svakog leta na društvenim mrežama provjeravali hoće li njihov let koristiti Boeing 737 MAX, isti model koji se u listopadu srušio nedaleko od Indonezije gdje je pritom poginulo 189 osoba.
Za sada još nema poveznice između nesreće u Etiopiji i Indoneziji.
Par sati nakon CAAS-a, i australska organizacija civilnog zrakoplovstva učinila je isto te provela privremenu obustavu letova kako bi provjerila rizike radi što bolje sigurnosti.
Istražitelji u Etiopiji pronašli su dvije crne kutije koje će pokazati što se dogodilo sa zrakoplovom prije nego li se strmoglavio na obližnje farme samo par minuta od polijetanja iz Addis Ababe.
Ako su snimke neoštećene, uzrok nesreće može biti brzo identificiran, iako istražiteljima obično treba godina dana kako bi u potpunosti završili istragu.
Američka savezna zrakoplovna administracija (FAA) izdala je "obavijest o kontinuiranoj plovidbenosti" Boeinga 737 MAX kasno u ponedjeljak kako bi umirili korisnike te su objasnili niz dizajnerskih promjena ovlaštenih od Boeinga.
Varijanta MAX 8 Boeinga 737 najprodavanija je u svijetu modernih komercijalnih zrakoplova, ima veće mlazne motore, koristi manje kerozina, a letjeti su počeli 2017. godine.
Boeingu je naručeno još 4,661 modela te bi 737 MAX 8 mogao postati "radni konj" mnogim kompanijama u svijetu u narednim desetljećima.
Kina je u ponedjeljak obustavila sve letove MAX 8, te je glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova u utorak rekao da će biti teško predvidjeti rok kada će obustava letova biti prekinuta, naglašavajući kako je sigurnost putnika imperativna. Ovaj strah mogao bi ugroziti potencijalne kineske interese oko kupnje Boeingovih zrakoplova kao dio dogovora sa SAD-om oko prekida trgovinskog rata.
Od ostalih zemalja zabrane su još u Brazilu, Južnoj Koreji, i Vijetnamu. Kanadski ministar prometa rekao je kako neće još odlučiti dok istraga nesreće u Etiopiji ne završi. Turkish Airlines objavili su kako pomno prate razvoj događaja.
S druge strane pojedini američki i arapski zrakoplovni prijevoznici objavili su kako nastavljaju sa letovima na Boeingu 737 MAX 8, poput Southwest Airlinesa i FlyDubaia.