ZASTRAŠUJUĆA UTRKA U NAORUŽANJU /

Satelitske snimke otkrile novu kinesku superigračku za ratovanje: 'Žele uvjeriti svijet da su jednaki SAD-u'

Image
Foto: Planet

Nakon što bude spreman, brod će biti treći kineski nosač zrakoplova, a drugi koji će biti proizveden u zemlji

10.11.2021.
7:22
Planet
VOYO logo

Novi kineski nosač zrakoplova opremljen tehnologijom koja ima gotovo jednake mogućnosti poput njegovih američkih kolega mogao bi biti porinut već u veljači sljedeće godine, prema analizi satelitskih snimaka koju je izvršio think tank sa sjedištem u Washingtonu, piše CNN. Na slikama koje je pustio Centar za strateške i međunarodne studije (CSIS), nosač - poznat samo kao Type 003 - nalazi se na rubu završetka 23. listopada, u brodogradilištu Jiangnan u Šangaju.

Čini se da je instalacija glavnih vanjskih i unutarnjih komponenti, uključujući elektrane i sustav za lansiranje zrakoplova ili gotova ili na rubu završetka, rekao je CSIS. Samo nekoliko dodatnih predmeta, kao što su radar i sustavi oružja, ostalo je za ugradnju prije nego što brod može skliznuti u rijeku Yangtze, dodali su analitičari. CSIS je u komentaru 9. studenoga izjavio kako na temelju dostupnih informacija i uočenog napretka u Jiangnanu, autori procjenjuju da će Type 003 biti upogonjen za otprilike tri do šest mjeseci. Nakon što bude spreman, brod će biti treći kineski nosač zrakoplova, a drugi koji će biti proizveden u zemlji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ali za razliku od njegovih sestrinskih brodova, Liaoninga i Shandonga, stručnjaci tvrde da će Type 003 sadržavati napredniju tehnologiju lansiranja zrakoplova, poput katapultnog sustava koji koriste američki nosači zrakoplova. Novi lanseri omogućit će Kini da lansira širi raspon zrakoplova s Type 003 brže i s više streljiva. Matthew Funaiole, viši saradnik u CSIS-ovu kineskom projektu, rekao je da će Type 003 biti "prvi pohod kineske vojske na moderni nosač zrakoplova. To je prilično značajan korak naprijed. Oni su se stvarno posvetili izgradnji programa za nosače i nastavljaju pomicati granice onoga za što su sposobni."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Utrka u naoružanju

Kina sada posjeduje najveću pomorsku silu na svijetu, a nosači zrakoplova glavna su plovila flote bilo koje velike sile. Masivni brodovi su u biti mobilna zračna baza, koja omogućuje brzo, dugoročno raspoređivanje zrakoplova i oružja u borbeno kazalište. Ali njihova vrijednost nije samo u smislu borbene sposobnosti, rekao je Funaiole, nego također imaju veliku vrijednost u smislu diplomatskog prestiža i "projekcije moći".

"Kina želi imati ratnu mornaricu svjetske klase. Želi signalizirati svijetu da ima ratnu mornaricu svjetske klase, (i) pokušati uvjeriti nacije u regiji ili širom svijeta da je jednaka Sjedinjenim Državama", rekao je. A simbol američke pomorske moći na međunarodnom planu je njegova flota nosača zrakoplova, dodao je Funaiole.

Prvi kineski nosač zrakoplova, Liaoning, bio je nedovršeni brod iz sovjetskog doba koji je Peking kupio od Ukrajine 1998., ažuriran i konačno pušten u pogon 2012. godine. Kineska vojska iskoristila je tehnološko znanje koje je stekla s tog broda za izgradnju svog prvog domaćeg nosača, Shandonga, koji je ušao u službu u prosincu 2019.

No, iako su kineska dva početna nosača zrakoplova povećala svoju pomorsku moć, njihova je sposobnost još uvijek bila daleko iza SAD-a, koji ima ukupno 11 brodova u službi. Osim toga, i Liaoning i Shandong temeljili su se na zastarjeloj sovjetskoj tehnologiji. Ta dva nosača koristila su sustav za lansiranje ski-jump, gdje bi avioni jednostavno polijetali s blage rampe, dok američki nosači za lansiranje svojih zrakoplova koriste napredniji sustav katapulta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zrakoplovi lansirani katapultima mogu brže poletjeti u zrak i s većom količinom goriva i streljiva, što im daje prednost u odnosu na avione lansirane ski skokom koji se pri izlijetanju oslanjaju na vlastitu snagu. Čini se da Type 003 ima istu tehnologiju katapulta kao i SAD, rekao je Funaiole, a možda je čak i uznapredovao u korištenju elektromagnetskih lansera - preskačući sustave za lansiranje bazirane na pari koji se još uvijek koriste na svim brodovima osim na najnovijim američkim.

Image
Foto: Planet

S novim lansirnim sustavom, Kina može postaviti novu mješavinu zrakoplova na moru, uključujući letjelice za rano upozoravanje i kontrolu, tankere i zrakoplove za elektroničko ometanje. U izvješću američkog Kongresa o istraživanju u listopadu navodi se da se očekuje da će Type 003 imati istisninu od oko 100.000 tona, što je usporedivo s američkim nosačem iste klase.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, unatoč naprednom sustavu lansiranja, Funaiole je rekao da još uvijek postoje znakovi da kineski prijevoznik zaostaje za svojim američkim kolegama, koji imaju više katapulta, veći dišni put i više dizala kako bi se omogućilo brže raspoređivanje zrakoplova. Svi američki nosači zrakoplova također su na nuklearni pogon, dok se vjeruje da Type 003 radi na konvencionalni parni pogon, za koji je Funaiole rekao da bi ograničio njegov doseg. "Iako ovo može biti manje faktor za Kinu u ovom trenutku jer su mnogi njezini interesi u bliskim morima", rekao je.

Američka pomorska prednost

Prema analitičarima, postoji jedan glavni čimbenik koji će omogućiti američkoj floti da ostane superiorna u odnosu na kinesku u doglednoj budućnosti. SAD upravlja nosačima zrakoplova i u borbenim i u mirnodopskim uvjetima još od prije Drugog svjetskog rata, a ima i bogatstvo iskustvo u posadama brodova i njihovoj integraciji s ostatkom svoje mornarice. "Generacijama smo u operacijama s nosačima i imamo niz različitih operatera i inženjera i tehničara koji su radili na njima, koji mogu prenijeti to znanje na one koji dolaze nakon njih", rekao je Funaiole.

Za usporedbu, Kina ima samo nosače zrakoplova od 2012. i taj jaz u iskustvu nije "nešto što možete samo skočiti naprijed", dodao je Funaiole. Alessio Patalano, profesor rata i strategije na King's Collegeu u Londonu, rekao je da moderni nosači zrakoplova imaju "nevjerojatno složene sposobnosti" i da je razvoj tehnologije daleko od njezine učinkovite upotrebe. "Ova složenost rezultat je kako poteškoća u razvoju i usklađivanju tehnologija za upravljanje zračnim krilima s pokretne platforme, tako i izazova izgradnje 'skupine' ratnih brodova za podršku i zaštitu", rekao je.

Kina također ima malo iskustva u postavljanju prave mješavine pomoćnih brodova u ono što američka mornarica naziva udarnom grupom nosača. To uključuje razarače i fregate za pružanje obrane od napada podmornica i iz zraka, kao i posjedovanje brodova za servisiranje i opskrbu borbenih plovila koja čine udarnu skupinu. "Vrlo malo nacija posjeduje nosače, a još manje ih posjeduje nosače koji mogu održavati visok operativni tempo, u svim vremenskim uvjetima, noću i danju", rekao je Patalano.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najnovija tehnologija

Nakon što se Type 003 pokrene, morat će biti podvrgnut testiranju i potpuno se opremiti prije nego što bude pušten u pogon i službeno uđe u upotrebu. Prvobitno je Ministarstvo obrane SAD-a procijenilo da će Tip 003 biti spreman za aktivnu službu do 2023., ali je sada taj datum pomaknuo na 2024. godinu.
Nosaču zrakoplova Shandong također je trebalo dvije godine od porinuća 2017. do 2019. kada je konačno ušao u službu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Štoviše, ako nosač tipa 003 koristi elektromagnetsku tehnologiju lansiranja za svoje katapulte, mogao bi imati problema s upravljanjem njima. Čak je i SAD imao teškoća s korištenjem istog sustava na svom najnovijem nosaču, USS Gerald R. Ford, što je dovelo do dugotrajnih kašnjenja u implementaciji. Zatim, tu je pitanje najnovijeg zrakoplova za novi nosač. "Izazov u ocjenjivanju programa nosača gleda dalje od konstrukcije broda", rekao je Carl Schuster, bivši direktor operacija u Zajedničkom obavještajnom centru američkog Pacifičkog zapovjedništva.

Schuster je rekao da je nedavno otkriven kineski prototip borbenog aviona J-31, pete generacije zrakoplova srodnih F-35 američke mornarice. S obzirom na to da je ostalo nekoliko godina razvoja J-31 i nakon toga formiranje razmjenjivog zračnog krila, Schuster procjenjuje da će Type 003 tek 2026. biti u potpunosti operativan.

Funaiole je rekao da još nema znakova izgradnje četvrtog kineskog nosača, iako su postojale glasine da se jedan ili razvija ili gradi. "Nisam vidio nikakve vizualne dokaze o tome", rekao je. Zapravo, općenito, Funaiole je rekao da brodogradilište Jiangnan pokazuje dokaze odstupanja od brzog tempa vojne brodogradnje koji je viđen posljednjih godina. Činilo se da satelitske slike pokazuju novi fokus na narudžbe komercijalnih brodova, uključujući teretne brodove i tankere za naftu, umjesto na stvaranje novih plovila za Narodnooslobodilačku mornaricu.

No, Funaiole je rekao da bi komercijalna gradnja mogla pomoći, umjesto da usporava razvoj kineske mornarice. "Ovaj veliki poticaj za komercijalnu proizvodnju je vrijedan", rekao je. "To generira ključne prihode i dio tih prihoda vjerojatno pomaže u poticanju te vojne modernizacije."

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo